Echipa TU Iaşi Racing..." />

Participări româneşti la Formula Student

Echipa TU Iaşi Racing a Universităţii Tehnice din Iaşi

Competiția Formula Student a apărut în SUA în anii `80, sub egida SAE (Society of Automotive Engineering) și a cunoscut o dezvoltare constantă, fiind cea mai importantă competiţie de inginerie între universităţile cu profil tehnic din lume.

Concursul pune faţă în faţă echipe de studenţi din aproximativ 700 de universităţi, care concurează în fiecare an cu un monopost de circuit construit de la zero.

O primă etapă din evaluarea echipelor implică justificarea în faţa comisiei de arbitraj a oricărei decizii inginereşti luate în timpul proiectării sau construcţiei vehiculului şi prezentarea unui plan de management al întregului proiect.

Acesta include costurile de producţie, ce simulează producerea într-o întreprindere a vehiculului respectiv, într-o serie de 1.000 de bucăţi/an.

În acelaşi timp, proiectarea și construirea unui monopost pentru competițiile pe pistă se desfăşoară în condițiile impuse de un regulament deosebit de restrictiv. La final, fiecare universitate participantă va fi punctată pentru o serie de probe dinamice şi teoretice impuse.

Probele statice sunt foarte riguroase, arbitrii Formulei Student fiind experți în sporturile cu motor, industria auto și industriile furnizoare. Aceşti experţi validează trecerea monopostului de testele tehnice eliminatorii, etapa fiind urmată de probele dinamice pe circuit.

Monopostul realizat de ieşeni a fost rezultatul muncii unei echipe formate din 15 studenţi, sub îndrumarea a două cadre didactice: dr. ing. Ursescu Gabriel, şef de lucrări la Facultatea de Mecanică şi dr.ing. Ciofu Ciprian, şef de lucrări la Facultatea de Construcţii de Maşini şi Management Industrial.

Din punct de vedere tehnic, acesta este echipat cu un motor de tip Honda CBR 600 F2, cu patru cilindri în linie, aspirat cu un raport de comprimare 11,5/1, sistem de alimentare multipunct, ce dezvoltă o putere de 89 CP/12.000 rpm și un cuplu de 47,8 Nm/10.500 rpm, care transmite puterea la roţile din spate printr-o cutie de viteze secvenţială cu şase trepte, acționată electric.

Șasiul este din țeavă de oţel structurată spațial tip grindă cu zăbrele, iar suspensia e din brațe suprapuse inegale, amortizoare hidraulice reglabile și arcuri elicoidale push-rod, sistem care permite reglajul gărzii la sol. Bugetul aproximativ a fost de 25.000 de euro, obţinut exclusiv din sponsorizări.

Universitatea Tehnică „Georghe Asachi” din Iaşi a participat la două competiţii: în anul 2012 la Circuit de Catalunya, Spania şi în anul 2013 la Formula Student Gyor, din Ungaria. În anul 2012, echipa TU Iaşi Racing s-a clasat pe locul 16 din 30, după probele statice.

Deoarece defecţiunile tehnice survenite au împiedicat participarea la probele dinamice, în clasamentul general al competiţiei din Spania s-a clasat pe ultimul loc.

În anul 2013, se regăseşte pe poziţia 31 din 37 de echipe în clasamentul general al competiţiei din Gyor, performanţa fiind redusă de lipsa de experienţă pe circuite a studenţilor–piloţi ieşeni.

În acest an competiţional, TU Iaşi Racing se clasează pe locul 371 din totalul de 504 participante, cu un salt de 91 de poziţii faţă de anul precedent şi devasând echipe cu un palmares competiţional mult mai bogat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

one × five =