Probleme ale transportatorilor în Franța

Avalanșa de probleme semnalate de transportatori în Franța impune analiza principalelor motive cauzatoare de incidente. Cunoașterea lor poate ajuta pe cei care fac transport în Franța să le evite. foto

Pauza săptămânală

În urma analizării informațiilor referitoare la cazurile de șoferi amendați, transportatorii au început să utilizeze diverse facilități de odihnă: hoteluri, moteluri etc.

Nu există înregistrări detaliate ale tuturor implicațiilor diferitelor controale efectuate. Din cele declarate de transportatori reiese că au fost cazuri în care prezentarea unei facturi de cazare la hotel pentru o singură noapte nu a fost suficientă. Mulți transportatori declară că, deși au achitat tariful pentru cazare, optează pentru somnul în cabină, pentru a supraveghea mai eficient încărcătura.

Efectuarea repaosului în cabină prezintă riscuri. Cel mai mare este un control care să surprindă șoferul chiar în vehicul. Consemnarea acestui fapt anulează orice șansă de a utiliza eventualele facturi de cazare. Controale ulterioare efectuate în trafic pot verifica existența facturii de cazare dar și înregistrările tahograf.

Deși există transportatori care au declarat că s-au cazat la persoane particulare în Franța (prieteni, cunoscuți etc.) nu există confirmări ale acceptării acestor variante de către ofițerii de control. În cele mai optimiste situații, ar trebui prezentate dovezi pentru pauza petrecută astfel.

Amenzi pentru al doilea șofer

IRU ne anunță că a fost informată de câteva asociații membre că autoritățile franceze au început să emită amenzi pentru al doilea șofer care ia pauza într-un camion în mișcare, prevăzut cu al doilea șofer. Încâlcarea care este stabilită ca bază pentru sancțiuni este depășirea timpului continuu de condus, iar autoritățile franceze folosesc ca referință art. 34, paragraful 5 din Regulamentul 165/2014 care a intrat în vigoare la 2 martie 2016.

IRU este în contact cu Comisia Europeană și a contactat și autoritățile franceze cu solicitarea de a emite precizări. IRU are rezerve față de interpretarea autorităților franceze, existând un ghid european TRACE care ar putea fi folosit. Până la alte rezultate concrete, transportatorii trebuie să fie informați în legătură cu aceste probleme potențiale care pot afecta echipajele de 2 șoferi. (Sursa: IRU, pe baza semnalărilor emise de CPT, TLN, AEBTRI).

În 02.03.2016 a intrat în vigoare Regulamentul 165/2014 în totalitatea lui, până la această dată fiind valabile doar articolele 24, 34 și 45. Din informații postate pe forumurile de discuții reiese că amenzile pot ajunge la 6000 euro pentru nerespectarea acestei prevederi.

Guvernul francez a emis Direcției serviciilor de transport o notă de modificare a interpretării Regulamentului 561/2006 în ceea ce privește pauzele.

Conform acestei interpretări și în urma intrării în vigoare a Regulamentului 165/2014, pauzele trebuie să fie făcute cu selectorul de activitate în poziția de repaos. Valul de reclamații are la bază modul de interpretare a pauzei, modul de selectare a tahografului și starea camionului.

Interpretarea franceză pare în contradicție cu nota de orientare a Comisiei Europene:

„Atunci când un al doilea conducător auto este disponibil pentru conducere, la nevoie, este așezat lângă șoferul vehiculului și nu este implicat în mod activ în asistarea primului în conducerea vehiculului, pe o perioadă de 45 de minute „perioada de disponibilitate” poate fi considerată ca „pauză” „.

Ghidul european TRACE consideră în „Explicarea Regulamentului (CE) nr 561/2006 pentru a promova punerea în aplicare armonizată a controalelor în trafic”,  în pagina 37:

„Notă: există doar două cazuri în care deplasarea poate fi considerată „pauză”. În primul rând, atunci când un conducător auto însoțește un vehicul care este transportat cu feribotul sau cu trenul. În acest caz, șoferul poate lua perioada lui de repaos sau pauză, cu condiția să aibă acces la o cușetă. Atunci când nu are acces la o cușetă, nu poate lua pauză, dar perioada de disponibilitate poate fi considerată o pauză.

