Consiliul..." />

Rolul ERTRAC în cercetarea europeană în Transporturi

Consiliul European Consultativ de Cercetare în Transportul Rutier (ERTRAC) e platforma tehnologică pentru transportul rutier lansată în 2003. Reunește Comisia Europeană, statele membre și toţi deţinătorii majori de acţiuni (industria auto, furnizorii de energie, furnizorilor de cercetare, asociațiile etc).

Obiectivul ERTRAC: identificarea priorităților-cheie cercetare-dezvoltare (CD) ale sectorului și redactarea unei agende strategice de cercetare. ERTRAC a publicat în 2004 documentul „Viziune și provocări 2020″, urmat de prima agendă CD strategică. În 2006, a publicat documentul-cadru de cercetare, urmat de unul de punere în aplicare a cadrului CD, în 2008.

În 2009 a publicat un scenariu de transport rutier 2030+ și o foaie de parcurs european pentru electrificare cu EPoSS (Platforma tehnologică europeană de integrare a sistemelor inteligente), prin electrificarea transportului rutier. În 2010, ERTRAC a publicat Agenda de cercetare strategică, o revizuire a primei agende.

Implementarea unor strategii eficiente de reducere a emisiilor a fost întotdeauna o prioritate. Cadrul de cercetare 2008 a identificat patru prioritati strategice: tema de cercetare „energie, resurse și schimbările climatice”; siguranța rutieră; mobilitatea urbană; mobilitatea de marfă pe distanțe lungi.

Mijloacele de realizare a obiectivelor se bazează pe programele naționale. Sigur că aceasta va depinde de progresele în domeniul vehiculelor electrice.

ERTRAC a înființat Grupul de electrificare, pentru un plan de electrificare a transportului rutier european. Obiectivul e ca UE să aibă cinci milioane de vehicule electrice până în 2020, cu vânzări anuale de 1,5 milioane de vehicule.

Tendinţa de electrificare a transportului rutier singură nu rezolvă problema. Pentru producerea energiei, ca să nu strici mediul, trebuie să foloseşti surse eco, altfel ai o problemă. Iar combustibilii bio produc deşert agricol şi distrug în timp solul. Nici aşa nu-i bine…

Platforma Tehnologică Europeană pentru Biocombustibili (EBTP) are ca obiectiv înlocuirea a 25% din combustibilii rutieri fosili până în anul 2030. Bioenergia e una din prioritățile europene. O foaie de parcurs a fost elaborată împreună cu EBTP. Apoi a fost lansată, în noiembrie 2010, inițiativa industrială europeană pe bioenergie. Scopul e asigurarea a cel puțin 14% bioenergie în mixul energetic UE până în anul 2020 și garantarea reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră cu 60% la biocombustibili și biolichide.

ERTRAC. Obiective directoare orizont 2030 (având ca bază 2010)

Indicator Obiectiv
Decarbonizare Eficienţă energetică:transport urban de pasageri +80%
Eficienţă energetică: transport de marfă pe distanţe lungi +40%
Surse regenerabile de energie pe piaţă Biocarburanţi:Electricitate:
Încredere Fiabilitatea programelor de transport +50%
Accesibilitate urbană ConservareÎmbunătăţiri acolo unde e posibil
Siguranţă Decese şi vătămări grave -60%
Pierdere de marfă la furt şi deteriorare -70%

sursa: ERTRAC (2010)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

3 + six =