Tran..." />

Transportatori prin Ucraina

Tranzitul prin Ucraina a fost întotdeauna mai dificil pentru transportatorii români şi, probabil, pentru toţi transportatorii. Tot spaţiul fost sovietic a pus probleme, dar Ucraina a fost privită mereu ca o ţară de tranzit. În trecut, a fost o alternativă la tranzitul spre Polonia prin Ungaria.

 Ne amintim de vremurile când se organizau convoaie de tranzit. Cu toate dezavantajele, transportatorii beneficiau de o protecţie, prin numărul mare de camioane şi, în unele cazuri, de escortă.

Amenzi fără număr

 Unul dintre cazurile recente a fost prezentat chiar la comisia bilaterală de către firma Zapotrans din Cluj. Într-o cursă aparent obişnuite, la un control consacrat, din zona uzuală de tranzit Halmeu – Dyakovo, agentul de poliţie părea a sugera că suma pe care şoferul era obişnuit să o ofere nu e suplimentată. Înainte de a continua, sunt necesare câteva consideraţii.

Tranzitul prin Ucraina e făcut de transportatorii în drum spre fostul spaţiu sovietic. În mare majoritate provenind din Republica Moldova sau chiar Ucraina, aceşti transportatori români au şoferi vorbitori de limbă rusă. E un lucru esenţial în relaţia cu capricioasele autorităţi din fostele state sovietice. În timp, şoferii ajung să cunoască zona controalelor, tipul acestora şi „atenţia” ce trebuie plătită. Patronii cunosc şi ei cam cum stau lucrurile şi nu prea acceptă situaţiile descrise de şoferi ca atipice, decât după ce se conving că lucrurile au degenerat.

Transportatorul nostru şi-a continuat drumul spre Rusia, nu înainte de a fi atenţionat de cel care l-a controlat. La cursa următoare, recent, tot prin Ucraina, a intrat prin Siret – Porubnoe, dar a plătit la frontieră 70 de euro amendă. Cu marfă perisabilă şi temperatură controlată, a plătit amenda şi şi-a continuat drumul. La întoarcerea din Rusia, a fost blocat în frontiera Belarus – Ucraina, unde îl aşteptau… 11 amenzi în valoare de sute de euro!

Amenzi pentru contravenţii pe trasee pe care nu ai fost

Cum se întâmplă şi-n alte state, autovehiculele pot fi amendate în trafic pentru anumite infracţiuni fără a fi oprite, pe baza unor înregistrări autorizate. Dar nu era cazul transportatorului nostru, care figura cu amenzi pentru diagrame-tahograf. Asta nu era cea mai mare problemă, ci aceea că amenzile erau din zona Halmeu – Dyakovo, prin care acesta… nu trecuse. În frontieră nu se trimite şi procesul verbal, aşa că transportatorul e practic blocat. În procesul verbal ar trebui să fie consemnate diagramele cu pricina, ar trebui ca agentul care a controlat să fi făcut copii după ele, iar eventuala lipsă a acestora ar fi motiv de contestare. Nu este de neglijat că, dacă amenda a fost aplicată de agenţi de poliţie, aceştia nu deţin aparatura specifică de citire a tahografelor şi cardurilor, aşa că de multe ori constatările lor sunt abuzive.

Pentru acest transportator, salvarea a venit de la delegaţia oficială ucraineană la comisia bilaterală din 14 – 15 februarie. Membrii delegaţiei, persoane mai echilibrate decât alţi colegi de la delegaţiile anterioare, au înţeles că nu vor putea primi mai multe autorizaţii de România dacă nu se preocupă şi de situaţia tranzitului prin ţara lor.

 „Intrarea e prin Odessa”

 Un alt transportator a primit de la un comerciant ucrainean o comandă de a-i prelua containerul din Constanţa. O situaţie mai neobişnuită, în condiţiile existenţei propriului terminal la Marea Neagră, la Odessa. Uşor de înţeles, dacă ne gândim la banii negri pe care probabil trebuie să-i plătească la Odessa, dar şi la şicanele birocratice.

 Intri prin Constanţa-Reni şi nu prin Odessa, ai probleme.

Vameşul ucrainean de la punctul de frontieră din zona Reni i-a sugerat destul de simplu că marfa ar fi trebuit să intre în Ucraina prin Odessa. Nu a făcut-o din devotament faţă de economia proprie, ci pentru că punctul de frontieră e în subordinea reginalei vamale Odessa. Regională la care se centralizează informaţiile despre tranzite. Se poate deduce că sunt mărfuri ce intră din România şi au sosit pe mare. Şefii din regională încearcă să protejeze Odessa, pentru că, după cum ştim şi noi din Constanţa, de acolo vin mulţi bani negri.

La cursa următoare, formalităţile au fost mai dificile, transportatorul putând pleca abia a doua zi. La cursa a treia a fost blocat de tot, cu marfă specifică sărbătorilor de iarnă. Camionul a fost tras în zona de control, iar toată marfa a fost descărcată. Singura explicaţie a fost că actele au fost trimise spre analiză la Regionala Odessa. A durat câteva zile până au dat drumul camionului, dar a fost suficient ca marfa respectivă să piardă perioada în care avea căutare. Comerciantul urma să aştepte mult ca să o vândă şi să-şi recupereze banii.

 Cu gândul la următoarea comisie bilaterală

 Acestea sunt doar unele probleme pe care oficialii ucraineni vor trebui să le rezolve, dacă vor să beneficieze de numărul de tranzite de România solicitate. Următoarea şedinţă e în partea a doua a lui 2012, iar ARTRI va trebui să monitorizeze atent orice reclamaţii venite din partea celor care tranzitează Ucraina. Avem convingerea că abuzurile nu vor fi oprite uşor, dar e important să poată fi rezolvate în condiţii rezonabile când apar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

three + 11 =