Potrivit unui comunicat emis de Mic..." />

Povești despre aerul curat

Potrivit unui comunicat emis de Michelin, combustibilul reprezintă al doilea cel mai mare cost pentru operatorii de transport de mărfuri și tendințele din industrie sunt spre un transport mai curat, mai „ecologic”, iar Comisia Europeană dezvoltă o foaie de parcurs pentru reducerea emisiilor de CO2 generate de transportul rutier.

UE a dezvoltat VECTO – instrumentul de calcul pentru compararea energiei vehiculelor. Elaborat de Comisia Europeană împreună cu JRC, IVT și TUV GRAZ, își propune să ofere clienților mai multe informații pentru a ști care sunt emisiile de CO2 ale camioanelor pe care le cumpără/utilizează și pentru a introduce praguri pentru reducerea emisiilor.

Începând cu 1 ianuarie 2019, toți producătorii de autocamioane vor fi obligați să declare emisiile de CO2 pentru noile camioane (camioane > 16 tone din 01.01.2019; camioane > 7,5 tone din 01.01.2020) vândute pe piața europeană, așa cum sunt calculate utilizând instrumentul VECTO. Acest lucru înseamnă că operatorii de transport regional pot face acum o alegere clară în favoarea economiei de combustibil/reducerii emisiilor de CO2. Pentru flotele și operatorii de transport de anvergură, acest lucru devine din ce în ce mai important, deoarece majoritatea documentațiilor de licitație și contractelor solicită funcționarea cu emisii reduse de CO2.

Costurile cu combustibilul ocupă un loc important pe agenda tuturor companiilor profesionale de transport, însă, în mod surprinzător, puține dintre acestea iau în considerare faptul că anvelopele sunt responsabile pentru o treime din consumul de combustibil înregistrat de un tractor și o semiremorcă. Rezistența la aer și frecarea mecanică internă sunt responsabile pentru restul.

În privința tipurilor de combustibil, Alain Bonnafous, Profesor emerit la Universitatea din Lyon și cercetător în cadrul laboratorului pentru amenajări publice, economie și transporturi a publicat recent un articol extrem de interesant în Le Figaro. Domnul profesor se întreabă cum putem decreta lupta împotriva gazelor cu efect de seră în Franța dacă favorizăm, în același timp, dispariția combustibilului diesel care emite mai puțin CO2 ?

Profesorul Bonnafous este și co-autor al primei cărți care, încă de acum 40 de ani, sugera responsabililor pentru evaluarea politicilor de transport să ia în calcul și protejarea mediului înconjurător. Azi, combustibilul diesel prezintă avantaje substanțiale față de benzină : motorina emite cu 15 până la 20% mai puțin CO2, gaz inofensiv, dar care alimentează efectul de seră, și clar mai puțin monoxid de carbon (CO) și hidrocarburi.

Reglementările europene impuse motoarelor care funcționează pe bază de motorină au fost foarte dure. Pentru benzină însă, regulile s-au întocmit cu o mare îngăduință. Acest fapt a făcut ca azi  vehiculele diesel să aibă un nivel al emisiiilor de particule fine și nocive inferior față de cel al unui motor pe benzină cu injecție directă. Aceasta înseamnă că o politică a aerului curat, mai ales pentru zonele urbane, ar trebui dezvoltată pe cel puțin două laturi : interzicerea accesului pentru vehiculele cele mai poluante, adică cele mai vechi de 15 ani, responsabile pentru mai mult de 50% din emisia de particule poluante ȘI încurajarea producerii și cumpărării de vehicule mai puțin poluante. Acest fapt contrazice alegerea Franței de a alinia prețul motorinei cu cel al benzinei. Anul 2018 a debutat în Franța  cu o creștere a taxelor pentru motorină cu 7,6 cenți (față de 3,9 cenți pentru benzină).Prin urmare diferența de preț dintre cele două tipuri de combustibil este acum de numai 8-10 cenți, față de 25 cenți acum doi ani.

Militanții oficiali împotriva efectului de seră au înregistrat deci o primă victorie semnificativă : în timp ce emisia medie de CO2 a vehiculelor noi din Franța a scăzut cu 37% în 23 de ani, aceasta a crescut în 2017 din pricina scăderii numărului de vehicule diesel cumpărate!

Se pare că viziunea viitorului este clară: numai vehiculele electrice ar putea fi soluția. Problema este că  din ce în ce mai multe voci afirmă că vehiculele electrice nu înseamnă – nici ele, chiar deloc – poluare zero.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

twenty − 11 =