Pe 19 şi 20 iunie a avut loc..." />

Turcia şi România la un nou impas

Pe 19 şi 20 iunie a avut loc la Izmir şedinţa Comisiei mixte turco-române pentru transport rutier. O şedinţă la care fiecare parte venea cu solicitările şi aşteptările sale. România aducea contingentul de 3.000 de autorizaţii de terţe state epuizat şi speranţa dublării sale. Turcia avea aceleaşi aşteptări de mai mulţi ani în ceea ce priveşte un tranzit facil şi ieftin prin România.

Istoric pozitiv, dar cu sincope Relaţiile României cu Turcia la nivel economic sunt bune, iar transportul a profitat şi chiar a depăşit acest nivel. În ultimii zece ani au fost şi şedinţe mai puţin reuşite, în special când una dintre părţi a propus schimbări mai mari. Aceste schimbări au fost solicitate de obicei de partea turcă, în permanentă căutare de soluţii pentru tranzitul ei crescând spre Europa. A existat chiar o şedinţă, pe care turcii au considerat-o fără rezultate şi pentru care nu au mai dorit să încheie un protocol.

Delegaţiile de la comisia mixtă din anul 2011 exprimaseră hotărârea de a verifica utilizarea corectă a autorizaţiilor CEMT şi de a acţiona pentru depistarea falsurilor. Zilele care sunt luate în considerare de controlul din frontiera turcă pentru cursele spre Occident trebuie să fie clar precizate transportatorilor români. Conform reglementărilor, un CEMT e considerat a fi folosit corect dacă a fost la bordul camionului până la destinaţie. El poate fi prezentat din nou, la frontieră, după un număr de zile care să corespundă timpului necesar parcurgerii rutei prezentate.

Date şi rezultate

Turcii au avut în ultimul contingent 18.000 de autorizaţii de tranzit fără plată, valabile pentru orice camioane – şi le-au folosit integral, 7.000 de autorizaţii de tranzit fără plată Euro 3 – folosite integral, apoi încă un contingent de 23.000 de autorizaţii de 100 de euro pentru 36 de ore, utilizate în procent de 54%. România a avut 13.000 de autorizaţii fără plată, 7.000 de autorizaţii fără plată pentru minimum norma Euro 3 şi 3.000 de autorizaţii de terţă ţară. Pentru anul 2011, Romania beneficiase de un supliment de 1.500 de autorizaţii de terţă ţară şi avea motive să spere la o suplimentare cel puţin similară la această şedinţă.

România şi Turcia nu şi- au negociat relaţiile bilaterale din domeniul Transporturilor de pe poziţii de forţă. Fiecare parte are argumentele ei: România – o poziţie geografică strategică pentru turci, iar Turcia – o perioadă de creştere economică fără precedent, în contrast cu pieţele europene. Anul trecut au contat şi argumentele sentimental-patriotice, care făceau trimitere la numărul mare de companii cu capital turcesc din România.

Se pare că în acest an mandatul delegaţiei turce a fost mai limitat, pentru că şedinţa nu s-a finalizat cu rezultatele aşteptate. Transportatorii turci vor desfășura operaţiunile din acest an pe coordonate similare cu cele de anul trecut, probabil cu o creştere a procentului autorizaţiilor cu plată utilizate. În rest, nu există probleme care să le afecteze serios parcursul.

Transportatorii români, bazându-se pe o suplimentare a „terţelor” mai mare ca anul trecut, au folosit aceste autorizaţii ca regulă, nu ca excepţie pentru cazurile în care nu găsesc retur şi sunt acum în impas, pentru că turcii au oferit doar o suplimentare de 1.000 de autorizaţii de terţă ţară.

Exigenţele de verificare a autorizaţiilor, excepţionale în cazul turcilor, au scăzut constant la partea română după integrarea în UE. Câtă vreme nu au fost probleme, singura pierdere era cea prin procentul mic al autorizaţiilor cu plată folosite. Acum, partea română trebuie să devină conştientă de întărirea controlului propriu asupra camioanelor turceşti.

Armonizarea poziţiilor celor două părţi a rămas în seama eşaloanelor înalte ale celor două ministere. Până atunci, transportatorii români pot regla cursele cu destinaţii terţe doar cu ajutorul autorizaţiilor CEMT. Există speranţa ca anii buni de colaborare constructivă să aducă în final un rezultat mai bun ca acela de la comisie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

four + 20 =