Scopul monedei un..." />

The Economist: Trenul deraiat al pieței unice

Scopul monedei unice era de a închega piața unică. Se pare, însă, că va sfârși prin a o destrăma definitiv. În Europa, căile ferate au reprezentat, încă de la apariție, un instrument al statului. foto

„Nu mai construiți fortărețe, este timpul șinelor de tren“, spunea faimosul mareșal prusac Helmuth von Moltke. Însă chiar și azi, în epoca integrării europene (pentru care UE tocmai și-a adjudecat premiul Nobel pentru Pace), căile ferate fac obiectul geloziei între statele membre.

Diversitatea ecartamentelor și a sistemelor de semnalizare și de electrificare, ca să nu mai vorbim de varietatea regulilor care vin în ajutorul exclusiv al anumitor operatori, fac ca peisajul feroviar european să arate mai degrabă ca o cârpeală nereușită.

Pe de altă parte, cea mai notabilă realizare a UE, piața unică, marchează 20 de ani de la apariție. La acea vreme, fusese concepută ca o zonă de liberă circulație a bunurilor, serviciilor, oamenilor și capitalului. Drept urmare, a dus la o creștere fără precedent a comerțului și productivității.

O bună parte din actualul succes al Germaniei se datorează mutării producției industriale în zone mai ieftine din Europa Centrală și de Est. Este de ajuns însă să arunci o privire asupra infrastructurii feroviare care străbate piața unică pentru a pricepe două lecții.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

14 − thirteen =