Prin Ordinul 1640 din 8 noiembrie 201..." />

Placa autorității știrbe

Prin Ordinul 1640 din 8 noiembrie 2012, se stabilea obligativitatea montării de plăcuțe inscripționate cu masele și dimensiunilor vehiculelor de transport de peste 3,5 t.

După contestarea puternică a oportunității prevederilor ordinului de către transportatori, Ministerul Transporturilor (MT) a amânat aplicarea sa de la 26.05.2013 până la 01.01.2014. Cum acest moment se apropie, RAR a început să trimită informări, prin care amintește de noul termen.

Privind prin prisma implicațiilor financiare, cineva se alege cu o afacere de milioane de euro, cu dedicație, pe spinarea transportatorilor. De ce apare această așa-zisa oportunitate? Legislaţia noastră (Ordonanța 27/2011) nu transpusese toate prevederile din directiva europeană în domeniu.

Balet legislativ

Directiva 96/53/CE stabilea că statele membre pot adopta măsurile necesare pentru a se asigura că vehiculele comerciale dețin sau plăcuțe cu dimensiunile și masele maxime autorizate, sau documente unice, prin care vehiculul e înregistrat ori pus în circulație, deci cartea de identitate.

Textul stabilește că se va utiliza una din trei variante: combinația a două plăcuțe ale fabricantului; o plăcuță unică cu informațiile de pe cele două; un document unic. Până la data stabilită de Ordinul 1640/2012, nici un stat UE nu utiliza plăcuțe.

Aplicarea măsurii e în continuare controversată. După 1 ianuarie 2014, transportatorii străini vor intra în România ca până acum.

Românilor li se vor cere plăcuțe. În UE lucrurile trebuie judecate în contextul potrivit. Trebuie văzut de ce străinii pot evita complicațiile pe care noi vrem să le implementăm.

Dacă ei merg pe document unic, întrebarea justificată e: de ce nu și noi ? Important e să vedem care a fost poziția României față de directivă la momentul aderării, mai exact care a fost varianta pentru care a optat România.

Directivele europene sunt implementate prin prevederi legislative naționale, în cazul de față prin Ordinul 1640. Regulamentele europene sunt cele ce se aplică fără modificări. Directivele lasă autorităților naționale posibilitatea de a ușura aplicarea, prin folosirea specificului administrației naționale.

Toate instituțiile implicate au fost asaltate de interpelări, cele mai multe răspunzând birocratic, sec. Dacă ne străduim să fim corecți, ce am reproșa unui șef de RAR sau ARR, când spun despre poziția instituțiilor lor că e una de executant?

Mai nuanțată a fost luarea de poziție a Direcției Afaceri Europene din MT. Pentru conformarea la Directiva 53/96, România a aplicat prevederile OMCT 211/2003 – RNTR 2, ce prevedeau că plăcuța producătorului e aplicată de acesta sau de reprezentantul său.

De la această prevedere, se face o trecere bruscă la cele ale noului ordin, ce permite utilizarea unei singure plăcuțe, dar nu stabilește nimic în ce privește documentul unic.

Informațiile discordiei pentru dimensiuni sunt: lungimea, lățimea și datele pentru măsurarea lungimii combinației de vehicule. Ele se obțin, conform directivei, prin măsurarea efectivă, realizată direct pe vehicul.

De ce nu s-a mizat pe documentul unic?

Cel mai simplu ar fi fost să se utilizeze cartea de identitate. Aceasta nu se găsește printre documentele prevăzute a se afla la bordul vehiculului, conform Normelor metodologice la Ordonanța 27/2011 privind transporturile rutiere.

La controlul în trafic, șoferul e obligat să prezinte, printre altele, contractul de leasing sau închiriere în original sau o copie conformă cu originalul. Nu se stipulează prezentarea cărții de identitate.

Prevederea e valabilă la vehiculele în leasing sau închiriere. Dar această grupă de vehicule este foarte numeroasă. În final, la data stabilirii normelor metodologice, e posibil să se fi încetățenit deja regula ca firmele de leasing să nu dea transportatorilor cartea de identitate, din rațiuni de siguranță.

Mergând mai departe cu implicațiile, e posibil ca asiguratorii să fi refuzat despăgubirile pentru vehiculele date în leasing și pentru care se încredințează cărțile de identitate.

Surprinzător e că MT pare să-și fi asumat prea ușor argumentele unor furnizori de servicii financiare, care se protejează prin stabilirea unor reguli acoperitoare. Nu e posibil să modificăm aceste prevederi de leasing?

Dacă aceasta e doar o întrebare, în legătură cu documentul unic din directivă putem afirma că ar fi fost mult mai ieftin ca autoritățile să emită unul. Emiterea unui document unic este susținută și de concluziile invocate de Direcția de Afaceri Europene: în cartea de identitate nu se găsesc toate datele cerute de directivă.

Prea multe dintre instituțiile interpelate încearcă să ne dea peste nas cu o remarcă deja consacrată: „Textul actual a fost aprobat de partenerii sociali”. Aceasta e o altă problemă ce scârțâie de prea mulți ani. Ea va trebui dezbătută în contextul european corect, pentru că, dacă alții pot găsi soluții decente, trebuie să încercăm și noi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

twenty − 18 =