Sunt conştienţi transportatorii de riscurile implementării ACTA în România?

Atitudinea transportatorilor rutieri faţă de implicaţiile ACTA, în condiţiile în care de-a lungul anilor, la implementarea unei legi, autorităţile române au dat dovadă de exces de zel faţă de cele din alte ţări UE, diferă. Ceea ce seamănă e faptul că nici unul nu a studiat documentul în cauză, pentru a încerca să înţeleagă cum îi va influenţa acesta afacerea.

 Consultant în transporturi: nu e vorba doar despre produse IT?

Unii transportatori cred că ACTA are de-a face doar cu contrafacerile în domeniul descărcării de muzică sau programe IT de pe Internet, ca urmare nu ar avea de ce să-şi facă probleme. William Padina, fost şef al unui department în cadrul unei importante organizaţii profesionale a transportatorilor şi actual deţinător al unei firme de consultanţă în transporturile rutiere, recunoaşte că nu a citit documentul.

„Vorbesc fără să-l fi citit. Înţeleg însă că ar fi vorba despre contrafaceri în domeniul audio-vizual, despre elemente ce ţin de tehnologia IT”, spune el. Padina nu este singurul care crede acest lucru. Dezbaterile din ultimele luni din presă pe tema ACTA s-au focalizat doar pe implicaţiile acestui document nu atât asupra persoanelor juridice, adică firmelor, cât asupra celor fizice.

„Transportarorul se va putea îndrepta (în cazul unor pierderi provocate de încălcarea ACTA – n.r.) împotriva celui care i-a cauzat pagubele, fie împotriva celui care i-a dat o comandă de transport de marfă contrafăcută, fie împotriva autorităţii care aplică legea abuziv”, Ion Licsandru, Camion Logistik – ITIA

Presa a preferat să prezinte riscurile ACTA asupra acestei ultimei categorii. Dacă a discutat de riscurile ACTA asupra companiilor, au fost dezbătute doar cele a căror apariţie e posibilă în cazul furnizorilor de servicii de Internet. În cazul populaţiei, riscurile identificate s-au limitat la descărcarea programelor IT şi a conţinutului audio-vizual purtător de drepturi de autor.

Clar este însă că ACTA are legătură cu orice în domeniul contrafacerii. În preambulul documentului, iniţiatorii justifică măsurile propuse prin ”proliferarea mărfurilor contrafăcute şi a celor piratate, precum şi al serviciilor care distribuie material prin care se încalcă drepturile”.

Transportatorii ar trebui să răspundă doar de starea transportului, nu şi pentru conţinutul acestuia, de acest aspect fiind responsabilă firma expeditoare.

Transportatorii răspund doar pentru starea transportului, nu şi pentru conţinutul acestuia, de acest ultim aspect fiind responsabilă firma expeditoare, spune Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), mai puţin situaţia în care a făcut şi încărcarea.

În teorie lucrurile stau bine, în practică nu se ştie cum se vor prezenta. Astfel, în teorie transportatorul nu are nevoie de factura mărfurilor transportate – un indiciu privind originea mărfurilor. În practică însă, dacă trebuie să deruleze formalităţi vamale înainte de descărcare, trebuie să aibă factura mărfurilor la el sau la agentul destinatarului. Deseori, autorităţile cer documente suplimentare şi pentru situaţii în care acest lucru nu se impune şi se creează cutume, respectate apoi de transportatori.

Ion Licsandru, ITIA: Orice abuz poate fi reclamat in UE

Ion Licsandru, unul dintre acţionarii Camion Logistik – ITIA, afirmă în principal două lucruri. Unul dintre acestea e că nu ar fi primele controale la care ar trebui să se supună un transportator – posibilele controale ACTA fiind similare cu actualele controale tematice din prezent.

”Noi acum în vamă facem obiectul controalelor tematice. Spre exemplu, sunt cele pentru accize, deoarece nivelul acestora diferă de la ţară la ţară în UE. Poţi să stai şi una până la trei zile într-un astfel de control, caz în care consumi combustibil. În cazul mărfurilor perisabile, nu poţi opri agregatul frigorific, care merge şi el tot cu carburanţi”, spune el.

