Uniunea ..." />

UE analizează schimbări impuse de Directiva detașării

Uniunea Europeană derulează o procedură de consultare a organizațiilor de transportatori în legătură cu eventuale modificări legislative care să corecteze aspecte sociale mai vechi sau unele apărute ca urmare a modului de implementare a directivei detașării.

Perioada minimă de odihnă săptămânală este analizată pentru a fi calculată ca o medie a unei perioade de referință formată din ultimele 4 săptămâni. Compensarea unei perioade reduse de odihnă se va face printr-o perioadă luată în bloc cu o altă perioadă săptămânală de odihnă. Limita în care se poate compensa ar putea crește de la 3 la 4 săptămâni.

Regulile actuale referitoare la petrecerea perioadei săptămânale de odihnă în cabină sunt considerate interpretabile. Pentru a clarifica acest aspect, întrebările trebuie puse tranșant:

– Se va interzice petrecerea perioadelor mai mari de 45 de ore în cabină ? Se are în vedere ori o cazare adecvată (la sediu, acasă sau locuri private de odihnă), cu adoptarea unei definiții clare a cazării adecvate;
– Se va permite petrecerea perioadei de odihnă săptămânale în cabină, pe baza argumentelor referitoare la dorința șoferului sau la indisponibilitatea unor locuri de cazare adecvate sau convenabile?
– Se va permite doar fiecare a doua perioadă de odihnă săptămânală în cabină ?

Aplicarea directivei detașării se face acum după reguli care variază prea mult între țările care au adoptat-o. Se consideră că este necesară o definiție clară a modului de calcul a timpului petrecut într-o țară. Se au în vedere câteva posibile definiții:

– Totalul timpului format din timpul de conducere, alte activități, perioadele de disponibilitate și pauzele;
– Timpul petrecut în pauzele zilnice și săptămânale să fie luat în considerare, pe baza faptului că și atunci șoferul este expus costurilor de viață din țara detașării;
– Dacă șoferul petrece majoritatea timpului dintr-o zi într-un stat membru, acea zi ar urma să devină o zi întreagă în calculul timpului pentru acea țară;
– Luna de lucru ar putea deveni referința pentru timpul de lucru în situația de detașare, deoarece salariile sunt acordate în majoritatea țărilor pentru o lună.

Fiindcă situația este considerată prea complicată, sunt avute în vedere unele simplificări. De exemplu, se poate lua în considerare un prag sau o perioadă sub care să nu mai existe obligații pentru transportatori. Și acum există prevederi generale și scutiri pentru detașarea care nu depășește o lună pe an. Sunt analizate variante cu 5, 7 sau 9 zile pe lună, sub care transportatorul să nu mai aibă obligații.

Deși pare o problemă depășită, plata șoferilor pe baza unor criterii de performanță cantitativă, ca numărul de kilometri, încă mai provoacă îngrijorare și sunt căutate măsuri suplimentare de contracarare.

Se intenționează flexibilizarea pauzei de 45 de minute prin permiterea a 3 perioade de pauză de cel puțin 15 minute.
Plecarea din centrele logistice și predarea mărfurilor în alte centre logistice sau aglomerări comerciale urbane este văzută ca o provocare pentru transportatorii de azi. Așa că se caută soluții ca, de exemplu, acceptarea unui al doilea șofer pentru primele 2 ore sau ultima oră a cursei. Se caută ajustarea și completarea unor definiții pentru șoferii ocazionali sau șoferi pentru scopuri private, care ar putea fi în legătură cu aceste etape ale cursei. Firmele de logistică mari ar putea să fie avantajate de astfel de sisteme, în care formalitățile de plecare sau de predare a mărfurilor să fie făcute de șoferi puși special pentru asta.

Categoria sub 3,5 tone este încă vizată pentru a fi introdusă în obligațiile Regulamentului 561/2006 pentru timpii de conducere și de odihnă. Se analizează introducerea obligativității unei revizuiri la fiecare 5 ani, pe baza unor date statistice și administrative.

Perioada de referință pentru calcularea timpului de lucru săptămânal de 48 ore ar putea fi redusă de la 6 luni la 4 săptămâni pentru evitarea oboselii acumulate. Prin această reducere, perioada de lucru ar putea fi controlată în trafic, pe baza tahografelor.

Toate aceste aspecte sunt date de structurile din UE pentru studiu, consultare și analiză unor echipe de consultanți independente. Chiar dacă ele sunt sau nu adoptate, sunt un foarte bun indicator pentru problemele momentului. Un lucru este destul de clar: direcția actuală indusă de deciziile naționale de adoptare a directivei detașării este una care nu poate duce nicăieri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

16 − six =