Ovidiu Silaghi, ministrul Transport..." />

Permutări la vârful CNADNR

Ovidiu Silaghi, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, a decis să schimbe din nou conducerea CNADNR.

La zece zile de la numirea lui Mihai Başulescu la conducerea CNADNR şi la o zi după ce a vizitat împreună cu acesta şantierul Autotrăzii Bucureşti – Ploieşti, ministrul Ovidiu Silaghi l-a schimbat și pe Başulescu de la conducerea companiei.

„Aţi văzut ce grad mare de întârziere avem pe Autostrada Bucureşti – Ploieşti”, a justificat Silaghi măsura, potrivit Mediafax. Başulescu ar fi fost vinovat că n-a făcut în două săptămâni ce n-au realizat predecesorii săi în cinci ani. Başulescu a mai fost director general CNADNR în mandatul unui fost ministru PSD al Transporturilor, Miron Mitrea.

Din biroul Romstrade direct în cel al CNADNR

Cu câteva zile înainte de numire, Başulescu participa ca director Romstrade la întâlnirile de mediere a conflictului Romstrade – Monteadriano. Cel mai probabil, Ovidiu Silaghi a ştiut de la început de calitatea lui Mihai Başulescu, de fost director la Romstrade.

 

Mihai Bașulescu, fost director general CNADNR: „Poate că mi se trage de la faptul că am blocat o plată de 54 de milioane lei (12 milioane de euro) către Romstrade pentru Transalpina, pentru că am cerut verificarea lucrărilor înainte de inaugurare. Sau poate cuiva nu i-a convenit că am atras atenţia asupra calităţii lucrărilor Autostrăzii Bucureşti – Ploieşti, dar şi a calităţii oamenilor din compania de drumuri”.

Punctul de cotitură l-ar fi constituit însă interpelările adresate de ziarişti ministrului Silaghi, privitoare la un act adiţional presupus semnat de Başulescu, ca director general CNADNR, cu firma Romstrade, la care fusese angajat, prin care se majora cu 10% valoarea contractului deținut de firmă pentru reabilitarea DN 67C – Transalpina. Cel mai probabil, Başulescu a fost nevinovat. Actul adiţional în cauză a fost aprobat de fostul director general CNADNR, Daniela Drăghia. Ghinionul a fost ca documentul să fie publicat pe website-ul de achiziţii în mandatul lui Başulescu.

Başulescu: Am fost demis pentru că eram prea corect

Başulescu a incercat să se dezvinovăţească, afirmând că, dimpotrivă, a refuzat achitarea unor facturi către Romstrade. „Poate mi se trage de la faptul că am blocat o plată de 54 de milioane de lei (12 milioane de euro) către Romstrade pentru Şoseaua Transalpina, pentru că am cerut verificarea lucrărilor înainte de inaugurare. Sau poate cuiva nu i-a convenit că am atras atenţia asupra calităţii lucrărilor Autostrăzii Bucureşti – Ploieşti, dar şi a calităţii oamenilor din compania de drumuri”, a declarat efemerul director general.

El a mai spus că ministrul nu l-a anunţat demiterea şi că ar fi aflat despre ea de la un secretar de stat. Bașulescu a afirmat că are impresia că în România nu se caută profesionişti şi că „poate am fost considerat prea dificil, din cauza verticalităţii şi corectitudinii”.

Mircea Pop: patronul care încasează mai mult decât produce

Mircea Pop e un alt personaj controversat al contractelor publice cu asfalt. Conflictul de interese e însă mai bine ascuns la Pop decât la Başulescu. Pop n-a fost angajat la regii asfaltului, ci a fost el însuși unul dintre aceştia (în domeniul consultanţei şi proiectării), activând ca subcontractor al firmelor importante plătite de la buget, în pofida poziţiilor sale de conducere deţinute în Direcţia Regională de Drumuri Cluj şi în CNADNR.

Mircea Pop a fost consilier al premierului Adrian Năstase în chestiuni legate de autostrăzi.

