Trecerea rafi..." />

Ucraina amână trecerea la combustibili superiori

Trecerea rafinăriilor din Ucraina la producerea benzinei de o calitate superioară ar putea fi amânată din nou. De la 1 iulie, pe teritoriul Ucrainei au intrat în vigoare standardele noi ale calității combustibilului – Euro-4 și Euro-5, însă un grup de analiști și experți a propus contramandarea utilizării carburanților de calitate superioară pentru anul 2018. O asemenea decizie convine concernului de stat „Naftogaz” și întreprinderilor din grupul „Privat”, care nu investesc în modernizarea rafinăriilor pe care le dețin, după cum afirmă concurenții lor de pe piața petrolieră. foto

Combustibilul Euro-4 și Euro-5 deține o cantitate mai mică de sulf și alte substanțe toxice (ceea ce prelungește durata de viața a motorului), comparativ cu carburanții Euro-2 sau Euro-3. În prezent, combustibilii Euro-4 și Euro-5 se pot produce în doar trei rafinării din cele șase de pe teritoriul Ucrainei: Kremenciug („Ukrnafta”), Lisiceansk (TNK-BP) și Odesa (Lukoil), ultimele două aflându-se într-un proces de stagnare a producției. În plus, acestor standarde corespunde benzina din Lituania, Bulgaria, România şi Belarus (comercializate în reţelele de benzinării Okko, WOG, TNK-BP, Lukoil şi altele).

Cu toate acestea, împotriva trecerii la noile standarde s-a expus grupul de experți și analiști care se ocupă de funcționarea pieței produselor petroliere și activează pe lângă Guvern. Grupul s-a pronunțat pentru extinderea perioadei de utilizare a carburanților ce corespund standardelor Euro-2 și Euro-3 până în anul 2018. „Reprezentanții instituției „Rezerva de Stat” au explicat că termenul de păstrare a combustibilului cumpărat deja pentru necesitățile Ministerului Apătării și instituțiile Ministerului Agriculturii se va epuiza abia peste șase ani”, menționează experții. Nu este prima dată când se amână tranziția la noile standarde. Benzina Euro-4 și Euro-5 trebuiau să fie comercializate în Ucraina încă de la 1 ianuarie 2010, dar pentru că trei din cele șase rafinării – Drogobâci, Nadvorneansk (care aparțin grupului „Privat”) și Șebelinsk („Naftogaz Ucrainî”) – nu pot produce combustibil care să corespundă acestor standarde, Guvernul a susținut această amânare în fiecare an. Ultima dată prelungirea valabilității standardelor vechi a avut loc la 1 iulie 2011.

Lukoil precizează că a investit masiv în modernizare pentru producția combustibilului de calitate înaltă. „Am așteptat să recuperăm investițiile odată cu introducerea interdicției de utilizare a combustibilului de calitate inferioară, așa cum a promis de repetate ori Guvernul. Acum însă vedem că investiția nu a avut rost”, menționează surse din conducerea Lukoil.

Datele Ministerului Energiei arată că în perioada anilor 2004-2009 trei rafinarii ucrainene au investit pentru trecerea la standardele Euro-4 şi Euro 5 aproximativ 73 milioane de dolari. „Acum ei vor fi nevoiţi să stabilească în preţul combustibilului valoarea acestor investiţii. Ei sunt puși în condiții inegale cu alte rafinării care au ignorat cerinţa de a produce combustibili de calitate superioară”, a declarat directorul rețelei de benzinării „Donețkoilservice”, Victor Martirosyan.

Executivul și instituția guvernamentală „Rezerva de Stat” nu au comentat inițiativa grupului de experți în piața petrolieră. Surse din cadrul Ministerului Energeticii au declarat însă pentru publicația „Kommersant” că principalul argument al grupului de experți este cererea înaltă pentru combustibilul de calitate proastă care este mai ieftin. „Există două soluţii pentru această problemă, care sunt analizate de Guvern. Prima ține de prelungirea valabilității standardelor Euro-2 și Euro-3, iar a doua este introducerea noului regulement tehnic, care ar permite agricultorilor şi Ministerului Apărării să achiziționeze combustibil de calitate scăzută, iar pentru alți consumatori, inclusiv pentru benzinării, să fie aplicate alte standarde mai ridicate”, a precizat sursa.

Abordând același subiect, Serghei Kuiun, directorul companiei de consultanță „A-95”, menționează că „fermierii înşişi spun de multe ori că au nevoie de combustibil mai calitativ. În Ucraina sunt o mulțime de companii care utilizează tehnică importată, pentru care benzina Euro-2 sau Euro-3 nu este potrivită”. Directorul general al companiei „Nibulon” (comerciant de cereale), Alex Vadaturskii, confirmă această opinie: „În prezent, cele mai multe holdinguri agricole folosesc maşini agricole de import. Prin urmare, noi nu ne opunem ridicării standardelor de calitate a carburanților”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

five − two =