R..." />

Chrysanthopoulos: Prioritatea noastră este Inelul Mării Negre

Ambasadorul Leonidas Chrysantopoulos este secretar general al Organizației de Cooperare a Mării Negre (OCEMN, în engleză BSEC). Excelența Sa este o somitate în materie de aplanare a animozităților dintre statele care fac parte din BSEC, fiind respectat de toți reprezentanții țărilor membre.

Despre dl. Chrysantopoulos nu ştiam mare lucru, înainte să-l întâlnesc într-un lift, spre etajul 10 dintrun hotel unde a avut loc Adunarea Generală BSEC-URTA (uniune a transportatorilor din ţările Mării Negre).

În lift erau delegaţi greci şi turci, între care atmosfera este destul de tensionată. Când a intrat Chrysantopoulos toţi au luat distanţă, din instinct. Semn de respect. Ambasadorul i-a salutat pe toţi în engleză, cu eleganţă. În timpul lucrărilor, a tăcut până când i s-a dat cuvântul.

Când a vorbit, lucrurile s-au clarificat şi armonizat. În timpul interviului a continuat baletul diplomatic, vorbind cât de puţin posibil, esenţializând frazele, fără sensuri parazite, cu un teanc de cărţi pline de post-it-uri şi notiţe peste laptopul închis.

Dacă nu ştiam cine e, scund, slab, cu ochelari, puteam să cred că e un hermeneut ieşit acum dintre cărţi pentru a le explica altora cum e cu textele lui Anaxagoras sau Socrate. Debutul e despre o întrunire BSEC ce a avut deja loc. Interviul însă rămâne de maximă actualitate şi de importanţă crucială pentru viitorul economic al zonei.

Excelenţa Voastră, am înţeles că imediat după această adunare generală are loc o întâlnire BSEC, tot la Bucureşti… A miniştrilor de finanţe din statele Mării Negre. Care sunt principalele subiecte de discuţie?
Pentru că e prima întâlnire, se va adopta o declaraţie generală, care va afirma progresul economic pe care îl realizează în cooperarea economică zona BSEC. O declaraţie în care, desigur, se menţionează şi sectorul Transporturilor. În principiu, va fi făcut un schimb de impresii privind cele ce se petrec în Zona de Cooperare Economică a Mării Negre, din punct de vedere financiar.

Ce anume se va vorbi despre sectorul de Transporturi?
Aceasta va ocupa o foarte mică parte din reuniune. Este prima dată când se întâlnesc miniştrii Finanţelor. De obicei, se întâlnesc să discute despre transporturi miniştrii Transporturilor din statele BSEC. La fel, mai discută depre Transporturi miniştrii de Externe din BSEC.

Consiliul miniştrilor de Externe BSEC se va întruni tot la Bucureşti. BSEC se afl ă la intersecţia dintre interesele politice şi economice ale Vestului şi Estului.

Din acest punct de vedere, vorbind despre sectorul Transporturi, care este cea mai mare provocare a momentului?
Cea mai mare provocare e să facem Inelul rutier de autostradă al Mării Negre. Acesta reprezintă circa 7.700 de kilometri de autostradă în jurul mării. El va uni sistemul european de drumuri şi autostrăzi cu cel asiatic, ceea ce va transforma zona statelor BSEC într-un foarte important nod al activităţii rutiere.

Finalizarea proiectului va duce la dezvoltarea turismului în regiune. Cel mai important pentru mine este, desigur, că va duce la îmbunătăţirea vieţii cetăţenilor din statele BSEC. Le va schimba viaţa. Vor simţi diferenţa. Apoi, vor înţelege că BSEC este o organizaţie care face pentru ei ceva.

Aşteptăm ca, după cea de-a 19-a Reuniune BSEC-URTA, să începem să lucrăm la planul general al Autostrăzii Mării Negre. Turcia a construit-o deja unilateral, până la graniţa cu Georgia.

