Când va fi închei..." />

Pe Româneşte, despre Coridorul IV Paneuropean

Când va fi încheiată complet Autostrada  Nădlac – Constanţa?

 Circulaţia integral pe autostradă între graniţa de vest şi cea de est a ţării nu va fi posibilă mai devreme de cinci ani. Dacă unele tronsoane sunt aproape terminate, altele nici măcar nu vor fi începute anul acesta.

 Stadiul tronsoanelor în lucru

 Chiar dacă au fost începuţi aproximativ în acelaşi timp, anume în anul 2011, cei 190,5 kilometri de autostradă dintre Nădlac şi Sibiu se găsesc în stadii diferite de construcţie. Lungimea menţionată se referă doar la tronsoanele ale căror contracte de execuţie au fost semnate anul trecut: Nădlac – Arad, cu două tronsoane cu o lungime totală de 38 de kilometri; primul tronson din Timişoara – Lugoj, cu o lungime de 9,5 kilometri; încă un tronson din Lugoj – Deva, lung de 27 de kilometri; toate cele patru tronsoane ale Orăştie – Sibiu, lungi de 82 de kilometri. Lor li se adaugă cei 32 de kilometri ai tronsonului Deva – Orăştie, în acest caz contractele fiind semnate în anul 2010, în mandatul fostului ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, cu fimele STRACO (România) şi Strabag (Austria).

 

Nr.crt          Tronson      Lungime (km)       Stadiu fizic (%)     Perioadă probabilă de finalizare

Nădlac – Arad       38      18      2013

Centura Arad       12      88      2012

Timişoara – Lugoj  35      0 – 20 2012 – 2014

Lugoj – Deva         99,5   0 – 20 2013 – 2014

Deva – Orăştie      32,5   40      2012 – 2013

Orăştie – Sibiu      82      20      2013

Sibiu – Piteşti       116    0        2017

 

Deşi acest ultim tronson ar trebuie să fie primul definitivat, termenele anunţate public fiind august 2012, pentru Orăştie – Simeria, şi decembrie 2012, pentru Simeria – Deva, este foarte probabil că vor fi gata în acest an doar cei 9,5 kilometri situaţi între Timişoara şi Lugoj, la care lucrează firma regelui asfaltului, Dorinel Umbrărescu, Spedition UMB. Predarea acestui segment ar putea avea loc inainte cu un an de termenul stabilit contractual: 2013. Anul viitor expiră termenul contractual pentru toate tronsoanele menţionate, desigur cu excepţia Deva – Orăştie.

 

Nemulţumirile ministrului Nazare

 

Fără prea multe alte proiecte de autostrăzi asupra cărora să-şi concentreze atenţia (Moara Vlăsiei – Ploieşti se află în stare clinică de cel puţin un an, din cauza unuia dintre cei trei constructori, Comarnic – Braşov şi Autostrada Transilvania fiind proiecte în care nu se întâmplă mai nimic), ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare, şi-a concentrat atenţia pe Coridorul IV, adică pe Nădlac – Sibiu.

 

De altfel, acesta e singurul proiect (cu excepţia A2) în care progresul lucrărilor semnifică şi mai muţi bani atraşi de la UE. De aceea, de la instalarea sa la minister, Alexandru Nazare a fost  o prezenţă frecventă pe şantierele dintre Nădlac şi Sibiu. Dacă unii constructori sunt lăudaţi de el, alţii sunt criticaţi. „Din ce am observat pe această secţiune, există toate datele ca această lucrare să fie terminată înainte de termen”, spunea la finele lunii martie Nazare, în timpul unei vizite pe tronsonuI Timişoara – Lugoj, unde dealtfel Spedition UMB a început chiar turnarea asfaltului.

 Alexandru Nazare, ministrul Transporturilor

”Sibiu – Piteşti e un proiect complex. Un tronson foarte dificil, cu o valoare mare. Poate fi inclus în bugetarea 2014 – 2020, în POS-T, e eligibil fiind pe Coridorul IV. Undeva în primăvara anului viitor spre vară, având studiul de fezabilitate gata, până în vara lui 2013 discuţiile pe partea financiară vor fi deja cristalizate. Mi-aş dori să lansăm procedura de licitaţie anul viitor, astfel încât în 2014 să avem deja contractul semnat şi să putem începe lucrul”,.

 

Dimpotrivă, primul tronson din Nădlac – Arad e mult rămas în urmă. „Dacă mă uit cum s-a lucrat la lotul acesta, cred că nici în 2014 nu terminaţi. E impropriu spus «cum s-a lucrat», pentru că nu s-a lucrat”, a spus ministrul constructorilor. Cu excepţia Centurii Arad, caz în care stadiul lucrărilor este de 88%, precum şi a tronsonului Deva – Orăştie, început tot în anul 2010, restul loturilor menţionate sunt într-un stadiu în jur de 20%. Toate aceste segmente vor fi trebui terminate cel târziu anul viitor.

 

Patru tronsoane de-abia scoase la licitaţie

 

Din Nădlac – Sibiu lipsesc însă aproximativ 100 de kilometri, formaţi din loturi care fie au făcut obiectul contestaţiilor la licitaţie, fie nu au fost începute procedurile de atribuire din lipsă de bani. E vorba despre al doilea lot din tronsonul de autostradă Timişoara – Lugoj (25 km), la care licitaţia a fost reluată luna trecută, după ce Compania de Autostrăzi şi firma Tehnologica Radion s-au judecat aproape un an pe tema acestuia.

 

Lui i se adaugă celelalte trei loturi dintre Lugoj şi Deva, nescoase la licitaţie până luna trecută de către CNADNR, deoarece nu existau resursele financiare. Dacă contractele pe aceste patru tronsoane vor fi semnate în acest an, deci în situaţia în care licitaţiile se vor desfăşura fără probleme, loturile vor fi gata cel mai devreme în anul 2015, luând în calcul un termen minim de construcţie de 24 de luni, plus alte câteva, necesare proiectării.

 

Piatra de încercare: Sibiu – Piteşti

 

Tronsonul care însă va întârzia cel mai mult momentul la care circulaţia între Nădlac şi Bucureşti se va face exclusiv pe autostradă e Piteşti – Sibiu. Discuţiile privitoare la realizarea sa durează cel puţin din anul 2008, când s-a făcut un prim studiu de fezabilitate. CNADNR a decis luna trecută refacerea acestuia. Odată refăcut studiul, va trebuie găsită finanţarea necesară (suma estimată fiind uriaşă, două – trei miliarde de euro), apoi organizate licitaţiile.

 

Vor exista mai mulţi constructori care vor lucra simultan, deoarece e puţin probabil că orice firmă va reuşi să construiască 100 de kilometri de autostradă în relief montan în trei ani. În plus, proiectul e prevăzut la finanţare pentru exerciţiul financiar UE 2014 – 2020. Dacă lucrările vor începe în anul 2014, ele vor fi terminate cel mai devreme în anul 2017.

 

Deci, pe româneşte: Coridorul IV Paneuropean ar putea fi terminat, într-un termen rezonabil, dacă gloaba românească nu înghite brusc jăratec, prin anul 2017.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

five × 3 =