În fiecare dintre conducătorii auto adastă acea..." />

Profesioniștii

Comisar Dragoş Andrei Ignat (Academia de Poliţie Al. I. Cuza)

În fiecare dintre conducătorii auto adastă această calitate, minunată și necesară în lumea grăbită spre o moarte sufletească și trupească tot mai accentuată – profesionalismul.

În ultima vreme, au curs râuri de sânge, de cerneală și de benzi magnetice, din cauza sau despre șoferii profesioniști. Prin funcția pe care o ocup, nu mă pot situa de o parte sau de alta a baricadei – nici a urmașilor lui Fouquier de Tinville, nici a apologeților tagmei.

Mai toată lumea gândește că șoferul profesionist e cel ce are „toate gradele” (categoriile permisului de conducere). Ei bine, vechea accepțiune nu mai este aplicabilă în veacul pe care îl trăim, în lumina prefacerilor socio-economice și culturale.

La o analiză succintă și stricto sensu, conducătorul auto profesionist e cel care este angajat pe bază de contract de muncă și care, de regulă, posedă atestat eliberat de către Autoritatea Rutieră Română.

Dar dimensiunea superioară a acestei definiții trebuie privită lato sensu. Șofer profesionist e acela care cunoaște, respectă și aplică regulile de circulație și care adoptă o conduită preventivă și, mai cu seamă, civilizată și altruistă.

Profesionist este acela care se grăbește încet, acela care în unele situații acordă prioritate și dacă legea nu-l obligă, e acela care nu înjură de sfinți și de mamă pe toată lumea, deoarece aceia din fața sa nu s-au pus în mișcare la culoarea galbenă (sic!) a semaforului.

Dr. Daniel Mazilu (ARTRI)

Relaţiile din trafic sunt guvernate de multe forţe (cai putere, greutate, girofaruri, interese).

Dar dincolo de acestea, pe drumurile ţării vezi zilnic un amestec de altruism, de cavalerism, de stăpânire de sine cu mârlănie, grobianism şi iresponsabilitate.

Şi te întrebi de unde acest mare bâlci? Din lipsa de educaţie? Din lipsa de măsură? Din lipsa de orientare în viaţă? Circulaţia rutieră este un fenomen de maximă responsabilitate socială.

Orice lege a transporturilor (este şi cazul celei din România zilelor noastre) care nu pleacă de la această axiomă este fundamental greşită. E făcută neprofesionist şi naşte milioane de amatori şi mii de morţi anual.

Profesioniştii volanului sunt cei care neavând, prin lege, obligaţia de a fi clipă de clipă responsabili cu fiecare participant la trafic, o fac dintr-o datorie morală, dintr-o înţelegere corectă a misiunii lor în societate. Încăpăţânarea UE de a reduce până în 2020 cu 50% numărul victimelor provocate de accidentele rutiere, deşi salutară, este o utopie politică, o deşertăciune.

E nevoie de apariţia unui tip de „conducere responsabilă”, profund umană, într-o societate în care controlul tehnologic pare să asasineze rolul auto-controlului. Ce credeţi?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

1 + 6 =