De principi..." />

Tema cabotajului a reaprins spiritele la Bruxelles

Pe 3 şi 4 octombrie 2012, la Bruxelles, au avut loc activităţile CLTM (Comitetul de legătură dintre IRU şi UE pentru transportul de mărfuri). La această reuniune au participat reprezentanţi IRU, ai Comisei Europene, ai mediului academic internaţional şi asociaţiilor naţionale.

Activităţile au fost grupate după cum urmează: pe 3 octombrie s-a desfăşurat un workshop IRU-UE, iar pe 4 octombrie şedinţa Comitetului, cu 10 puncte pe ordinea de zi.

Workshop-ul din 3 octombrie i-a avut ca invitaţi pe profesorul italian Marco Ponti, asociat al TRASPOL (Centrul pentru politici de transport), ca şi pe Kristian Hedberg (Head of Unit la Land Transport Policy). Coordonator a fost Michael Nielsen, delegat general al IRU la Bruxelles.

Discuţiile au fost iniţiate de Alexander Sakkers, preşedintele CLTM, care, recapitulând acţiunile comitetului din martie până în octombrie, a pus în discuţie de o manieră retorică viabilitatea menţinerii unei pieţe deschise în Europa lovită de criză. Chestiunea aceasta, atinsă foarte subtil de Sakkers, s-a dovedit o problemă acută pe parcursul celor două zile.

Marco Ponti, profesor de Economia transporturilor la Politehnica din Milano, a rezumat pentru reprezentanţii asociaţiilor naţionale anumite discuţii anterioare avute cu specialiştii Comisiei Europene în cadrul TRASPOL. Domnia-sa a insistat pe nevoia de specializare a şoferilor, de educaţie profesională, spre a fi „buni ambasadori ai domeniului pe care îl reprezintă”. A subliniat de asemenea importanţa tehnologiei în desfăşurarea activităţilor de transport; a adus în discuţie tema cabotajului în UE şi a nevoii unei strategii europene de schimbare mai apropiată de realitate.

Kristian Hedberg a subliniat disponibilitatea DG Move (Directoratul General pentru Mobilitate şi Transport al CE) de a colabora cu IRU, dar la final a ţinut să sublinieze apăsat că propunerile acestei Uniuni internaţionale a transporturilor rutiere sunt orientative. CE, spunea Hedberg, îşi rezervă dreptul absolut al unei selecţii.

Şedinţa CLTM din ziua de 4 octombrie a fost de anduranţă. Reprezentanţii asociaţiilor naţionale au discutat punct cu punct cele 10 teme de pe ordinea de zi. Trei chestiuni au reţinut atenţia în mod deosebit: ideea reintroducerii carnetelor TIR în UE, situaţia actuală a cabotajului şi intenţia Turciei de a intra fără restricţii în tranzitul comunitar.

Cu privire la prima temă, Michael Nielsen a subliniat oportunitatea momentului pentru activităţi concertate de lobby pe lângă autorităţile naţionale şi europene. Domnia-sa a arătat că cele două sisteme, T-sistem şi TIR sistem, pot fi socotite complementare şi împletirea lor ar produce în UE creştere economică.

Tema cabotajului a reaprins spiritele. În fond, această discuţie arată limitele conceptului de economie deschisă în Europa actuală. De principiu, ţările puternice din UE acceptă cabotajul, dar fiecare doreşte limitarea acestuia după propriile interese. Anglia, fiind mai puţin afectată, s-a arătat destul de detaşată. Germania, în schimb, s-a făcut portavocea unei reglementări mai stricte.

Tot reprezentantul Germaniei, profesorul Schimdt, a ridicat la final problema intrării nestingherite a Turciei în tranzitul comunitar. Domnia-sa a subliniat faptul că Turcia încearcă să negocieze cu Germania un astfel de acord şi a întrebat plenul ce părere are despre acest fapt. Reprezentanţii asociaţiilor au opinat că problema trebuie analizată în detaliu şi expusă la o viitoare întâlnire a comitetului, care poate fi până la sfârşitul acestui an sau în 5 – 6 martie 2013.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

14 − six =