”Nu poţi câştiga împotriva autorităţii de control vamal”, afirmă Licsandru. Raza de speranţă vine din faptul că, probabil, autorităţile de control vor trebui să procedeze cu bună credinţă. ”Aceasta este importantă. Abuzul se va putea dovedi”, afirmă el.

Licsandru: „Nu poţi câştiga împotriva autorităţii de control vamal”

Sunt organisme de judecată în transporturile rutiere la nivel european, care ar putea adopta măsuri împotriva celui ce a dispus controale abuzive, în urma cărora s-au înregistrat pierderi. Nu mai trăim in anii ’90, când în vamă se putea întâmpla orice. Transportatorul se va putea îndrepta împotriva celui care i-a cauzat pagubele, fie împotriva celui care i-a dat o comandă de transport cu marfă contrafăcută, fie impotriva autorităţii ce aplică legea abuziv.

Licsandru nu crede că este normal ca autorităţile să desfăşoare controale ACTA în mod abuziv, inutil, deoarece efectuarea unor astfel de verificări va presupune cheltuieli pentru stat, anume alocarea de către stat a unei resurse de muncă: angajaţi plătiţi de la buget.

Bogdan Borţoi, OMSAN: Există şi o parte bună

Bogdan Borţoi, director de operaţiuni la firma Omsan Logistică SRL din Piteşti, speră că verificările ACTA ar putea scoate la iveală în viitor şi actorii pieţei care fac transporturi frauduloase la preţuri de dumping. Deocamdată, atâta timp cât se ştie prea puţin despre ACTA, nu se poate afirma cu certitudine dacă va fi bine sau rău.

„Văzând şi făcând” – pare a fi principiul său. „Vom vedea şi vom avea discuţii cu Ministerul Transporturilor”, afirmă directorul OMSAN. Transportatorii sunt obişnuiţi cu verificările. „Suntem obişnuiţi cu acestea, cu scanări de raze la camioane, cu verificări fizice. Considerăm că ar putea fi un efect pozitiv, însă ar trebui stabilit un timp maxim de detenţie a camionului, deoarece în acest domeniu sunt clauze dure de penalizare şi pot apărea costuri suplimentare”, afirmă el.

Reţinerea peste măsură a unui camion ar putea lovi interesele clientului unui transportator. „Sunt companii care lucrează „just in time” şi care au stocuri doar pentru o zi, cum se întâmplă şi în zona auto”, spune el. „Două-trei ore ar fi un timp rezonabil pentru un astfel de control”, afirmă directorul operaţional Omsan.

De-abia ne dăm seama cam care sunt implicaţiile

După cum se vede, unii dintre cei intervievaţi au identificat anumite riscuri. Aceasta însă doar după ce am depăşit prevederile teoretice din ACTA şi le-am prezentat transportatorilor posibile scenarii, în care ei ar putea fi implicaţi, în cazul efectuării unui transport.

Exemplul folosit a fost cel al unui firme care ştie că transportă televizoare cu un brand renumit, în realitate având încărcate produse contrafăcute, iar deţinătorul brandului pe România / distribuitorul depune o plângere la autorităţi, solicitând oprirea şi verificarea conţinutului.

Desigur că în România există tribunale care fac dreptate, aşa cum există şi societăţile de asigurări, ce acoperă riscurile asigurate ale transportatorilor. Nimeni nu preferă, credem noi, dreptatea obţinută după ani de zile, într-o instanţă ai cărei judecători sunt prea puţin familiarizaţi cu problematica transporturilor rutiere, ori disputele cu societăţile de asigurări, ce ar putea cere expertize sau chiar ar putea refuza despăgubirea, considerând că transportatorul a încălcat legea.

3 comments

  1. alin

    licitatia judeteana cand se tine ?
    [kaltura-widget entryid=”0_lqht01jn” size=”comments” /]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

five × five =