SEMINAR IRU – ARTRI: Aplicaţia TIR-EPD ajută transportatorii să economisească bani şi timp în vămi  

Pe 20 iunie, la FATII-ARTRI a avut loc un seminar de instruire şi per­fecţionare a transportatorilor, în colaborare cu IRU, pentru folosirea aplicaţiei electronice de predeclarare vamală TIR-EPD, pusă la punct de IRU. Aplicaţia asigură facilitarea introducerii rapide, gratuite, a predeclaraţiilor. Riscul, pentru cărăuşii ce apelează la terţi, precum comisionarii vamali, e că dau datele de transport şi poate apărea concurenţa neloială.

Transportatorii români folosesc puţin aplicaţia TIR-EPD. De ce?

Cătălin Oancea, şef Serviciu Ana­liza şi Optimizarea Aplicaţiilor Informatice la Direcţia Tehnolo­giei Informaţiei, Comunicaţii şi Statistică Vamală: Nu ştiu dacă vă putem spune noi. Folosirea TIR-EPD a crescut. Numărul declaraţiilor de­puse prin TIR-EPD a crescut an de an. Nouă nu ni se pare vreo proble­mă în folosirea mecanismului.

Din 2 martie 2010, când a fost intro­dusă, a crescut de la zero. La cât?

CO: 7.000 – 8.000 de declaraţii pe an.

Cât ar trebui să reprezinte această cifră, procentual?

Cristina Ionescu, şef Serviciu Tranzit la Direcţia Reglementări Vamale: Din statisticile I RU, ar f i cam 7%…

CO: … România se clasează undeva pe la mijloc, nu e chiar…

CI: … în partea de jos…

CO: … în a doua jumătate…

intrate în UE sau după ce criterii e făcută clasarea?

CO: E vorba despre ţările dinspre Europa de Est.

Deci despre statele de la graniţa UE, pentru a prinde culoar verde, fără să stai în coloană, la punctele vamale?

CO: Aceasta e ideea.

Ce trebuie să facem pentru o mai largă folosire?

CO: Ce faceţi dv.: promovarea proiectului…

Marketing.

CO: … România mai are la dispoziţie şi alte tipuri de do­cumente de tranzit. Noi oricum am scăzut ca utilizare, de la intrarea României în UE, la 1 ianuarie 2007.

CI: Transportatorii ar trebui să înţeleagă care e avanta­jul declarării prin TIR-EPD.

CO: E o piaţă concurenţială. Există varianta comisioanelor în vamă. Avantajul TIR-EPD e că se introduc gratuit datele.

Pe de altă parte, dacă un şofer e în Serbia şi vrea să trimită la firmă în România datele la trei dimineaţa, firma trebuie să plătească un om de specialitate, care să stea la birou, la firmă, în România şi să completeze online declaraţia TIR-EPD. Deci, se pune problema ce preferi: să dai un salariu în plus sau să plăteşti comisioane vamale.

CO: Depinde şi de cât de mare este compania. Cu cât e mai mare, e mai avantajos să plăteşti un om. Altfel, externalizezi activitatea.

Zaronina, IRU: Unii transportatori nu ştiu să lucreze cu predeclaraţiile vamale

Doar 7% din transportatorii români folosesc TIR-EPD. De ce?

Pot fi diferite motive. Unele compa­nii n-au destule resurse administra­tive. De aceea, preferă intermediarii. Cred că există un procent de trans­portatori ce pur şi simplu nu ştiu cum să lucreze cu predeclaraţiile vamale. De aceea suntem aici, acum…

Sunt conservatori, nu folosesc Internetul.

Poate că da, poate că nu au resurse, poate că, pur şi simplu, nu ştiu şi vor să înveţe.

Ce ne sfătuiţi să facem pentru o mai largă folosire a aplica­ţiei?

Să vorbiţi mai mult despre acest lu­cru în mass-media specializată, cum e publicaţia dv.. Să o promovaţi, pentru a fi mai vizibilă. E foarte important să explicaţi avantajele financiare ale folosirii aplicaţiei: câţi bani se eco­nomisesc. Transportatorii pot trece graniţa mult mai rapid astfel, decât dacă fac declaraţia vamală în graniţă.

Cum e influenţată implemen­tarea folosirii predeclaraţiei TIR-EPD de conflictul dintre Ucraina şi Rusia?

Aplicaţia TIR-EPD nu e politică. În po­fida lucrurilor neplăcute ce se întâm­plă, numărul predeclaraţiilor vamale TIR-EPD creşte constant. Cred că în astfel de vremuri şi transportatorii ruşi, şi cei ucraineni vor alege să folo­sească aplicaţia, pentru a economisi bani şi timp.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

one × three =