Această autostradă va facilita accesul camioanelor până la Marea Neagră. 200 de autorizaţii de conducere vor fi alocate pe bază de voluntariat, nu doar pentru tranzit, dar şi pentru operaţiuni de transport.

Albania a fost de acord să folosească aceste autorizaţii, ca şi celelalte şase ţări din proiectul-pilot pentru permisul BSEC.

Ajutaţi-mă să înţeleg. Acest inel de autostradă este un lucru foarte interesant pentru mine. Ce înseamnă el, de exemplu, în succesiunea de puncte de graniţă din nord-vestul Mării Negre, în pasajul Giurgiuleşti – Reni, care traversează Moldova dinspre România şi ajunge în Ucraina? De obicei, aici se blochează traficul, din cauza timpilor foarte mari de stat în vămi.
Exact aceasta este singura problemă pe care o avem. Sperăm că vor începe discuţii între România, Republica Moldova şi Ucraina. Ucrainienii vor să sară Moldova… Adică vor să sară peste Giurgiuleşti… Da, vor să facă o variantă la sud de Giurgiuleşti, care să treacă din România direct în Ucraina.

Obiectiv privind lucrurile, nu este corect, pentru că Moldova este stat membru BSEC. Republica Moldova face parte din lista de state la care au făcut referire miniştrii în Memorandumul BSEC şi Moldova a făcut un foartemare efort pentru a convinge Transnistria să facă nişte concesii politice, pentru ca acest drum să poată să treacă şi pe la ei.

Mai am o mare curiozitate. Acum doi ani, a fost un mare conflict între Georgia şi Rusia. Cum s-a rezolvat acum această problemă, din punctul de vedere al Transporturilor, dacă spuneţi că mai este doar una singură acum – pasajul Giurgiuleşti – Reni?
Aceasta a fost şi îngrijorarea mea, dar ruşii şi georgienii au găsit o soluţie. Există un drum care merge prin munte, prin tunel, nu din Abhazia, nici prin Osetia, ci un al treilea drum…

Prin tunel?
Da, prin tunel. Va fi foarte costisitor, dar…

A fost un tunel militar, construit odată de Uniunea Sovietică. Pe acolo?
Da, da. Acel drum va fi folosit. Am fost foarte fericit că au ajuns la o înţelegere în problema aceasta. Apoi, va mai fi un drum, care va merge spre Soci, un drum secundar care va fi gata până la Olimpiada de Iarnă de acolo, din anul 2014.

Am înţeles că următorul loc unde se desfăşoară o întrunire BSEC, anume una a Grupului de lucru, este la Novorosiisk?
Da, aşa este, însă ruşii au stabilit ca această întâlnire să aibă loc în luna august şi am spus: „În august nimeni nu va veni! Toate lumea este în concedii!“

Şi atunci de ce au pus întrunirea tocmai în august?
Probabil că era cineva atunci în vacanţă la Novorosiisk şi au vrut să se întâlnească şi… nu, nu cred că va fi în luna august. Da, ar putea să aibă loc în luna septembrie. Am ridicat problema, atunci cînd a fost întâlnirea grupului BSEC pe Transporturi şi mi-au spus că în august este doar o dată orientativă, nu e o dată finală încă.

Rusia are propria sa politică în această regiune şi este şi unul dintre cei 12 membri BSEC. Are propriile sale tendinţe autoritariste binecunoscute în zonă. De fapt, discutăm despre controlul asupra drumurilor comerciale dintre Orient şi Occident. Ce face BSEC în această delicată chestiune?
Noi nu avem de-a face cu acest lucru. Este o întrebare la care trebuie să răspundă Rusia. Noi suntem ocupaţi cu Inelul de Autostradă al Mării Negre, cu celelalte proiecte, nu suntem foarte preocupaţi de acest subiect de care mă întrebaţi. Nu. Ruşii sunt favorabili pentru tot, mai puţin pentru permisul BSEC. Aici purtăm în continuare discuţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

nine − 6 =