În august, transportatorii români erau anunțați..." />

Taxa magnifică

În august, transportatorii români erau anunțați că, începând de pe 9 septembrie 2013, în Turcia vor fi modificate anumite prevederi, legate de taxele și amenzile pentru camioanele străine.

Asociația Transportatorilor Rutieri din Turcia (UND) preciza că, potrivit noilor prevederi, pentru o operațiune de transport unde se solicită autorizații sau o aprobare specială de la Ministerul Afacerilor Maritime și Comunicațiilor din Turcia, realizată de transportatorul rutier fără autorizație adecvată sau fără aprobarea specială, fiecare combinație de vehicule sau vehiculul trebuie să plătească trei mii de euro.

Abia după plată, vehiculul va fi eliberat de autoritățile vamale. Pentru transporturile tip terță țară cu autorizație necorespunzătoare, vehiculul sau combinația de vehicule trebuie să plătească tot trei mii de euro.

Telenovelă cu bulgarii

Pentru transportatorul român a fost o știre ce îndemna la mai multă atenție, corectitudine și deocamdată cam atât. Relativ neștiută de noi, cam în aceeași perioadă, o agitație cu mult mai mare se declanșa la sud de Dunăre. Măsurile preconizate de Turcia se arătau mai ample. Doar acordul bilateral al României poate limita efectele lor asupra transportatorilor proprii.

„De la 1 septembrie, vom închide absolut toate punctele de trecere a frontierei cu Turcia, după ce Ministerul Transporturilor din acestă ţară a decis introducerea de taxe mai mari pentru operatorii străini de transport”, a declarat Ilian Filipov, membru în Consiliul de Administraţie al Asociaţiei Bulgare a Societăţilor de Transport Rutier.

„Blocajul va continua până când administraţia bulgară şi ministerele vor întreprinde măsuri similare pentru transportatorii turci. Decizia Turciei nu a fost o surpriză, ştiam de această măsură şi am avertizat Ministerul Transporturilor de la Sofia”, a precizat Filipov pentru Novinite.

Potrivit acestuia, transportatorii străini ar fi dezavantajaţi din cauza taxelor mai mari impuse de autorităţile din Turcia, ceea ce îi va face necompetitivi pe piaţa turcă. Până acum, se pare că transportatorii bulgari plăteau cam 45 de euro pentru un drum dus-întors.

După anunțul Turciei, evoluția dialogului bilateral dintre cei doi vecini a căpătat iz de telenovelă, preconizat de declarațiile inițiale ale bulgarilor.

Turcia utilizează toate rutele de tranzit posibile pentru a ajunge cu mărfurile în vest, trimite camioanele până și pe mare, cu feribotul, spre Italia, Spania și Franța.

Dacă ne referim la tranzit, poziția geografică a Bulgariei e incontestabilă, iar turcii nu par a avea elemente de presiune. Totul se rezumă în ultimă instanță la prevederile înțelegerii bilaterale.

Ce implicații sunt pentru bulgari?

Textul oficial prevede că taxele pentru țările cu acord bilateral cu Turcia sunt de 0,01 lire/tonă/km, iar pentru celelalte sunt de 0,15 lire/tonă/km. Conform transportatorilor bulgari, aceasta înseamnă costuri suplimentare de 120 sau 240 de euro, pentru o traversare a Turciei în orice direcție.

Un drum până în centrul țării ar costa și 500 de euro pe sens, în timp ce o tranzitare completă ar ajunge la 1.200 de euro. Aceeași transportatori acuzau și alte taxe preconizate de turci, de exemplu cele ce necesită autorizații speciale, care vor avea și costuri de 3000 de euro.

Bulgarii se gândesc la situații tensionate, de genul celei din mai 2013, când vămile s-au aglomerat până la blocare. Înainte de a vedea care sunt toate implicațiile, am primit o confirmare că sunt mulți transportatori afectați.

Turcia a redus taxa de tranzit pentru camioanele  înregistrate în Georgia la un sfert, după ce mai multe camioane din Georgia nu au reușit să plătească suma de obicei plătită de orice alt stat. Revenind la telenovelă: bulgarii estimau că mai mult de 10.000 de familii de transportatori vor avea de suferit financiar.

Nu doar bulgarii au de suferit, ci toate țările limitrofe: Georgia, Armenia, Azerbaidjan, Iran, Irak, Turkmenistan şi Siria. După evoluția problemei în cazul Georgiei, se pare că potențialul de afectare a relațiilor bilaterale devenise semnificativ.

Iată, vine-un sol de pace!

Pe 7 septembrie, Danail Papazov, ministrul bulgar al Transporturilor, a anunțat că a solicitat o întâlnire de lucru cu omologii turci la nivel de experți, pe 17 – 19 septembrie, la Varna, pentru clarificarea situației, eventual printr-un protocol. Așteptările bulgarilor sunt legate și de autorizațiile de terță țară, ce ar trebui suplimentate cu 400, iar anul viitor să ajungă la 1.500.

Deplasarea bulgarilor, ca de altfel a tuturor străinilor, spre vestul Europei e normată ca timp de turci printr-un document special. Bulgarii susțin că transportatorii lor nu trebuie penalizați dacă fac aceste curse mai rapid decât omologii turci, adică mai rapid decât norma oficială a turcilor.

Transportatorii bulgari se declară mulțumiți de intențiile propriilor autorități, dar consideră prea dură maniera de negociere a părții turce. Un forum de la Istanbul a fost o ocazie pentru o întâlnire între cele două părți, dar rezultatele mai trebuie așteptate. Avem lângă noi o vecinătate tensionată, cu rădăcini adânci, de care nici transportatorii rutieri nu au scăpat, dar speră la un echilibru reciproc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

20 − eleven =