Ucraina. „Pro” și „Contra” taxelor la importul produselor petroliere

În Ucraina opiniile despre introducerea taxelor pentru importul produselor petroliere s-au împărțit, după cum era de așteptat. Poziția „pro” o are în special compania petrolieră „TNK-BP Commerce” (lider de piață în Ucraina), care a solicitat Ministerului Economiei și Comerțului să ia măsuri care ar limita fluxul de import al produselor petroliere.foto

Potrivit presei locale, ministrul Economiei, Petr Poroșenko, a primit o scrisoare în acest sens de la directorul general al „TNK-BP Commerce”, Vladimir Jmak. Compania petrolieră susține că taxele sunt o măsură prioritară pentru a ajuta dezvoltarea complexului ucrainean de prelucrare a petrolului.

În plus, „TNK-BP Commerce” se pronunță pentru înăsprirea controlului calității produselor petroliere, combaterea contrabandei și evaziunii fiscale în cazul importatorilor, precum și pentru extinderea termenului de valabilitate a carburanților la standardul Euro-3 şi Euro-2.

Pe de altă parte, poziția inversă o argumentează directorul companiei de consultanță „A-95”, Serghei Kunin. Potrivit acestuia, noile taxe nu vor rezolva problemele existente la rafinăriile din Ucraina, dar vor duce la consecințe negative.

Kunin este de părere că refuzul de a importa produse petroliere în favoarea prelucrării petrolului importat la rafinăriile ucrainene va reduce la minimum sistemul diversificat de livrări de carburanți pe teritoriul țării.

În prezent, Ucraina importă produse petroliere din mai mult de 10 țări, iar limitarea importurilor va duce la dependența de o singură sursă – Rusia. Astfel, pentru a răspunde nevoilor pieței interne de benzină și motorină la volum de 10 milioane de tone pe an, Ucraina plătește aproximativ 10 miliarde de dolari (reieșind din prețurile din 2012).

În cazul importului de petrol brut, necesar pentru livrarea unei cantități similare de carburanți, este nevoie de mai mulți bani (mai mult cu aproape o treime). Acest fapt se datorează nivelului scăzut de prelucrare la rafinăriile de petrol din Ucraina, care constituie o medie de 65% faţă de 85% în Europa.

În aceste condiții, calitatea combustibilului produs în Ucraina va fi mult mai joasă, comparativ cu standardul carburanților aduși de la rafinăriile modernizate din Belarus, Lituania, Polonia și România.

O altă latură a impactului negativ asupra consumatorului va fi majorarea prețului carburanților atât a celor importați, cât și a celor din Ucraina.

Cu toate acestea trebuie să recunoaştem că indiferent care tabără va domina – fie cea „pro”, fie cea „contra” – greul deciziei, oricare va fi ea, va cădea pe umerii consumatorilor de rând. Iar ei nu se resemnează…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ten + five =