În în..." />

Vehiculele ușoare personale – un vis mai vechi al omenirii

În întreaga Europă se discută aprins despre nevoia de reglementare a circulației cu trotinetele electrice. Dar numai cu ele?

 

În august 2018, în SPANIA, la Madrid, o femeie de 92 de ani care ieșise la plimbare a fost cel dintâi pieton ucis de o trotinetă electrică. Cel care conducea acest vehicul, cu o viteză mare, pe trotuar, nu a văzut femeia pentru că se uita în telefonul mobil.

Anumite orașe – ca Madrid și Barcelona – au interzis imediat folosirea trotinetelor electrice pe trotuare, dar restricția nu e valabilă unitar, la nivel național.

Autoritatae rutieră spaniolă – DGT – lucrează însă la un set de reguli care se va aplica în toată țara. Noile prevederi includ : interzicerea rulării pe trotuare, echipament reflectorizant special pentru conducători, asigurare pentru vehicul și o limită maximă de rulare de 25km/h.

 

SUEDIA a interzis ca aceste vehicule să ruleze pe benzile pentru cicliști după ce în luna mai un tânăr de 27 de ani, aflat pe trotinetă electrică, și-a pierdut viața într-un accident.

În Suedia limita de putere stabilită pentru motor este de 250 W. Vehiculele care au un motor mai puternic nu pot rula pe drumurile publice, ci numai pe piste împrejmuite. Limita de viteză stabilită este de 20 km/h.

Ca regulă generală, trotinetele trebuie să fie echipate cu frâne și claxon, lumină/ochi de pisică în față și în spate, iar conducătorul trebuie să poarte obligatoriu cască dacă are mai puțin de 15 ani.

 

La începutul lunii iunie, în FRANȚA a avut loc primul accident soldat cu decesul conducătorului de trotinetă electrică. Acesta nu a dat voie unui camion să treacă atunci când s-a pus lumina verde a semaforului.

Primarul Parisului, Anne Hidalgo, a cerut ca în oraș limita maximă de viteză a acestor vehicule să fie de 20km/h în general, și de maxim 8km/h în zonele cu trafic pietonal intens, iar parcarea lor să fie permisă numai în zonele special amenajate.

Elisabeth Borne, ministrul francez al transporturilor, anunță însă că o interdicție de circulație a acestor vehicule pe trotuare, valabilă la nivel național, va fi instituită începând din septembrie.

 

În GERMANIA, de la 15 iunie 2019, s-a stabilit că trotinetele electrice nu pot circula pe trotuare și în zonele pietonale. Acestea nu pot rula cu mai mult de 20 km/h. Vârsta minimă cerută pentru a conduce un astfel de vehicul este de 14 ani. Trotineta trebuie să aibă frâne, lumini și … asigurare. Asigurarea pentru vehicul poate fi ușor verificată de poliție pentru că se cere lipirea unui autocolant pe trotinetă. Este recomandată, dar nu obligatorie, folosirea căștii de protecție.

 

Danilo Toninelli, ministrul transporturilor din ITALIA, anunță că, până la sfârșitul verii, va fi elaborat un set de reguli noi pentru trotinete electrice, vehicule tip Segway, monowheel/onewheel și hoverboard.

 

În DANEMARCA, poliția din Copenhaga a arestat în acest week-end peste 20 de persoane care conduceau trotinete electrice în timp ce se aflau sub influența băuturilor alcoolice sau a drogurilor.

Prin urmare, Consiliul pentru Securitatea Traficului a decis că trotinetele electrice vor fi tratate în mod similar cu bicicletele. Ele vor putea circula numai pe benzile pentru cicliști.

Limita permisă de alcool în sânge pentru conducătorii acestora este aceeași cu cea stabilită pentru celelalte categorii – adică 0,5g/kg. La prima încălcare privind depășirea acestei limite amenda este echivalentă cu 268 euro, la a doua încălcare, amenda este de 536 euro, iar la a treia încălcare, conducătorul vehiculului electric riscă închisoarea. În schimb, conducerea trotinetelor sub influența drogurilor este cu desăvârșire interzisă.

 

MAREA BRITANIE a decis că trotinetele electrice nu pot circula pe trotuar sau pe carosabil – adică pe drumurile publice. Ele pot fi folosite doar pe terenuri private, cu acordul proprietarului. Ele au fost clasificate ca PLEV – Personal Light Electric Vehicles – Vehicule ușoare electrice personale, prin urmare ele trebuie să aibă asigurare și numere de înmatriculare, iar conducătorii lor trebuie să aibă permis și să poarte cască.

 

La urma-urmelor, se pare că imaginația a luat-o înaintea reglementărilor. De la Icar și Hermes încoace, oamenii tot și-au dorit să se miște „ca vântul și ca gândul”. Până vom reglementa circulația trotinetelor, încă vreo câteva idei o să mai prindă viață în domeniul acesta. E nevoie „să ținem pasul” cu vremurile, dar și să ne uităm atent la efecte. Carosabilul e ocupat, trotuarele sunt ocupate și ele, parcările sunt puține și pline și ele. Cred că de fapt specia amenințată este PIETONUL.

Ne mai gândim?

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

eighteen − thirteen =