Reactie in lant: edilii si navetistii din Europa imbratiseaza acum cu entuziasm ciclismul

Folosirea bicicletelor este o modalitate excelentă de a face un pic de exercițiu în drum spre lucru, limitând poluarea aerului din orașele noastre.

Acum, milioane de navetiști din întreaga Europă apelează la mersul pe bicicletă pentru a evita transportul public aglomerat în contextul pandemiei coronavirusului.

Pe măsură ce țările încep să relaxeze restricțiile pentru ca economiile lor să funcționeze din nou, autoritățile se grăbesc să ne asigure că nu numai roțile industriei au început să se miste din nou. Sunt create noi trasee pentru a încuraja oamenii să se urce pe biciclete, mai degrabă decât în ​​mașinile lor.

Edilii și planificatorii urbani spun că este o oportunitate unică de a promova obiectivele politicii ecologice, în timp ce încurajează distanțarea socială.

„Ceea ce vedem în Europa este o mișcare strălucita în orașe precum Oslo, Helsinki, Copenhaga, Paris, Milano, Viena – lista este extrem de lungă acum – care va elimina vechea maniera de a privi infrastructura și va face de fapt o infrastructură pentru noi toti”, a declarat pentru Euronews Morten Kabell, CEO al Federației Europene a Ciclistilor într-un interviu live.

Capitale ca Londra, Paris, Bruxelles și Roma, se orientează spre a crea sute de kilometri de noi trasee pentru biciclete. Autoritățile din Franța subvenționează reparațiile de biciclete și achizițiile de biciclete electrice.

Parisul a interzis, de asemenea, accesul mașinilor pe faimoasa stradă comercială  Rue de Rivoli, de lângă Muzeul Louvre, pentru a favoriza bicicletele.

În Barcelona, ​​benzile de biciclete existente sunt lărgite, astfel încât bicicliștii să poată păstra distanța față de ceilalți, fiind create si altele noi.

Înainte ca pandemia să accelereze crearea de trasee pentru biciclete de-a lungul Romei, adesea benzile existente nu erau conectate – forțând bicicliștii să-si facă drum printre masini. Consilierul transporturilor din Capitală a promis acum că noile piste vor rămâne pe loc chiar și după criză.

„Suntem foarte fericiți. Le cerem de ani de zile”, a spus Enzina Fasano, președintele asociației „Salvați bicicliștii”. „Cerem pur și simplu un semn de simț civic și demnitate pentru bicicliști.”

 

Asta sună minunat. Dar este si sigur?

Grevele din transport care au tinut săptămâni întregi în Franța în această iarnă au condus la o creștere a biciclistilor, alături de o creștere a accidentelor in care acestia au fost implicati. Cu mai mulți oameni pe drum, cum pot biciclistii să rămână în siguranta?

În primul rând, amintiți-vă să purtați o cască, precum și echipament de vizibilitate înaltă dacă mergeți cu bicicleta noaptea sau în zori. Și dacă doriți să ascultați podcasturi într-o singură ureche, asigurați-vă că rămâneți mereu la curent cu ceea ce se întâmplă în jurul vostru.

Restul, spune Kabell din Federația Europeană a Ciclistilor (ECF), se află în mâinile planificatorilor urbani.

„Trebuie să avem o infrastructură sigură și permanentă în toate orașele noastre. Majoritatea acestor accidente se întâmplă deoarece infrastructura nu este pregătită pentru cantitatea uriașă de biciclete pe care o vom vedea în viitor”, a spus el.

„Dar daca ar exista benzi de biciclete separate, sigure – așa cum le vezi în Copenhaga sau în Olanda – atunci vom evita o mulțime de astfel de accidente. Dacă te uiți la statistici, mersul cu bicicleta este cel mai sigur mod de a te deplasa prin orașele noastre. Și deci ar putea fi – de fapt  – valabil pentru toate orașele noastre „.

ECF recomandă stabilirea traseelor ​​dedicate pentru biciclete, reducerea limitelor de viteză, introducerea taxelor de congestie pentru autovehicule și subvenționarea achizițiilor de biciclete, printre alte sugestii.

 

Dar bicicletele partajate?

Kabell spune că spălarea periodică a mâinilor și utilizarea unui dezinfectant pentru mâini, precum și bunul simț, ar trebui să fie suficiente pentru a face sigur pentru public schimbul de biciclete.

Schema municipală de partajare a bicicletelor din Madrid, BiciMAD, s-a redeschis la sfârșitul lunii aprilie, după ce a fost închisă mai bine de o lună, ca parte a măsurilor menite sa ajute la stoparea răspândirii noului coronavirus.

Ciclistii au acum voie sa mearga pe bicicletele partajate, care sunt dezinfectate de mai multe ori pe zi, atâta timp cât poartă mănuși.

***

LA NOI, 71 de organizaţii au semnat o petiţie prin care solicită Guvernului României şi Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei să ia măsurile necesare pentru adoptarea în regim de urgenţă a Normativului de reglementare a proiectării, execuţiei, utilizării şi mentenanţei lucrărilor de infrastructură pentru biciclete.

Având în vedere implicarea Preşedintelui României din această perioadă, precum şi faptul că acesta foloseşte ocazional bicicleta, a fost trimisă o invitaţie pentru a semna petiţia.

De asemenea, a fost lansată şi o petiţie on-line, semnată până în acest moment de aproape 2000 de persoane.

Adoptarea acestui document este vitală pentru dezvoltarea corectă a unei infrastructuri pentru biciclete, ca măsură de pregătire a autorităţilor locale la provocările din perioada care va urma.

În condiţiile în care resursele financiare alocate sănătăţii sunt şi vor fi foarte mari, iar activitatea economică a fost blocată, este necesar ca autorităţile să adopte măsuri care pot contribui la scăderea costurilor de deplasare în zonele urbane. Iar lista cu avantajele utilizării bicicletei se potriveşte cu lista măsurilor recomandate în această perioadă:

1. distanţare socială în condiţiile necesităţii începerii activităţilor economice;

2. dezvoltarea unei infrastructuri de sute de ori mai ieftine decât cea rutieră (pentru acelaşi volum de trafic);

3. costuri scăzute pentru utilizatori (faţă de deplasarea motorizată);

4. menţinerea unui nivel al calităţii aerului sub limita periculoasă pentru sănătatea umană;

5. creşterea eficienţei utilizării spaţiului stradal (ştiindu-se faptul că reţeaua stradală nu are cum să permită circulaţia tuturor cu autoturismele, iar capacitatea spaţiilor de parcare este mult sub nevoi, lucru cunoscut dinaintea pandemiei);

6. eliminarea stresului şi îmbunătăţirea stării de sănătate pentru utilizatori.

Precizăm că draftul Normativului de reglementare a proiectării, execuţiei, utilizării şi mentenanţei lucrărilor de infrastructură pentru biciclete a fost supus dezbaterii publice în 2017, dar încă nu a fost adoptat.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

one + 5 =