Al doilea caz este atunci când un vehicul este condus de mai mult de un conducător auto. În această situație, atunci când șoferul al doilea este așezat lângă conducătorul vehiculului, perioada lui trebuie să fie considerată ca o perioadă de disponibilitate.

Cu toate cele prezentate, deoarece această schimbare în interpretare este folosită de autoritățile franceze, specialiștii recomandă transportatorilor ce folosesc 2 șoferi, în cazul în care conducătorul auto curent a petrecut 4,5 ore de conducere continuă și trebuie să treacă la însoțire, să nu se reia conducerea, fără a face o pauză de 45 de minute, cu vehiculul staționat, astfel încât să apară în tahograf semnul de repaos.

Amenzi dure pentru abateri repetate

Un șofer român care transporta regulat bunuri din România spre Spania, prin Franța, fără a achita taxele de drum a fost condamnat la 1 an de închisoare. Numărul operațiunilor fără taxe a depășit 200 în 2 ani. Cu toate acestea, sancțiunea este neobișnuită.

Amenzi de circulație trimise cu mare întârziere

Pe de altă parte, există informații că autoritățile franceze au început să transmită șoferilor români amenzi în anul 2016, pentru încălcări ale legislației rutiere constatate în urmă cu un an, deși practica europeană este ca acestea să fie emise în termen de 30 de zile.

Astfel, începând cu anul 2015 statele membre UE trimit amenzile de circulație direct la adresa din cartea de identitate a vehiculului sau la sediul firmei – conform Directivei 82/2011 de facilitare a schimbului transfrontalier de informații privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră, precum:
– excesul de viteză;
– nefolosirea centurii de siguranță;
– nerespectarea semnificației culorii roșii a semaforului;
– conducerea sub influența alcoolului sau sub influența stupefiantelor;
– nefolosirea căștii de protecție;
– utilizarea unei benzi interzise;
– utilizarea ilegală a unui telefon mobil sau a altor dispozitive de comunicare în timpul conducerii.

Practica europeană de transpunere a acestei Directive la nivelul Statelor Membre UE precum Germania, Austria sau România este ca procesele verbale să fie emise în 30 de zile și transmise în termen de maxim 60 de zile de la încălcarea regulii de circulație. Aceste termene de notificare operativă a șoferilor/utilizatorilor drumurilor duc la creșterea conformității – de fapt esența Directivei europene– existând astfel posibilitatea unui control eficient al activității șoferilor pe drumurile europene și astfel de reducere a numărului încălcărilor normelor de circulație care afectează siguranța rutieră.

Faptul că Franța are termene de transmitere a proceselor verbale care depășesc frecvent 8 – 10 luni sugerează că această țară membră UE nu e interesată de conformitate, ci numai de sancționarea șoferilor și operatorilor de transport rutier români. Lipsa de informare nu este în sprijinul creșterii conformității, înștiințarea transportatorului român că șoferul său a comis o abatere cu peste 10 luni în urmă fiind tardivă.

Referitor la problema amenzilor venite în termenul normal, unii transportatori care au primit amenzi pentru depășirea vitezei, pe baza unor înregistrări automate, au trebuit să transmită datele șoferilor care au fost la volan. Pentru a nu plăti o valoare crescută a amenzii, termenul de soluționare era de 30 de zile. În evitarea depășirii termenului, se poate folosi site-ul www.antai.fr, care este multilingv și emite și confirmări, sau aplicația amendes.gouv din Google play. Un alt site util este https://usagers.antai.gouv.fr/fr/demarches/saisienumero.

Din informațiile disponibile reiese că cei care doresc să conteste amenda primită trebuie să achite o garanție forfetară de 68 Euro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

three × 2 =