~Rămân de şase ori mai mulți~
Absorbția banilor europeni în Transporturi a ajuns la finele lui iulie la 14,35%, deci mai sunt de cheltuit 3,9 miliarde €.
La începutul lui august, la Alexandria (Teleorman) CNADNR a inaugurat centura municipiului. Şoseaua leagă Capitala de Craiova. Pe aici trece traficul rutier ce intră în țară în zona feribotului de la Zimnicea.
A fost făcută o șosea pe două benzi (13 km), ce permită viteza medie de 100 km/h. Timpul de călătorie la tranzitul Alexandriei s-a redus la nouă minute, micșorându-se numărul de accidente și protejându-se clădirile de patrimoniu din Centru. Valoarea proiectului: 129 de milioane de lei, din care 110 cofinanțarea UE.
Când se vorbește despre fonduri europene în Transporturi, toată lumea se gândește la autostrăzi (cele de pe Coridorul IV paneuropean). Parțial adevărat.
Autostrăzile sunt un sfert din alocările pe Transporturi: 5,8 miliarde de lei (1,29 miliarde €) din 20,3 miliarde de lei. Restul banilor e destinat altor proiecte de infrastructură, precum cea feroviară.
Cazul Centurii Alexandria nu e unic. POS Transporturi cuprinde zeci de centuri, ca la Bârlad, Sighişoara, Făgăraş, Huedin, Toplița,Tuşnad, Timişoara Sud, Paşcani, Roman, Roşiori de Vede, Târgovişte, Câmpulung Moldovenesc, Titu sau Caracal.
Timiditate
Alexandru Nazare: „Era reticență. Nu exista legătură între ce era acolo (la Comisia Europeană – n.n.) și ce era acasă. Cei de la CNADNR nu fuseseră niciodată la Bruxelles”
Doar 655 de milioane de euro cheltuiți în șase ani
Puțin peste 100 de milioane € pe an. Puțin, CNADNR are în 2013 un buget de investiții de 5,9 miliarde de lei, adică de 1,3 miliarde €. Iată dezastrul: la finele lui iulie, alocările UE erau de 20,3 miliarde de lei. Proiectele aprobate totalizau 16 miliarde de lei.
Contractele fuseseră semnate pentru 15,8 miliarde de lei. S-au trimis spre decontare Comisiei și s-au primit înapoi doar 655,35 milioane € (cam 3 miliarde de lei). De aici absorbția de 14,35%. Mai rău stă doar POS Competitivitate Economică (6,77%).
Cauzele
Fostul ministru Alexandru Nazare identifică trei cauze. Prima: acreditarea târzie a Autorității de Management POS-T (adică a ministerului), fără care n-au putut fi accesate fondurile: abia în august 2009.
Programul a început în 2007. Alt fost ministru, Relu Fenechiu, replică: da, acreditarea târzie a creat câteva luni de decalaj, dar întârzierea e de câțiva ani.
Al doilea motiv: slaba capacitate administrativă. „Funcționarii agențiilor de implementare nu erau nici pregătiți, nici bine plătiți, nici stabili pe posturi”, spune Nazare, exemplificând, la digul de larg al portului Constanța a fost o comisie de licitație ce nu știa ce sunt fondurile europene.
Fenechiu spune cam acelaşi lucru, dar e mai frust, vorbind despre „incompetenţă, numirea politrucilor la autorităţile de management şi companiile beneficiare. E nevoie de oameni competenţi, care să ştie să scrie proiecte”.
Cifrele neregulilor cu fonduri UE în Transporturi
• 226 de milioane de euro – valoarea corecțiilor financiare aplicate de CE
• 1 miliard de lei – valoarea neregulilor constatate
• 28 – numărul sesizărilor de fraudă
• 1,1 miliarde de euro – valoarea contractelor afectate de fraude
Dar şi Comisia Europeană a avut probleme în relația cu România. Nazare: „Am suferit pe toate programele. Pe noi s-au făcut experimente”. În România, au lipsit cei care să explice CE de ce anumite lucruri considerate eronate nu erau astfel: „Nu tot ce ei considerau greșit chiar era aşa, dar nu avea cine să explice”, spune Nazare. Relațiile cu CE au fost dificile.
„Unele proiecte au stat (la abrobare – n.n.) și 360 de zile, altele 150. Teoretic trebuia să dureze două luni. A trebuit să stăm cu telefoane, cu e-mail-uri pe ei”, afirmă el. Comunicarea era dificilă. Funcționarii noștri nu prea știau ce se intâmplă la CE și nu discutau. „Era reticență. Nu exista o legătură Bruxelles (cei de la CNADNR nu fuseseră niciodată la acolo) – Bucureşti”.
A doua cauză enumerată de Fenechiu e punerea politicii înaintea economiei. CE a respins proiectele megalomanice. A treia cauză, susţine fostul membru al Executivului, e coordonarea proiectelor.
În aprilie 2012, POS-Trans a intrat în încetare de plăţi. În toamnă a fost presuspendat (pe mandatul lui Silaghi). Până în aprilie s-a reuşit deblocarea POS-Trans. Secretul? Liste cu fiecare proiect şi etapele sale, verificate de Fenechiu în fiecare dimineaţă, cu directorii.
Fenechiu: Dacă rămâneam ministru era absorbţie 100%!
Fenechiu susţine că, dacă rămânea ministru, stadiul absorbţiei la finele perioadei era de 100%. „Important e ca nimeni să nu se implice în procedurile de achiziţie”, afirmă fostul ministru.
Cel ce va veni după el nu trebuie să considere necesare alte proiecte decât cele propuse de el. Pentru a nu pierde bani, Transporturile trebuie să atragă anul acesta 1,1 miliarde de euro. Până acum au fost făcute decontări de 380 de milioane de euro.