Cine a încercat unul din jocurile cu curse de..." />

Simulatoare auto

Cine a încercat unul din jocurile cu curse de maşini s-a întrebat pe bună dreptate cu cât e mai performant un simulator auto. Posibilităţile tehnice ale industriei divertismentului par nelimitate dar, când vine vorba despre simulatoare cu scop educativ, intrăm în alt domeniu tehnic diferit de această industrie. Simulatoarele auto profesionale sunt concepute pentru a răspunde nevoilor de învăţare învăţare, atât pentru șoferi amatori, cât și pentru șoferi profesioniști. Siguranţa rutieră este esenţială.

O clasă de produse inteligente

Simulatoarele fac parte dintr-o gamă de produse ce pot fi utilizate în procesele de învăţare şi perfecţionare în conducerea autovehiculelor. Într-un număr anterior v-am prezentat un sistem de asistare a cursanţilor în timp real pentru învățarea deprinderilor conduitei preventive, ce se montează în autovehiculele şcoală. Simulatoarele oferă însă o experienţă diferită. Alte sisteme de asistenţă pot completa deprinderile formate pe ele.

Simulatoarele pentru şoferi s-au dezvoltat cu tehnologia „3D e-learning” şi realitate virtuală, simulând diferite tipuri de vehicule, pentru a instrui şi dezvolta abilităţi de condus. Ele pot oferi caracteristicile şi funcţionalităţile vehiculului real. Modelele matematice pentru simulatoarele inteligente sunt bazate pe câteva milioane de situaţii reale. Simulatorul poate fi folosit ulterior şi de către conducătorii auto atestaţi, pentru a le menţine abilităţile.

Avantaje

٠ Pot fi controlate centralizat sau individual de către un instructor, pentru mai mulţi cursanţi

٠ Habitaclele au toate comenzile reale de pe autovehiculul de bază

٠ Pe platforme mobile oferă condiţii reale, ca şi când autovehiculul s-ar deplasa în trafic

٠ Interfeţele sunt prietenoase

٠ Softul oferă module de cunoaştere tehnică a modului de operare, întreţinere şi depanare, în care se pot introduce facilităţi pentru şoferii de mărfuri sau pasageri

٠ Accentul pe conducerea ecologică se poate regăsi în meniul de evaluare ٠ Toate informaţiile obţinute sunt salvate şi prelucrate pentru analiza

٠ Pe ecran se afişează greşelile şi erorile

٠  Scenariile pot fi diverse: oraş sau zonă rurală, deal sau munte, autostradă sau drum normal, pantă sau rampă

٠  Condiţiile meteo pot fi alterate pentru conducere pe zăpadă, ceaţă, polei, ploi torenţiale, întuneric

٠ Costurile operaţionale ale instruirii scad cu până la 50%

٠ Timpul necesar pentru deprinderile de condus scade cu 40% ٠

Frustrant pe termen scurt, instructiv în timp

Pentru un şofer cu experienţă, condusul pe simulator e frustrant pe termen scurt. Dacă fiecare şofer experimentat şi-ar aminti emoţia primei lecţii practice, lucrurile n-ar mai sta aşa. Pentru un cursant, formarea unor deprinderi practice într-un mediu lipsit de riscuri e un avantaj. Greşelile pot fi corectate şi direct, dar şi la o analiză ulterioară într-o atmosferă relaxată.

Exemplarul pentru teste a fost pus la dispoziţie de societatea Eden Consulting & Engineering și a oferit o experienţă complexă. Trebuie sa te acomodezi cu mediul virtual şi să te concentrezi pe manevre. Acomodarea cu mediul virtual este foarte rapidă, iar manevrele sunt similare cu ale unui autovehicul real.

Simulatorul este un sistem complex inteligent: deși oferă un mediu creat artificial. interfețele 3D redau în cele mai mici detalii mediul real, cu scopul de formare şi exersare a deprinderilor pentru șoferi.

La volanul simulatorului ai dotarea exactă a autovehiculului: pedale tensionate ca-n realitate, aparatură de bord reală, semnalizator, ștergătoare de parbriz etc. Ba chiar, în loc să roteşti cheia în contact, apeşi butonul de pornire ca la cele mai noi maşini. În faţă este ecranul pe care e proiectat ceea ce ar vedea prin parbriz şoferul la 180 grade câmp vizual. Pe două ecrane oblice, se proiectează imaginea din geamurile laterale. Ai şi claxon. E bine să-l foloseşti regulamentar: se înregistrează orice abatere!

Mirosul din autovehicul poate fi simulat când functioneaza plaforma hidraulică a simulatorului.

Grafica de pe ecran este foarte realistă şi oferă un mediu înconjurător real. Aceasta contribuie la condiţiile generale de exersare. Sistemul electrohidraulic de realizare a senzaţiilor simţite la mişcarea maşinii, la frânare şi la schimbarea direcţiei sunt elemente forte în realismul procesului simulat. Orice decizie de la volan şi orice ieşire din carosabil se simte imediat, prin vibraţii şi înclinări în scaunul şoferului. Simulatorul este o adevărată uzină inteligentă: cursantul simte simulatorul așa cum simte maşina.

Se aud real zgomotele din mediul ambiant, până şi ciocnirile de borduri sau claxonatul altor maşini din trafic.

O diferenţă importantă faţă de învăţarea cu instructor este că simulatorul nu te trage de mânecă la fiecare ezitare. Acest aspect e foarte important pentru cursantul mai slab de fire. Dar atenționarea pentru că s-a greșit poate fi făcută atât ân timp real, în momentul în care s-a greșit, dar și ulterior, pentru că se și înregistrează modul în care s-a condus și se poate printa pe format A4 sumarul modului de condus la terminarea sedintei.

Testarea simulatorului ne-a oferit certitudinea că metoda alternativă de pregătire are un viitor sigur. Iar având în vederea condițiile pentru protecția mediului, precum și costurile aferente cu mentenanța și uzura autovehiculului, simulatorul se va impune mai mult decât sigur în procesul de pregătire și testare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

two × two =