Transportatorii român..." />

Repartizarea autorizațiilor CEMT în 2016

Transportatorii români privesc perspectivele anului 2016 cu optimism, dacă ar fi să analizăm acest lucru prin prisma procesului CEMT. Într-o zonă marcată de tensiunile dintre Rusia și Turcia, se mențin așteptări ridicate, pentru că numărul de firme solicitante și numărul de CEMT-uri solicitate este mare. Aproape 400 de transportatori au depus cereri pentru 3689 de CEMT-uri. foto

Greșelile obișnuite

În ultimii ani, procesul de repartizare s-a perfecționat, chiar dacă anumite aspecte ale lui nu au produs doar efecte benefice. Unele din cerințele puse sunt elementare și le putem considera consacrate. Nu sunt suficient de clare pentru toți transportatorii dacă și acum unii completează greșit cererile.

Dacă vrei să primești CEMT, trebuie să completezi câte autorizații și de care fel, ceea ce unii nu au făcut. Chiar dacă ai două mașini, trebuie să spui că vrei un CEMT sau două. Dacă vrei să ți se repartizeze CEMT, trebuie să descrii cursele pe care le ai în plan și din acestea să reiasă că este justificat să ceri o autorizație fără restricție pe Italia sau Rusia. Și aceasta este o cerință prea discutată în ultimii ani și, cu toate acestea, încă s-a mai greșit.

Au apărut și greșeli fără un înțeles: firme care au solicitat mai multe așa numite libere decât numărul de autorizații solicitate. Au fost și cazuri de CEMT-uri folosite neconform în 2015 iar transportatorii au cerut noi autorizații pe 2016.
Trecem la ceea ce se numește obligație elementară a transportatorului: trimiterea regulată a unor raportări la Ministerul Transporturilor pentru analiza statistică și calitativă a utilizării autorizațiilor. Au fost respinse iar firme care au uitat de această obligație.

Unii transportatori au făcut cereri cu date de identificare incomplete sau fără declarația referitoare la parc. Faptul că unele omisiuni se datorează nepriceperii de a parcurge birocrația, nu te scuză. CEMT-ul este o facilitate și trebuie să faci un minim de efort. Față de anii de maximă solicitare, înainte de 2007, procedura este chiar minimală.

Elemente analitice noi 

Față de alte state care, în decursul timpului, au exploatat informativ situația mișcării CEMT, România nu a insistat prea mult pe această direcție. Dar restricțiile mari puse de Rusia, Austria sau Grecia au determinat pe oficialii noștri să facă analize calitative și cantitative. Printre cele mai solicitate autorizații sunt cele nerestricționate pe Rusia, nu din cauză că este cererea foarte mare, ci pentru că este oferta prea mică. Mai concret, pe fondul restricțiilor impuse de UE, autoritățile ruse au limitat numărul de CEMT-uri libere pe Rusia. Așa că, cine nu a făcut Rusia în 2015 nu a putut primi autorizații nerestricționate pe 2016. Transportatorul care decide acum să intre pe relația Rusia, trebuie să încerce piața cu autorizații normale în primul an.

Planificare perfectibilă 

Ministerul mai poate ajusta planificarea pentru perioada de predare efectivă a autorizațiilor. Cu toate că exigențele internaționale impun câteva acțiuni ce trebuie executate doar de minister, procedura mai trebuie ajustată. Restricțiile trebuie cu atenție aplicate pe fiecare autorizație și trebuie introduse în sistemul informatic. Procesul nu este foarte rapid, ceea ce nu e hotărâtor. Mai dificil este transferul de la Societatea Informațională la minister și înapoi.

Pe situl autorizațiiauto.ro a trebuit chiar postată evidențiat informația despre această procedură, pentru că unii transportatori care au mizat pe ridicarea directă a autorizațiilor s-au trezit că trebuie să aștepte încheierea procedurii. Desigur, puteau să aștepte prudent publicarea numelui firmei lor pe lista celor care au cerut să ridice CEMT-urile și au încheiat procedura. Suprapunerea ridicării CEMT-urilor cu sărbătorile de sfârșit de an este și ea greu de armonizat. După tot efortul depus și după succesul pe care unii l-au avut, ne dorim ca evoluția de piață să le permită celor care au făcut un efort să folosească aceste autorizații.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

15 − one =