Anul 201..." />

Unele state UE se pregătesc să schimbe taxele rutiere

Anul 2013 va fi marcat de agitație în sistemele de taxare. Și acum plata taxelor de drum presupune un slalom printre condiții, proceduri de acces, puncte de plată și alte jaloane.

Procesul pare abia la început. Franța e în stadiu avansat cu noul sistem. Belgia urmărește atent procesul, iar Anglia preconizează introducerea taxării în 2014.

Revanșa Franței

Autoritățile franceze sunt destul de avansate cu pregătirile pentru introducerea cu 1 iulie a noului sistem de taxare. Putem vorbi despre o revanșă, după ce Franța abolise în anul 2005 sistemul cu vinietă introdus în anul 1956. Și ce relansare din partea Cocoșului Galic!

Pregătirile sunt făcute în fapt de Ecomouv, consorțiul format înainte de licitația pentru cesionarea activității de taxare. Având ca acționar majoritar cu 70% Autostrade per Italia, lider în domeniu, Ecomouv reunește companii franceze din Transporturi și Informatică, cum ar fi SNCF, SFR sau Thales. Conform prezentării lui Daniele Meini, directorul Ecomouv, compania e în graficul stabilit.

Noua taxă de drum, denumită ecotaxă, va fi aplicată pentru camioane pe întreaga rețea de drumuri a Franței, cu excepția autostrăzilor, ce sunt deja taxate.

Calculul ei va fi făcut cu ajutorul unui dispozitiv de la bordul camionului, pe baza distanței parcurse, a configurației camionului și categoriei de poluare. Echiparea cu noul dispozitiv va fi obligatorie pentru transportatorii francezi, ce vor putea opta pentru plata zilnică, lunară sau anuală.

Se vor acorda discounturi pentru plata pe perioade mai mari, atât pentru francezi, cât și pentru străini. Aceştia vor putea procura un dispozitiv la intrarea în Franța contra unei garanții de 100 de euro și a unei înregistrări în sistemul de taxare. La ieșirea din Franța, vor putea preda dispozitivul și vor recupera diferența rămasă sau vor putea păstra dispozitivul și completa suma de plată disponibilă.

Transportatorii francezi vor putea încheia contracte cu diverși subcontractanți, ca Shell, DKV, Dekra și alții, ce vor asigura propriile dispozitive compatibile și vor oferi plata la termen, ca facilitate comercială.

Prețurile mai fac încă obiectul unor ultime ajustări, dar valoarea medie estimată e de 0,12 euro pe kilometru. Pentru două axe și până la 12 tone ea va fi de 0,08 euro/km, iar pentru mai mult de trei axe și peste 12 tone va fi de 0,14 euro/km.

Marea Britanie și mica taxă de drum

Guvernul britanic a înființat un nou departament, special pentru gestionarea problemei taxării, pentru că din anul 2014 va introduce taxarea la utilizarea drumurilor pentru vehiculele de peste 12 tone. Oficialii britanici sunt preocupați de ajustarea competitivității transportatorilor locali la cea a celorlalți europeni. Insularii plătesc pentru folosirea drumurilor de pe continent, iar trecerea prin Franța și Belgia e pentru ei regulă. Europenii nu plăteau taxe în Anglia.

Englezii nu sunt numai patrioți, ci și ingenioși. Taxa de drum va fi neutră la costuri pentru transportatorii englezi. Echivalentul taxei pe un an va fi scăzut din sumele datorate statului de transportator, ca taxe şi impozite. În schimb, transportatorii britanici vor trebui să plătească pe şase luni sau un an, în timp ce ceilalți vor putea plăti pe o zi, o săptămână, o lună sau un an.

Taxa engleză va fi mai simplă decât cea franceză: va fi calculată în funcție de timpul petrecut pe rețeaua de drumuri, tipul vehiculului, numărul de axe și masa vehiculului. Detaliile finale de preț sunt încă în dezbatere. Vehiculele mari vor plăti cam 10 lire pe zi sau maximum 1.000 de lire pe an. Şi străinii vor beneficia de reduceri la plata pe termen lung.

Circularea fără plata taxei va fi abatere de nivel 5 pe scala gravității şi va atrage 5.000 lire amendă. Pentru încasarea taxelor de la străini, va fi subcontractată activitatea către o companie privată. Aceasta va gestiona și baza de date cu informațiile despre transportatorii străini.

Belgia nu rămâne neutră

Belgia nu a fost dispusă la efortul financiar făcut de francezi pentru a pune la punct detaliile complexe ale unui sistem de taxare la kilometru. Așa că a preferat să urmărească evoluția subiectului în Franța și să implementeze propriul sistem ulterior. Piața belgiană e urmărită de aceeași companie care a realizat soluția francezilor: Autostrade per Italia. Ne așteptăm așadar în Belgia la un frate mai mic al sistemului francez.

Budapesta se mai gândeşte
În Ungaria, lucrurile nu s-au putut încă așeza, semn că taxa nu a fost pe placul tuturor. Concret, licitația organizată de autoritățile maghiare din Transporturi a trebuit anulată sau reluată, pentru că în final câștigătorul primei ședințe a refuzat să-și asume obligațiile stabilite. Vecinii noștri ne-au promis că ne vor informa despre evoluția subiectului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

nine − four =