RCA nu trebuie să devină în România un mecanism subtil de șantaj, ci un instrument educativ

București, 3.12.2015 – Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI) și Asociația Română de Logistică (ARILOG) salută și apreciază dorința de implicare a Autorității de Supraveghere Fiscală (ASF) și a Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR) în procesul clarificării evoluției prețurilor pe piața polițelor RCA.

Soluțiile preliminare evidențiate în comunicatul de presă al ASF din data de 26.11.2015 și, în mod special, propunerea elaborării unui model actuarial de calcul al RCA pentru transportatori și în dialog cu aceștia, reprezintă un semnal clar pentru asiguratorii din România. Dacă aceștia vor ține cont de necesitatea unui model rezonabil și viabil de calcul pentru primele de asigurare, asiguratorii vor face din RCA un instrument educativ și atractiv pentru posesorii de autovehicule din țara noastră, întrucât, după falimentul ASTRA, este mare nevoie de o schimbare de mentalitate pe piața asigurărilor din România.

Dacă vor respinge soluția principală a ASF, vor accentua, vrând-nevrând, impresia déjà existentă în mințile multora conform căreia RCA este folosită ca un mecanism subtil de șantaj al deținătorilor de autovehicule. Faptul că această convingere este prezentă în mentalitatea colectivă rezultă și din gradul nesatisfăcător de cuprindere în asigurare a parcului auto din România.

Datele aflate la dispoziția noastră ne arată că, între 2011 și 2014, gradul de cuprindere în asigurare la RCA a scăzut de la 74,1% la 71,3%. Exceptând autovehiculele înmatriculate care nu circulă din diferite motive tehnice, este foarte posibil ca în jur de 1,5 milioane de autovehicule să nu aibă RCA la ora actuală din pricina prețurilor foarte mari.

Solvency II, care urmează să intre în vigoare de la 1.01.2016, dorește nu numai instituirea unui cadru juridic comunitar, care să asigure funcționarea sustenabilă a firmelor de asigurare și reasigurare, ci și a unui mediu de credibilitate și respect în care asiguratorii și asigurații să coabiteze într-o relație de tip win-win.

Este de tristă notorietate faptul că România conduce, alături de Letonia, în clasamentul European al accidentelor rutiere. De aici, conform unei logici incomplete, s-ar putea trage concluzia că sunt necesare scumpiri însemnate la primele RCA. Dar comparând sarcinile de plată din intern cu cele din extern, constatăm că daunalitatea RCA mare vine din zona de Carte Verde, respectiv din daune foarte mari externe care ajung la plată și după 3 ani, funcție de când se finalizează formalitățile în instanță, în țara în care a avut loc accidentul.

Ceea ce reprezintă astăzi un avantaj (mulți îl numesc bonus) pentru asiguratori – anume faptul că asigurarea civilă auto este obligatorie prin lege – devine, din zi în zi, un dezavantaj de imagine și de marketing (un malus, cu alte cuvinte). Cercul acesta vicios, moștenit în mare parte de la ASTRA, din care doar asiguratorii au de câștigat, mai mult sau mai puțin, și care lasă impresia că daunalitatea este o fatalitate și nu un accident, reprezintă perpetuarea unui mercantilism machiavelic.

ARTRI și ARILOG își exprimă speranța că instituțiile statului român, Guvernul României, Parlamentul, Autoritatea de Supraveghere Fiscală (ASF) și Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR) – care a răspuns pozitiv la solicitarea ASF de a constitui rapid grupuri de lucru pentru îmbunătățirea legislativă în cazul RCA – vor ține cont de solicitările transportatorilor și ale logisticienilor români, care evidențiază necesitatea unor reglementări urgente și necesare stabilității mediului de afaceri din țara noastră.

Florinel Andrei,                                     Ion Lixandru,

Secretar general ARTRI                   Vicepreședinte ARILOG

Persoană de contact:
Daniel Mazilu
Subsecretar general ARTRI
M: 0740.060.676
E: Daniel.Mazilu@artri.ro

Despre ARTRI
ARTRI este o organizație profesională de interes comunitar, neguvernamentală, independentă, persoană juridică de drept privat fără scop patrimonial. ARTRI este, încă din 1965, Asociația naţională garantă pentru Convenţia TIR în România. Tot de atunci, ARTRI este membră activă a Uniunii Internaționale a Transporturilor Rutiere (IRU), Geneva.

Despre ARILOG
ARILOG este o organizație voluntară, profesională și educațională non-profit, care își propune promovarea și dezvoltarea științei și tehnicilor de Logistică și Supply Chain în toate companiile românești, indiferent de industrie, precum și creșterea vizibilității acesteia în peisajul economic românesc și internațional.

2 comments

  1. Taner Abdulhai

    parteneriat strategic?hmm,s a ajunj in acest punct din cauza incompetentei conducerii ASF!! si dumneavoastra faceti parteneriate cu cei ce ar trebui sa iasa in fata si sa si dea Demisia!! acum se apuca sa faca grupuri de lucru ptr imbunatatirea legislatiei???!!!nu era mai bine sa scapam de incompetenti(spagari) si prin concurs sa apara in fruntea ASF oameni capabili??

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

5 × 1 =