Două autostrăz..." />

Șova vrea unirea cu Moldova, prin infrastructură

Două autostrăzi ar urma să lege peste trei ani Ardealul și Muntenia de Moldova. Ministrul Infrastructurii, Dan Șova, promite atât o autostradă Brașov – Bacău, cât și o alta Iași – Târgu Mureș.

În seria autostrăzilor promise de Guvern, deocamdată pe hârtie, ministrul DPIIS, Dan Șova, promite conectarea Munteniei și Ardelalului cu Moldova prin două autostrăzi în trei – patru ani.

Deși e străbătută pe ruta Buzău – Focșani – Albița de Coridorul IX de transport paneuropean, mai toți miniștrii Transporturilor de până acum, presați de legarea României cu vestul Europei printr-o autostradă, pe Coridorul IV, au ignorat nevoia realizării unei autostrăzi spre nord-est.

300 de poduri și 43 de tuneluri a calculat primul proiectant că ar fi necesar de construit pe autostrada Tg. Mureș – Iași.

Construirea unei rute moderne care să lege estul de vest și sud e importană. Ea ar crește atractivitatea Moldovei în ochii investitorilor străini. Deocamdată aceștia se țin departe de România, în special de Moldova. Regiunea e percepută ca izolată pe conexiuni rutiere și feroviare.

Lucrările ar începe în 2015

Prezent la începutul lui decembrie la Iași, Șova a declarat că Moldova urmează a fi legată cu Transilvania printr-o autostradă Iaşi – Târgu Mureş şi cu centrul ţării prin alta, Bacău – Braşov. Ambele lucrări vor începe cel mai probabil în 2015, a promis ministrul.

Dan Șova, ministrul Infarstructurii: „Se urmăreşte unirea Moldovei cu Transilvania, prin autostrada Iaşi – Târgu Mureş, dar se urmăreşte şi unirea Moldovei cu centrul ţării, respectiv Bacău – Braşov”

Şova a afirmat că la autostrada Iaşi – Târgu Mureş va trebui refăcut studiul de fezabilitate pe tronsonul Târgu Mureş – Târgu Neamţ. Ca urmare a unei strategii de tipul „statul plătește, noi cheltuim”, DPIIS va reface studiul, deoarece precedentul indica o valoare prea generoasă. Acum poate va ieși mai mică.

În martie 2013, ministrul de atunci al Transporturilor, Fenechiu, a declarat: „Studiul făcut de precedesorii mei arată un cost de nouă miliarde de euro. Cost e mai mare decât întreg programul sectorial de transport pe 2014 – 2020″. Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat recent: „Tronsonul Târgu Mureş – Iaşi vizează lucrări de o complexitate sporită: 300 de poduri şi viaducte şi 43 de tuneluri de diferite mărimi. Acest lucru a atras după sine un cost substanţial, fapt pentru care se are în vedere revizuirea sa, atât tehnic, cât şi valoric”.

Licitaţia pentru studiul de fezabilitate al tronsonului Târgu Neamţ – Iaşi va fi făcută anul viitor, a mai spus Șova: „Pe tronsonul Târgu Mureş – Târgu Neamţ se va reface studiul de fezabilitate, iar pe Ungheni – Iaşi – judeţul Neamţ în 2014 se reactualizează indicatorii şi se fac licitaţiile. Probabil la începutul anului 2015 încep lucrările, ce se vor termina destul de repede“, susține ministrul DPIIS.

Trei miliarde de euro va avea alocat România de la UE în perioada 2014 – 2020 pentru construirea de autostrăzi.

Lucrările la tronsonul Iaşi – Târgu Neamţ s-ar putea încheia la jumătatea anului 2017. Se urmăreşte unirea Moldovei cu Transilvania şi unirea Moldovei cu centrul ţării, pe ruta Bacău – Braşov. Autostrada Iaşi – Târgu Mureş ar urma să aibă aproape 300 de kilometri şi va străbate patru judeţe: Iaşi, Neamţ, Harghita şi Mureş.

Bacău – Brașov, cu fonduri regionale

Ruta Brașov – Bacău nu apare pe nici o hartă a priorităților UE. Șova susține că autostrada va fi construită din fonduri de dezvoltare regională. Lucările vor fi încredințate de la jumătatea anului 2015. Până atunci, se vor face licitaţii la studiile de fezabilitate.

„În 2015 se va atribui lucrarea“, promite ministrul. Ulterior, autostrada Braşov – Bacău va fi prelungită până la Iaşi: „În anii următori, Moldova va avea ceea ce-i lipseşte. Până acum, marile investiţii s-au făcut în Transilvania. Ele se vor finaliza şi se vor muta pe Moldova şi Ţara Românească“.

De unde banii?

Principala șansă de realizare sunt fondurile europene: cele de coeziune și Fondul European de Dezvoltare Regională. Acestea nu sunt însă foarte mari. Potrivit declarațiilor anterioare ale lui Șova, România ar putea avea fonduri de autostrăzi, în exercițiul 2014 – 2020, cam trei miliarde de euro.

La valorile actuale, din acești bani s-ar putea construi maximum 400 de kilometri. Sunt și alte priorități, ca terminarea Coridorului IV, cel puțin până la Sibiu, dinspre Nădlac, apoi realizarea rutei Brașov – Sibiu, anunțată și aceasta recent, dar și continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania. Multitudinea de obiective face ca atingerea țelurilor să fie dificilă.

Concesiunea nu e o variantă sigură. Guvernul a anunțat introducerea unei suprataxe de şapte eurocenți/l la carburanţi, pentru finanțarea lucrărilor de infrastructură. Problema e că banii colectați nu sunt exclusiv pentru infrastructura rutieră, ci și pentru acoperirii găurilor bugetare.

Dacă traficul pe autostrăzile concesionate nu e suficient de mare, statul va fi obligat să completeze veniturile concesionarului. Sumele în completare vor intra la deficit bugetar. Nivelul său e însă limitat de angajamentele cu FMI.

Promisiunile la români

„Decât niciodată, mai bine mai târziu”, spune o vorbă românească. Chiar dacă nu sunt complet de crezut, promisiunile lui Șova bucură românii. Oricum în România promisiunile se uită repede, iar încălcarea lor nu are consecințe.

În februarie 2013 Victor Ponta spunea: „Dacă nu e gata până în 2016 (autostrada Comarnic – Brașov – n.n.), nu mai candidez. Am un fix cu Comarnic – Braşov şi Piteşti – Craiova”.

În prezent, nu e nici măcar desemnat câștigătorul contractului de concesiune Comarnic – Brașov. Însumate, lunile de iarnă durează un an. E greu de crezut că lucrările la o autostradă de dificultate sporită, cu tuneluri, poduri şi pasaje, vor putea fi gata într-un an.

1 comment

  1. ion

    Zau ? Asa se zice acum? Ca vrem sa ne unim cu Moldova prin infrastructura?
    De aceea nu te grabesti cu autostrada Pitesti-Sibiu?
    De fapt vreti sa va orientati in directia Moscova? Cu portul Constanta ce planuri aveti? Ce sunteti prosti sa spuneti adevarul si care e planul?
    Cand incepeti ucrainizarea Romaniei? Ah? Deja s-au facut primii pasi?
    Daca esuati ,scapa cine poate? Hai ca va asteptam la Targoviste !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

twelve + five =