IRU – un grup de lobbying important în industria transporturilor
Având responsabilităţi globale în peste 140 de ţări, IRU a fost de nenumărate ori în prima linie a frontului legislativ.
Oricine analizează activitatea IRU din ultimii 10 ani sesizează o puternică dimensiune de lobby în activităţile sale. Toate comisiile IRU au sarcini de lobby, dar există una creată special pentru acest tip de acţiune: Comisia de legătură a IRU cu UE (CLTM).
Şedinţele acesteia au loc de două ori pe an, în martie şi în octombrie, la Bruxelles. În şedinţa Comisiei de legătură a IRU cu UE (CLTM) din 2 octombrie 2013 a fost supus spre aprobare planul de lucru pentru anul 2014.
Delegaţia ARTRI a participat şi a aprobat planul de lucru, cu amendamentul că „toate aceste acţiuni ar trebui raportate în permanenţă la Noul Cod Vamal al UE”. O analiză a textului oficial supus spre aprobare evidenţiază şi obiectivele de lobbying la care ne vom referi mai jos.
OBIECTIVELE MAJORE
• Definirea și atingerea obiectivelor politicii de transport a IRU, cu scopul de a promova și dezvolta transportul rutier de marfă și de a proteja interesele industriei, concomitent cu implicarea activă a membrilor IRU în diferite activități organizate pentru a se atinge aceste obiective.
• Apărarea intereselor industriei de transport rutier a Uniunii Europene vis-à-vis de autoritățile competente, acolo unde este cazul, în strânsă cooperare cu partenerii activi din industria transportului de marfă.
• Promovarea imaginii transportului rutier de marfă și în special a beneficiilor sale pentru toţi cetăţenii europeni, prin acțiuni coordonate și direcționate și prin participarea la evenimentele conexe și prin inițiative.
CELE MAI IMPORTANTE 7 DIRECŢII
§ Aplicarea prevederilor Cărţii Albe a Transporturilor Rutiere din 2011, pentru apărarea intereselor industriei transportului;
§ Promovarea obiectivelor economice, sociale și de mediu definite în strategia IRU pentru dezvoltarea durabilă;
§ Influenţarea iniţiativelor de mediu şi a normelor EURO, pentru reducerea consumului de carburanţi şi opunerea faţă de propunerile de noi taxe de congestiune;
§ Obţinerea de fonduri pentru dezvoltarea reţelei de parcări sigure în toată Europa;
§ Promovarea competenţei profesionale în rândul transportatorilor;
§ Sprijinirea concurenţei loiale;
§ Îmbunătăţirea siguranţei lanţului de aprovizionare şi combaterea evaziunii fiscale.