Potrivit Euronews, un..." />

Podul de la Pelješac, un proiect controversat

Potrivit Euronews, un proiect de infrastructură cu întârzieri foarte mari pentru conectarea a două părți din Croația este din nou luat în considerare.

Lucrările pentru construirea unui pod de 2,4 km care face legătura între zona peninsulară Pelješac, aflată în sudul țării și continentul au fost blocate mai bine de un deceniu, după ce criza financiară a izbucnit în 2007.

Dar construcția a început din nou, după ce guvernul croat a adjudecat contractul către China Road and Bridge Corporation anul trecut.

Acum, lucrătorii chinezi lucrează déjà la turnarea betonului în bazele de oțel ale podului. Aceștia locuiesc în containerele de pe șantier și lucrează pentru a finaliza proiectul până la termenul din august 2022.

Podul Pelješac, unul dintre proiectele majore de infrastructură ale UE, va costa 420 milioane EUR, Comisia Europeană angajându-se să plătească 357 milioane EUR.

În timp ce majoritatea banilor pentru construcții vor merge în China, firmele austriece și elene au primit doar contracte pentru construirea celor 32 de kilometri de drumuri, tuneluri și viaducte în zona din jurul podului.

 

Este necesar acest pod?

După dizolvarea fostei Iugoslavii, coasta dalmată a fost “sculptată” în funcție de anumite interese.

Aceasta a oferit Bosniei și Herțegovinei singurul său acces la mare pe culoarul Neum, dar a impus croaților două verificări de frontieră pentru a merge din partea de sud a țării spre continent, de exemplu de la Dubrovnik la Split.

Podul Pelješac va însemna sfârșitul acestui inconvenient pentru croați.

Totuși, întregul proiect ridică întrebări despre viitorul Uniunii Europene și al ofertei Croației de a adera la Spațiul Schengen.

Dacă Bosnia și Herțegovina se vor alătura UE și zonei sale fără frontiere în viitor, acest pod ar fi inutil, cel puțin din punctul de vedere al eliminării controalelor la frontieră, întrucât ambele țări ar fi în Spațiul Schengen din UE.

Dar guvernul și firma de construcții insistă că podul va oferi un drum mai sigur și mai rapid.

Oamenii din această parte a Croației sunt, în număr covârșitor, în favoarea construirii podului.

Marta Vidović, care locuiește în Komarna, unde va ajunge un capăt al podului, a spus: „Cred că este mai ușor să construiești un pod, decât să lupți sau să încerci să faci niște aranjamente cu Bosnia și Herțegovina”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

four × three =