Pandemia generata de COVID-19 ..." />

Tehnologia, in lupta cu pandemia

Pandemia generata de COVID-19 a creat schimbari profunde la nivelul societatii intr-un timp scurt, obligandu-ne sa cautam solutii rapide pentru a rezolva probleme aparute peste noapte. Ce tehnologii au ajutat in mentinerea distantarii sociale si in lupta impotriva pandemiei COVID-19?

Obligate sa raspunda rapid unei amenintari aparute, parca, de nicaieri, companiile din intreaga lume s-au vazut nevoite sa recurga la masuri extreme si sa caute ajutor in tehnologie. Astfel, distantarea sociala, dar si lupta impotriva pandemiei de COVID-19 au ajuns sa fie sustinute de o serie de tehnologii si au determinat, la randul lor, crearea de noi solutii.

Ce am folosit pana acum

Raspunzand indemnului de a sta acasa, telemunca, sau „lucrul de acasa” s-a numarat printre primele solutii gasite de companii pentru a permite desfasurarea activitatilor simultan cu reducerea expunerii angajatilor si protejarea comunitatilor. Astfel, sistemele de teleconferinte, precum Skype, Microsoft Teams, Zoom, Webex sau Google Hangouts au reprezentat un ajutor enorm in reorganizarea activitatii companiilor, permitand, pe cat posibil, continuarea operatiunilor acestora.

De asemenea, alaturi de reorganizarea echipelor, companiile au implementat si o serie de masuri de digitalizare care sa permita reducerea interactiunii cu clientii. De exemplu, asiguratorii au incurajat folosirea modalitatilor digitale pentru incheierea sau reinnoirea politelor si pentru constatarea si instrumentarea daunelor, o parte dintre ei lansand, in aceasta perioada, aplicatii online pentru avizarea daunelor sau implementand solutii precum plata cu cardul, printre altele.

In paralel, „medicina de la distanta” – desfasurata prin sisteme de telehealth – a cunoscut, la randul sau, o crestere spectaculoasa. In eforturile de reducere a numarului de pacienti care sunt nevoiti sa se deplaseze pentru a accesa serviciile medicale, multe clinici si spitale au implementat posibilitatea desfasurarii de consultatii de la distanta.

Robotii au jucat, treptat, un rol din ce in ce mai important pe multiple planuri. Pe de o parte, acestia au inceput sa fie folositi in spitale pentru dezinfectare. De exemplu, laboratorul de cercetare si dezvoltare Modulab din Bucuresti a lansat primul prototip de robot de dezinfectie cu ajutorul radiatiei UV-C – vorbim atat de roboti autonomi inteligenti, cat si de variante neautonome.

Pe de alta parte, robotii au fost folositi, in cateva ocazii, in impunerea masurilor de carantinare si informare a populatiei cu privire la necesitatea de a nu parasi locuinta. Un exemplu notabil este Tunisia, unde patrulele de politie au fost inlocuite, pe strazile din capitala Tunis, cu roboti de patrulare dotati cu camere de luat vederi, senzori si sirena, cetatenii fiind obligati chiar sa se legitimeze la solicitarea acestora.

La randul lor, dronele au devenit un instrument utilizat de fortele de ordine pentru supravegherea respectarii masurilor de carantinare si distantare sociala in mai multe zone de pe glob, inclusiv in Romania (in Cluj-Napoca).

De altfel, sistemele de supraveghere a populatiei prin multiple metode au cunoscut o explozie in aceasta perioada. Conform unei analize realizate de publicatia online OneZero la inceputul lunii aprilie, cel putin 28 de tari au crescut masurile de supraveghere a populatiei in lupta impotriva coronavirusului, cea mai cunoscuta metoda fiind utilizarea serviciilor de localizare a persoanelor prin smartphone.

Imprimarea 3D a permis, in aceasta perioada, inovarea la un nivel neasteptat. De la sisteme de ventilatie a plamanilor pana la sisteme de deschidere a usilor fara manevrarea clantelor, imprimantele 3D au inceput sa fie folosite intens in lupta impotriva COVID-19. Un exemplu este prototipul de ventilator 3D lansat la Timisoara la finalul lunii martie.

Ce ne-ar putea ajuta si mai mult

Tehnologia existenta si inovatiile rapide din ultima perioada ajuta, fara doar si poate, la mentinerea unor masuri care, altfel, ar fi fost imposibile. Cu toate acestea, lucratorii din multiple industrii – fara de care societatea s-ar prabusi complet – au continuat sa fie expusi pericolului, fiind nevoiti sa isi continue activitatea. In ajutorul lor ar putea veni tehnologii mai avansate, care se afla in diverse etape de dezvoltare, dar care nu au ajuns inca in punctul in care pot fi folosite la adevarata lor capacitate.

Masinile autonome ar putea fi raspunsul in cazul transporturilor de bunuri, dar si al numarului brusc de cereri pe segmentul de distributie. Necesitatea asigurarii circulatiei produselor de baza – hrana, medicamente -, dar si cresterea brusca a comenzilor online cu livrare la domiciliu pentru mancare si alte tipuri de bunuri au determinat un necesar sporit de resursa umana pe acest segment de activitate. Masinile autonome ar putea reprezenta o solutie care sa permita atat protectia angajatilor din domeniul transporturilor, cat si un raspuns rapid la cerere.

Implementarea robotilor pe o scara mai larga – pentru imbunatatirea sistemelor automate de check-out din magazine, de exemplu -, ar putea contribui la cresterea gradului de protectie a angajatilor din domeniul retail.

Nu in ultimul rand, realitatea virtuala ar putea inlocui, cu succes, sistemele de teleconferinta, generand o alternativa mai realista a meeting-urilor de la distanta, a scris 1asig.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

one × 2 =