proiect autostrada

Patru proiecte de autostrăzi scoase spre concesiune. Va reuși măcar unul?

Guvernul Ponta și-a început noul mandat în forță. Într-o lună de la instalare, a început procedurile de concesionare a patru tronsoane de autostradă: Centura Sud București, Comarnic – Brașov, Craiova – Pitești și Ploiești – Focșani. De la intenție la realizare e însă cale lungă.

CNADNR a început procedurile de achiziție publică pentru patru tronsoane de autostradă: Centura Sud București; Pitești – Craiova (legătură spre podul Calafat – Vidin); Comarnic – Brașov (veriga lipsă de pe Valea Prahovei); Ploiești – Buzău – Focșani (primul tronson al viitoarei autostrăzi de pe Coridorul IX de transport pan-european, ce va traversa Moldova). 

Procedurile se anunță de durată, ele fiind de-abia la început, în faza numită „de precalificare”. Aceasta presupune selecția a aproximativ cinci firme pentru fiecare proiect, pe baza rezultatelor financiare și experienței anterioare a doritorilor în astfel de lucrări. Într-o a doua fază, compania cere celor cinci firme oferte, după care începe o negociere a acestora cu fiecare în parte.

Valorile estimate ale celor patru concesiuni

9 miliarde de lei Centura Sud București

5,3 miliarde de lei Comarnic – Brașov

3,6 – 4,8 miliarde de lei Craiova –Pitești

0,8 – 1 miliard de euro Ploiești – Focșani

Fiind vorba despre proiecte ce se întind pe 20 – 30 de ani (durata concesiunii) și deoarece sumele implicate sunt mari, negocierile dificile, iar scenariile luate în calcul sunt complexe (modul de recuperare a investiției, nivelul taxei de autostradă, partea care își va asuma riscurile juridice, de mediu, economice etc), desemnarea viitorului concesionar poate dura până la doi ani.

Autostrada spre Moldova

Este unul din cele două proiecte scoase ultimele la licitație și despre care se știe cel mai puțin, deoarece până la închiderea ediției noastre fusese publicat doar anunțul de intenție (nu și cel de participare). Austrada va fi concesionată pentru 30 de ani. Data de începere a procedurilor de adjudecare va fi iunie 2013. Valoarea estimativă a lucrărilor, fără TVA (sumă nu foarte exactă, importantă fiind valoarea ofertelor finale) este cuprinsă între 800 de milioane și un miliard de euro.

Celălalt proiect recent, tronsonul Craiova –Pitești, presupune o concesiune tot pe 30 de ani, însă de data aceasta valoarea estimată a contractului e cuprinsă între 3,6 și 4,8 miliarde de lei, fără TVA. Și în acest caz începerea procedurilor de adjudecare este prevăzută pentru finalul lunii iunie.

Primele două proiecte scoase la licitație în decembrie 2012 sunt Centura Sud București și tronsonul Comarnic – Brașov. Selectarea firmelor precalificate va avea loc pe 28 ianuarie în cazul primei autostrăzi, apoi 11 februarie pentru a doua. Firma care va primi concesiunea Centurii Sud București va avea dreptul să colecteze taxele de pe alte două tronsoane, București – Pitești și București – Constanța, precum și obligația întreținerii acestora. Ceea ce explică drepturile suplimentare ce vor fi acordate concesionarului de pe Centura Sud București e faptul că astfel CNADNR a dorit să facă mai atractiv economic și financiar acest proiect scump.

Alergăm după patru iepuri. Vom prinde măcar unul?

Scoaterea concomitentă la licitație pentru concesionare a patru autostrăzi de către o țară ce nu are nici cea mai vagă experiență în domeniu (singura fiind ratarea concesiunii Comarnic – Brașov acum doi – tre ani) e o idee destul de proastă, explicabilă doar prin graba guvernanților de a da românilor autostrăzi cu orice preț și a strânge simpatiile electorale ale acestora.

30 de ani – perioada în care viitorii concesionari vor avea dreptul exploatării autostrăzilor (colectării taxelor de autostradă) și obligația întreținerii acestora.

Într-o analiză publicată cu aproximativ doi ani în urmă de Banca Mondială recomanda României să își înceapă cariera în domeniu prin scoaterea la concesiune a unui proiect-pilot, cu o valoare modestă, de câteva sute de milioane de euro, preferabil pe Valea Prahovei (proiect ce ar avea șanse mari de reușită, datorită traficului intens). Tot la acel moment, ipoteza că România nu are experiența necesară derulării concomitent a mai multe concesiuni a fost îmbrățișată și de bancheri austrieci de vârf dintr-o importantă bancă europeană ce s-a implicat în posibila concesiune a tronsonului Comarnic – Brașov.

Riscurile concesionării concomitente a mai multor autostrăzi

nefolosirea experienței căpătate într-un proiect în cazul altui proiect

semnarea unor contracte proaste, cu clauze dezvantajoase sau care sunt peste ani renegociate, în detrimentul statului și contribuabililor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

fifteen + 17 =