Până în anul 2004, Pop a fost consilier al premierului Adrian Năstase pe probleme de autostrăzi. Pentru câteva luni, Mircea Pop a fost şi director adjunct la compania de autostrăzi. A înfiinţat mai multe firme, cu care a început să jongleze. În anul 2011, a devenit asociat la DP Consult, cu 51% din acţiuni, iar recent a ieşit din firmă. O altă societate folosită de Pop este Via Real SRL.

Dacă la prima firmă era asociat, la a doua era doar salariat, încasând de în anii 2010 şi 2011 un salariu lunar de 7.000 de lei. Unul dintre clienţii importanţi Via Real a fost DP Consult. Firma la care era angajat dădea deci contracte firmei la care era patron. Documentele indică faptul că în anul 2011 Via Real a facturat către DP Consult lucrări în valoare de 290.000 de lei. Actele Via Real indică faptul că în 2011 a avut parteneri de afaceri serioşi, cu care a derulat lucrări de trei milioane de lei.

A făcut afaceri cu toți

Între partenerii DP Consult sunt Egis Route Scetaroutes Franţa. Sucursala Bucureşti a acestei firme a plătit către DP Consult în decursul timpului aproximativ patru milioane de lei pentru serviciile de consultanţă şi proiectare. Aceeaşi firmă a mai făcut lucrări de consultanţă si proiectare la DN 17 şi la autostrăzile Transilvania şi Arad – Timişoara. Şi Louis Berger figurează cu plăţi în valoare de 256.000 de lei către DP Consult.

Alte companii ce au tăiat facturi către DP Consult sunt: Aktor Societatea Tehnică – 55.000 de lei şi Mochlos Grecia – 132.000 de lei. DP Consult a avut afaceri şi cu Tehnostrade, condusă de regele asfaltului Dorinel Umbrărescu. DP Consult, firma lui Pop, a lucrat şi direct cu CNADNR. Compania de stat figurează cu o plată către DP Consult în valoare de 136.000 de lei. În activitatea noului director general există şi o zonă a misterelor. Unul dintre acestea e că el încasat anul trecut de la DP Consult 870.435 de lei venituri din investiţii, în condiţiile în care firma în cauză a avut un profit net mai mic, de 728.231 de lei.

Noul director general, proiectant al centurii nisipurilor mişcătoare

Şoseaua de Centură a Clujului e una din lucrările cu care Mircea Pop se mândreşte, firma DP Consult fiind responsabilă cu proiectarea. Alunecările de teren de pe 2,4 kilometri din centură au distrus o bună parte din lucrare şi au determinat creşteri masive de costuri. Pentru cei 2.4 kilometri de consolidări, valoarea proiectului s-a ridicat la 73,7 milioane de lei, adică 17,1 milioane de euro. În cazul unei lucrări de infrastructură, firma de proiectare (în cazul de faţă DP Consult) e responsabilă cu sondajele geologice, care arată natura terenului şi, în consecinţă, soluţia tehnică cea mai potrivită. Pe Centura Cluj-est, sondajele fie nu au fost făcute corespunzător, fie au fost ignorate concluziile acestora.

Averea la vedere a noului director general

– O casă în Verona (Italia) și două vile în Cluj, dintre care una de vacanță

– Automobile: Mercedes SL, Jaguar și Mini Cooper

– Conturi totalizând 400.000 de euro

Au urmat lucrări de consolidare, plătite distinct. Proiectantul general al lucrărilor de consolidare e tot DP Consult. Mircea Pop se află într-o situaţie de incompatibilitate. El este patronul firmei care a executat proiectul lucrărilor de la şoseaua de centură, în timp ce soţia lui, Mariana Pop, ocupă funcţia de şef al Laboratorului de Încercări de la DRDP Cluj, care a certificat că materialele de construcţie folosite pentru lucrările de consolidare corespund din punct de vedere tehnic.

8,67 milioane lei  a fost în 2011 cifra de afaceri a firmei DP Consult, deţinută, anterior cesionării acţiunilor, de Mircea Pop, actualul director general al CNADNR.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

twenty − 2 =