HART Consulting – Problematica sănătăţii şi siguranţei în muncă în industria transporturilor

Industriile în care se produc cel mai frecvent accidente grave la locul de muncă sunt construcțiile, transporturile și industria extractoare. Publicațiile și rapoartele actuale, la nivel național și internațional, arată că 70-80% din accidentele de muncă sunt atribuite factorului uman. În 2011, în România, a fost raportat un număr de 3.681 de persoane care au suferit accidente de muncă, mai superficiale sau mai grave, incluzându-le și pe cele mortale. Cele mai multe cazuri sunt înregistrate în construcții și transport. În 2012, numărul acestora a scăzut la 2.600 în primele 9 luni. foto

Siguranţa în transporturi este o chestiune abordată frecvent la nivel social şi guvernamental. Sunt frecvente cazurile de accidente făcute de tramvaie, care au, de cele mai multe ori, victime numeroase, dar şi un impact reputaţional foarte mare. Mass-media abundă de ştiri cu accidente făcute de tramvaie, microbuze şcolare sau alte autovehicule dedicate transportului în comun. 

În ianuarie, în România au fost în discuție unele modificări la legislaţia rutieră. Discutăm aici de două modificări majore, care ar putea fi legate de problema siguranței (modificările reprezintă o aliniere la standardele UE). Vârsta necesară pentru conducerea unei motociclete este de 20 de ani. Cu toate acestea, accesul la conducerea motocicletelor (peste 50 cm cubi) din această categorie este condiţionat de o experiență de minimum doi ani de conducere a motocicletelor în temeiul unui permis de conducere A2. La această cerință cu privire la experiența anterioară se poate renunța în cazul în care candidatul are cel puțin 24 de ani. De ce această diferență în ceea ce privește vârsta? Există o relație între vârstă și siguranță? Sau odată cu înaintarea în vârstă devenim mai responsabili cu privire la problemele de siguranță?

Răspunsuri la aceste întrebări a oferit Marco Vetter, Head of Psychology Department, Schuhfried International, invitat special al conferinţei organizate de HART Consulting, în data de 12 februarie ce are ca temă: „Cultura organizaţională: sănătate şi securitate în muncă”.

„Psihologia traficului a fost printre disciplinele care au fost implicate în probleme de securitate la nivel individual și în sfera publică. Cercetări privind înclinația spre accidente au indicat faptul că diferite trăsături de personalitate şi abilităţi stau la baza comportamentului de siguranță la volan precum și a probabilităţii de a comite accidente rutiere multiple în care vina a aparţinut șoferului evaluat. Această linie de cercetare, de asemenea, a indicat faptul că factorii de conducere în condiții de siguranță diferă la toate nivelurile în funcţie de experienţa de conducere și de vârstă. Rezultatele cercetării arată că, odată cu vârsta, dorința de asumare a riscurilor și căutarea de senzații scade. Unii psihologi şi cercetători au arătat că bărbații tineri (cu vârsta sub 20 de ani) obțin scoruri mai mari la trăsăturile şi factorii de personalitate care determină conducerea în condiții de siguranță și, de asemenea, sunt mult mai implicați în anumite tipuri de accidente (de exemplu, accidente cauzate de excesul de viteză) decât alte grupuri de şoferi, cum ar fi persoanele cu vârste mai înaintate.

Alţi cercetători au adus în discuţie mai multe explicații pentru această constatare și au concluzionat că acest fenomen are atât motive genetice, cât și de mediu. Bazat pe faptul că tinerii şoferi care produc accidente constituie al doilea grup ca mărime frecvent menționat la examene psihologice de trafic pe lângă conducerea sub influența alcoolului, pare rezonabil ca guvernul să dorescă să acorde permisele de conducere pentru motociclete doar pentru cei care sunt probabil mai puțin predispuși să își asume riscuri, din grupul întreg de populație. Cu toate acestea, eu nu sunt un expert în politică și în luarea deciziilor guvernamentale. Prin urmare, îmi pot baza raționamentul meu doar pe baza rezultatelor cercetărilor științifice din domeniul siguranței, în general, și din domeniul psihologiei transporturilor, pentru a veni cu explicații posibile pentru deciziile luate de către guvern”, a spus Marco Vetter, Head of Psychology Department, Schuhfried International.

Mai multe detalii şi studii de caz despre acest subiect puteţi afla participând la Conferinţa „Cultura organizaţională: sănătate şi securitate în muncă” (http://www.hart.ro/ro/conferinta/cultura-organizationala-sanatate-si-securitate-in-munca/), organizată de HART Consulting, din 12 februarie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

three − three =