Flotele auto a..." />

Soluții inovative în managementul flotelor auto

Flotele auto ale firmelor din orice domeniu de activitate devin deseori generatoare de costuri importante. „Fleet Management Conferences”, conferință națională a managerilor de flote auto, eveniment desfășurat la finele lui aprilie în organizarea Evensys, a oferit cele mai bune răspunsuri la întrebări precum: „Flotă proprie sau închiriată?” sau „Cum putem micșora costurile de transport?”, cu ajutorul exemplelor inovative ale profesioniștilor din domeniu. foto

Gestionarea parcului auto într-o firmă cu alt obiect de activitate decât Transporturile pare a fi una din cele mai simple chestiuni într-o firmă. Cumperi maşinile, le dai spre folosinţă angajaţilor sau pur și simplu le pui la treabă, ar spune un novice. Un cunoscător pune însă întrebări: „Nu e mai bine să închiriez mașinile?” sau „Ce fac în caz de accident. Nu e bine să pun angajații să plătească o franșiză la asigurare?”, ori „Cum micșorez costurile cu combustibilii?” şi „Cât pot câștiga astfel?”.

Multe aspecte și-au găsit răspunsurile la evenimentul organizat în parteneriat cu SafeFleet (soluții de monitorizare a flotelor prin GPS) și cu sponsor principal Opel.

Principii de management

Ce factori trebuie avuți în vedere la optimizarea costurilor? „Costurile de achiziție și întreținere sunt importante. Trebuie făcute compromisuri între prețurile de achiziție, care să fie acceptabile, și costurile de mentenanță scăzute”, spune Aurelian Tudor, manager de flotă la Danone.

„Trendul e de reducere a cheltuielilor”, completează și Leonard Filipoiu, managerul de transport al companiei de distribuție de medicamente Europharm.

„Deciziile de achiziție ale vehiculelor trebuie să aibă în vedere nu atât prețul lor de valorificare, cât strategia de scădere a costurilor cu intreținerea”, afirmă Ioan Mircea Rațiu, director de proprietăți imobiliare și parc auto la E.ON România.

„Cheltuielile cu parcul auto au impact asupra costurilor, iar acestea trebuie gândite atât global, în firmă, cât și pe unitate de produs” , explică Marcel Pungă, fondator John Maxwell Team.

Pot fi folosiți indicatori, precum costurile medii de livrare a unei unități, kilometrajul total al flotei, din care kilometrajul de mers în gol. Pungă spune că anual, la o flotă de 25 de mașini, 15 minute de reducere a timpului de utilizare a mașinii aduce economii de aproape 2.270 de litri de combustibil.

Marcel Pungă, fondator John Maxwell Team: „Cheltuielile cu parcul auto au impact asupra costurilor, iar acestea trebuie gândite atât global, în cadrul firmei, cât și pe unitatea de produs a acesteia”

Mașini la comun în firmă sau nu?

Există soluții inovative la cererea angajaților, de mașini pentru transportul propriu. „Mașinile nu se cumpără pe departament, ci se rezervă înainte de un eveniment, cu software dedicat. E foarte util. Astfel știi că, la o anumită dată, o anumită oră mașina e acolo”, spune Mihai Stoian , director de facilități la ING Bank.

Partea proastă e că astfel dispare responsabilizarea privind folosirea corespunzătoare a mașinii. E utilă semnarea unui acord de folosire a mașinilor. Sistemul nu poate funcționa la flotele active. Nu există o liniaritate a solicitărilor de mașini în interioul companiilor.

Sunt și soluții mai avansate: contractarea serviciilor de transport cu firme specializate, arată Marius Ștefan, fondator Autonom Rent a Car. „Sunt mai multe etape. Prima: fiecare cu mașina lui; a doua: mai multe mașini la grămadă; a treia: o companie de gestionare a nevoilor de transport”, explică el. În Germania au apărut firme de închiriere a mașinilor cu minutul, ce te scapă de probleme ca gradul de întreținere, sezonalitatea cererii etc..

Aproape 2.270 de litri de combustibil pot fi economisiţi anual într-o firmă cu 25 de mașini, prin reducerea timpului de utilizare a fiecăreia cu 15 minute.

Comportamentul angajaților, altă problemă

Angajații ce depășesc frecvent viteza, fac accidente, nu respectă programul de service pot crea probleme importante. Pot fi utili indicatori ca numărul total de supraîncărcări (cu solicitări de transport intra-firmă), numărul de încălcări a regulilor de circulație sau de nerespectare a timpilor de conducere.

Soluțiile pot fi dure sau nu. Una dintre companiile de transport de persoane au introdus o franșiză de 100 de euro pe asigurarea CASCO, plătibilă de angajați în caz de accident. Dacă soluțiile de tip GPS nu ajută prea mult în descoperirea comportamentului șoferului în trafic, numărul de kilometri la care se schimbă plăcuțele de frână poate fi o soluție.

O alta e amplasarea pe vehicul a unui număr telefonic, la care pot fi făcute reclamații privind comportamentul în trafic. Astfel de soluții nu prea sunt folosite de români. „Toate mașinile noastre au numărul de telefon trecut pe ele, dar primim în medie lunar un telefon”, spune responsabilul Danone.

Deseori, cei ce exploatează mașinile sunt poziționați în vârful companiei. Din acest motiv, managerii de flote nu pot să-i sancționeze foarte ușor. Ce e de făcut? „Nu pot lua măsuri pecuniare contra colegilor mei. Cea mai bună soluție e comunicarea. Nu pot să le spun că au frânat prea brusc sau că au mers prea repede când s-au dus la o licitație”, afirmă Mihai Stoian, director de facilități la ING Bank.

Nefiind mașina lor proprie, angajații tind să nu le ducă la revizii din comoditate sau pentru a nu rămâne fără ele. „La Europharm Distribuție, mentenanța se face pe baza unui software. Anagjații au tichet. Dacă nu se duc cu mașina la revizie, apare o problemă: service-ul ne comunică și noi intervenim”, spune Leonard Filipoiu, director.

Angajații pot fi încurajați să se încadreze în plafoanele stabilite la consumul de combustibil prin acordarea unor bonusuri, mai spun directorii de flote auto.

Evenimentul a inclus și prezentări de firme și servicii în domeniu (Marius Ștefan – Autonom Rent a Car sau Claudiu Suma – ETA Automatizări) și prezentarea unor studii (Dan Podjed – Soluții telematice pentru vehicule comerciale, Răzvan Graure – PricewaterhouseCoopers, pentru implicații fiscale ale cheltuielilor).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

sixteen + fifteen =