TVA la comertul electronic din UE omoara din fasa micii antreprenori

La sase luni dupa aplicarea noii legislatii comune privind TVA-ul aplicat in comertul electronic din UE, piata digitala de pe continent este pe punctul de a se scufunda in haos, potrivit publicației Business24.ro. foto

Mii de afaceri mici derulate in mediul online au disparut, blocarea clientilor in functie de zona geografica este o practica din ce in ce mai agresiva, iar proiectul pietei digitale unice din Europa risca sa se faca tandari, mai scrie publicația, cu referire la  portalul EUObserver.

TVA la consumator

Initial, s-a crezut ca stabilirea TVA-ului in functie de locatia clientului va fi o masura benefica, eliminand afacerile care profitau de deschiderea unor puncte de lucru in tari cu un TVA mic.

Acum insa, membrii Comisiei Europene si majoritatea parlamentarilor europeni recunosc ca micile afaceri din mediul online au picat victima acestei masuri.

Vreme de opt ani, membrii CE si statele membre ale Uniunii au ignorat complet microintreprinderile din mediul online in evaluarile de impact facute in domeniu.

Pentru afaceristii de talie mica din mediul online european recomandarile au fost sa nu vanda direct consumatorilor, ci doar prin intermediul unor platforme, asa cum comertul in afara granitelor tarii a fost interzis pentru acestea, desi internetul nu are granite.

Regulile par simple in teorie dar de dovedesc extrem de complicate in realitate.

Majoritatea companiilor mici cu activitate in comertul electronic nu reusesc sa obtina toate datele necesare pentru a dovedi prestarea serviciului intr-o anumita zona, ca sa nu mai vorbim compararea lor automata in timpul unei tranzactii.

Acestea sunt nevoite sa isi gaseasca calea printre 80 de rate diferite ale TVA-ului aplicat pe continent, apoi urmand teroarea de a gasi si completa formularul potrivit intr-o limba, moneda si o forma grafica diferita.

In acest fel, costurile pentru persoanele fizice autorizate si microintreprinderile din online risca sa depaseasca veniturile obtinute in urma tranzactiei.

In ianuarie, mii de astfel de afaceri din mediul online s-au inchis.

Legislatie stufoasa

Pentru multi dintre proprietarii acestor afaceri, legislatia diferita de pe continent se dovedeste ametitoare, programele software detinute nefiind in stare sa faca fata acesteia, in timp ce upgrade-urile se dovedesc prea scumpe.

Unii au preferat sa treaca tranzactiile pe anumite platforme dedicate, dar acest lucru inseamna sacrificarea a aproximativ 70% din profit ori sa apeleze la alte variante care le-au inghitit si resursele financiare si timpul pe care il aveau la dispozitie.

Aceasta in contextul in care multi dintre ei sunt angajati full-time in timpul zilei, nu au cunostinte tehnologice avansate si nu isi permit sa angajeze un contabil care sa descalceasca acest nod gordian.

28 de interpretari diferite

Apoi, Germania, Marea Britanie, Luxemburg, Danemarca si Suedia au coroborat noua legislatie cu cea a firmelor neplatitoare de TVA si cu sistemul de returnare a taxei pe valoare adaugata in stiluri diferite.

De fapt, aproape fiecare stat european a avut grija sa interpreteze noua legislatie cum a vrut, cu o singura constanta: micii comercianti din online sunt vanati pe capete.

Saptamana trecuta, fiscul irlandez a expediat peste 2000 de notificari de plata pentru acestia, sub scuza calcului eronat al TVA, in unele cazuri sumele ajungand si la 100.000 de euro.

Ulterior s-a descoperit ca eroarea fusese cauzata tot de sistemul de calcul al agentiei fiscale irlandeze, dar panica se raspandise deja in randul proprietarilor de afaceri in online.

Summit fiscal

In septembrie, tarile UE isi vor trimite reprezentantii la summitul fiscal organizat cu aceasta ocazie.

Adevaratul motiv pentru care piata digitala din Europa inca mai functioneaza este ca 95% dintre detinatorii acestor afaceri in online nici nu au habar de noua legislatie, continuand sa factureze conform metodei anterioare.

Acum ar fi timpul ca autoritatile sa intervina pentru a regla modul de derulare al afacerilor in comertul online.

Doua chestiuni imperative se disting clar: stabilirea unui plafon in tranzactii de 100.000 de euro, sub care sa se aplice practicarea TVA-ului de pe piata locala, si simplificarea metodei de identificare a locatiei in care s-a prestat serviciul, de exemplu prin codul de tara cuprins in datele cumparatorului.

In acelasi timp, actualele reguli vor trebui suspendate pana la modificarea lor, chestiune care de obicei se intinde pe durata unui an sau poate chiar a doi.

Acest lucru ar mentine in viata micile afaceri din mediul online, in timp ce procesul legislativ isi va urma cursul firesc.

Fara aceste initiative, piata digitala unica din Europa va continua sa zdrobeasca micile afaceri din online, numai ca de aceasta data actiunea se va face in deplina cunostinta de cauza.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

twelve − 9 =