Scrisoarea deschisă a ARTRI: Cine asigură securitatea transporturilor pe toată perioada crizei emigranților?

Stimate domnule Președinte al României,
Stimate domnule Prim-ministru,
Stimate domnule Ministru al Transporturilor,
Stimate domnule Ministru al Apărării Naționale,
Stimate domnule Ministru al Afacerilor Interne,
Stimate domnule Ministru al Afacerilor Externe,

SCRISOARE DESCHISĂ

Cine asigură securitatea transporturilor pe toată perioada crizei emigranților?

Stimați domni,
Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI) constată cu surprindere și amărăciune că niciunde în Europa transportatorii nu au fost scutiți de problemele grave generate de fluxul de emigranți.
Mai mult, această categorie profesională, indispensabilă societății contemporane, nu a primit din partea autorităților europene niciun fel de protecție și sprijin pentru evitarea situațiilor în care au fost răniți sau uciși șoferi, au fost amendate și penalizate administrativ firme pentru întârzieri sau anulări de curse, iar unii conducători auto au fost chiar reținuți și acuzați pe nedrept de implicare în traficul de emigranți.
Experiența recentă ne arată că nicio țară europeană nu poate gestiona, în același timp, și fluxul de emigranți și fluxul de călători și de mărfuri, atunci când acestea se intersectează. Toate planurile pentru situații de criză au eșuat. Pretutindeni se improvizează și nicăieri nu se întrevede un sfârșit clar sau o stabilizare a situației. Impunerea cotelor obligatorii de emigranți seamănă cu o campanie de vaccinare a europenilor fără testare prealabilă și fără drept de refuz. Din motive care ne scapă, statele europene au început să joace un ping-pong cu emigranții, transformându-și proprii cetățenii în spectatori neputincioși.
Retorica europeană baleiază între solidaritate și responsabilitate pe tema emigranților, în timp ce îndatoririle constituționale, precum securitatea și protecția propriilor cetățeni, a infrastructurii, a comunităților, a vieților și a bunurilor au fost trecute în plan secundar.
Din nefericire, situația este identică și în România. Avem o nouă “Strategie națională de apărare a țării și a românilor de pretutindeni”. Cu ce folos? În cazul transportatorilor români atacați la Calais aceasta nu a funcționat. Avem o nouă “Strategie națională privind imigrația” în care nu se pomenește nicio vorbă despre protecția cetățenilor români în situațiile de anarhie care ar putea fi generate de emigranți.
În ciuda apelului la calm, sosirea a peste 6000 de emigranți în România este iminentă. La fel și deschiderea unor culoare care vor străbate sudul, centrul și vestul țării spre Ungaria și Serbia, dacă aceste țări vor mai permite pătrunderea pe teritoriile lor.
ARTRI solicită ca, măcar în cel de-al doisprezecelea ceas, autoritățile naționale competente să ia măsuri concrete prin care să prevină orice fel de distrugeri de bunuri și infrastructură, ocuparea abuzivă sau ilegală a spațiului carosabil, blocarea drumurilor, atacarea camioanelor și a celorlalte mijloace de transport.
Apreciem inițiativa MAI de a înăspri legea pentru a combate tentația unor câștiguri ilicite provenind din traficarea emigranților, dar solicităm și mărirea corespunzătoare a pedepselor pentru cei care avariază sau distrug camioanele staționate sau aflate în mers.
Am cerut de peste doi ani o Strategie a mobilității pe drumurile publice în situații de criză și nu am avut niciun răspuns de la cei care ar fi trebuit să ne devină parteneri de dialog. Viitorul apropiat ne va dovedi că ne vom încurca în zeci de proceduri greoaie, că nu vom reuși să asigurăm o ierarhizare a mobilității iar efectele se vor regăsi imediat în reacțiile opiniei publice.
Față de cele de mai sus, vă întrebăm direct: Cine va răspunde de securitatea transporturilor în România pe toată perioada crizei emigranților?

Cu respectul cuvenit,

Florinel Andrei,
Secretar general ARTRI

Nicolae Savu,
Președinte al Consiliului Director ARTRI

Persoană de contact:
Daniel Mazilu, Subsecretar general ARTRI
M: 0740.060.676, E: daniel.mazilu@artri.ro

1 comment

  1. Mircea Bivolaru

    Domnilor, solutia sta in elaborarea unui set legislativ compact privitor la contribuabili !

    In Romania contribuabilul are intr-o proportie mult prea mare doar obligatii, si intr-o proportie mult prea mica drepturi !

    Spiritul respectivelor legi/norme este : esti un cetatean > ai drepturi cu caracter general ! esti un bun cetatean (contribuabil) > ai drepturi suplimentare (de tip bonus) ! nu esti cetatean > ai drepturi limitate ! esti un anti-cetatean > ai parte de pedeapsa !

    Ramanerea Romaniei in sfera statelor politienesti (in care se cauta prin masuri punitive restrictionarea actelor reprobabile) nu este o solutie viabila ! In loc sa aratam permanent ce nu este bine, este dovedit a fi mult mai util (din punct de vedere al informarii, al cultivarii unui spirit civic, al dezvoltarii/cresterii sustenabile) sa arati si sa incurajezi ceea ce este bine. [ vedeti exemplul prezentatorului de pe scena care anunta audienta ca timp de 5 minute toti din sala sa nu se gandeasca la subiectul X care are un caracter negativ ! La ce se vor gandi cei din sala ? Ce le va magnetiza ideile ? ]

    Asa cum descurajarea actiunilor negative/distructive se poate face partial prin masuri neplacute, cel putin intr-o egala masura trebuie sa existe masuri pozitive/motivatoare pentru cei care dovedesc un comportament pozitiv/constructiv.

    Numai cu reguli de tip „NU” nu se poate cladi ceva durabil. Este nevoie de mult mai multe reguli de tip „DA” incurajate prin legislatia unei tari !

    Exemplu simplu : Ai urmatoarele drepturi suplimentare daca ti-ai platit taxa X la timp in ultimul an !

    cu respect,

    Mircea Bivolaru
    mb@epee.com.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

one × five =