În domeniul ..." />

Riscăm o criză a transporturilor în anii următori?

CERCETAREA ÎN TRANSPORTURI

În domeniul transporturilor cercetarea este fundamentală. Faptul este evidenţiat de atenţia care i se acordă la nivel internaţional, naţional şi regional. În SUA, de exemplu, academiile şi secţiile care se ocupă cu domeniul transporturilor acţionează reunite sub un Transportation Research Board.

În Europa organizaţiile globale precum Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere (IRU), Forumul Internaţional pentru Transporturi (ITF) şi Federaţia Rutieră Internaţională (IRF) colaborează cu experţii Comisiei Europene.

La nivel naţional, facultăţile de transporturi au centre de cercetare (vezi, de ex., în România Centrul de Cercetare, Proiectare şi Consulting în Transporturi – CCPCT), diferite ONG-uri publică reviste de specialitate precum Transportation Research, Research in Transportation Economics ş.a.m.d.

Evoluţia transporturilor, de la potecă la autostradă, de la carul tras de boi la automobilul fără şofer, de la hărţile antice la dispozitivele GPS, se întemeiază pe cercetare, invenţie şi descoperire.

PARTENERIATELE

Guvernele sunt principalele organizaţii statale interesate de bunul mers al cercetărilor. Acestea, adeseori forţate de absenţa resurselor financiare sau umane, recurg la parteneriate cu actori globali sau regionali. IRU, ITF şi IRF sunt doar trei dintre actorii globali, care acţionează într-o complementaritate relativă după sloganul plin de optimism “Working together for a better future”.

IRU înseamnă o reţea internaţională, de peste 180 de membri din mai bine de 50 de ţări, definindu-se pe sine drept “vocea globală a industriei transporturilor”. ITF este un grup de lucru ministerial care funcţionează ca un think tank internaţional alcătuit din specialişti ce provin din 53 de ţări, gata să ofere soluţii precise la problemele transporturilor.

IRF este o organizaţie non-profit cu mulţi membri mai îndepărtaţi de Europa, care se defineşte pe sine drept „vocea industriei de infrastructură rutieră”. IRU sprijină dinamica rutieră internaţională, ITF o dezvoltă prin cercetare aplicată iar IRF o aplică împreună cu guvernele partenere.

PREMIUL ITF PENTRU CERCETARE

ITF organizează anual la Leipzig un summit cu o singură problemă urgentă. Miniştrii şi specialiştii invitaţi dezbat respectiva problemă din cât mai multe perspective. Problema anului 2012 a fost “transportul integrat”. Cea a anului 2013 este absenţa banilor.

De aceea ITF-ul caută răspunsuri la întrebarea ‘cum putem finanţa în continuare transporturilor’. Un premiu de 5000 de euro va fi oferit anul viitor unui tânăr (până în 35 de ani) care va prezenta soluţii inteligente de finanţare aplicabile la o scară cât mai mare.

ALEŞII JURIULUI ÎN 2012

Anul trecut tineri din 11 ţări au trimis eseuri pe tema transportului integrat (seamless transport). Dintre aceştia, juriul s-a oprit în mod special la trei: chinezoaica Wing Yee Winnie Lam, spaniola Rosa Sanchis-Guarner şi turcul Ömer Selvi.

Primul concurent, doctor în geografie la Hong Kong, a prezentat lucrarea “Cum să construim un transport integrat prin mersul pe jos” (Building a seamless transport system through walking).

Rosa Sanchis-Guarner, cercetător la SERC din cadrul London School of Economics, a prezentat lucrarea “Creşterea veniturilor: efectele îmbunătăţirilor rutiere în Marea Britanie” (Driving up wages: The effects of road improvements in Great Britain).

Ömer Selvi, specialist al Multimodal Public Transport Safety (MULTRA) de pe lângă Comisia Europenă, a prezentat lucrarea “Un model de predicţie a accidentelor bazat pe o abardare de tip logica fuzzy pentru transportul urban rutier din zona mitropolitană Izmir” (An accident risk prediction model based on a fuzzy logic approach for the urban roads of Izmir metropolitan area).

CÂŞTIGĂTORUL

Wing Yee Winnie Lam a impresionat în mod deosebit juriul de la Leipzig. Chinezoaica a arătat că orice reformă radicală a transporturilor trebuie să pornească de la problema mersului pe jos. Studiul său practic s-a centrat pe analiza dinamicii pedestre din centrul Hong Kongului.

LUCRAREA PREMIATĂ

Textul “Cum să construim un transport integrat prin mersul pe jos” are 26 de pagini: o introducere, patru secţiuni, un sondaj stradal şi peste 40 de surse biografice. Surprinde de la început viziunea radicală, aptă să pornească de momentul zero al transportului.

Fie că ne deplasăm cu un autobuz, fie că transportăm marfă, suntem nevoiţi mai întâi să mergem noi înşine o porţiune de drum. Civilizaţia europeană s-a cuibărit într-atât de mult în autoturisme, încât orice invitaţie la o promenadă sună a ceva exotic.

Chinezii (o majoritate de multe sute de milioane) sunt încă maeştrii mersului pe jos în special în marile aglomeraţii urbane. China ne învaţă astăzi civilizaţia mersului pe jos, expresie care ar putea traduce oarecum termenul cheie al lucrării, anume “walkability”.

PROVOCAREA ANULUI 2013

UE nu şi-a clarificat încă bugetul, dar cu siguranţă va fi unul “sub zodia austerităţii”. Lumea întreagă tinde spre aşa ceva, chiar dacă apusul consumerismului care inflamase societatea globală nu este la uşă. Finanţarea capătă nuanţe şi rezonanţe grave.

Mai multe proiecte începute în anii anteriori se văd ameninţate cu remodelarea sau chiar cu anularea. Finanţarea transporturilor pune cel puţin trei întrebări majore: 1.de unde vor veni banii? 2. care sunt măsurile urgente care vor beneficia de aceste finanţări restrânse? 3. ne îndreptăm spre o criză a mobilităţii în anii următori?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

17 + 16 =