Transportator..." />

O categorie profesională în căutarea consacrării

Transportatorii expres perseverează și organizează și în 2017, pentru a IV-a oară, conferința anuală în perioada 21-23 septembrie, la Băile Felix. Fără ca unitatea asociativă a acestei categorii profesionale să se contureze, inițiativa organizatorică sub orice formă este benefică. Un nucleu de acțiune s-a constituit atunci când Ministerul Transporturilor a forțat licențierea sub 3,5 tone. Acea inițiativă este activă și astăzi dar pare să facă cu greu pasul spre anvergura națională semnificativă. Organizatorii Conferinței anuale a Transportatorilor Expres de Mărfuri din România au mizat din start pe aspectul profesional al transportului expres. Și pentru ei timpul a demonstrat că breasla este interesată și este sensibilă la inițiativă.

Provocări mari pentru toți transportatorii

Ediția a IV a conferinței găsește domeniul transporturilor fământat de cele mai mari provocări de după aderarea la UE. Aceste provocări vin tocmai de la structura europeană care a permis o dezvoltare consistentă a transportului românesc în ultimii ani. Comisia europeană a propus un set legislativ conoscut acum ca Pachetul Rutier, care vizează, în premieră, și transportatorii sub 3,5 tone. Putem interpreta propunerile Comisiei referitoare la 3,5 tone în două feluri: ca o inițiativă de întărire a încrederii și siguranței în transport sau ca o urmare a valului de măsuri care vizează limitarea tuturor transportatorilor estici pe piața țărilor bogate. În fapt, autoritățile europene intenționează să aplice minime criterii de acces la piață și pentru transportatorii sub 3,5 tone.

Nu are rost să evaluăm care dintre motivele invocate reprezintă o provocare mai mare pentru această categorie. Pentru că măsurile inițiate asupra tuturor transportatorilor estici reprezintă un fapt inevitabil și pentru transportatorii expres.

Sub ofensiva oarecum neașteptată a Comisiei Europene, Ministerul transporturilor a demonstrat semne de solidaritate națională cu interesul transportatorilor dar este conștient că procesul de consultare va fi mai degrabă o negociere parțial politică. În acest proces ambele părți vor trebui să facă unele concesii. Presat de amploarea aspectelor referitoare la detașare, specialiștii noștri ar putea accepta ca inevitabilă includerea celor sub 3,5 tone în condițiile de acces la piață. Unele asociații profesionale, ca ARTRI și Asociația Operatorilor de Transport Rutier „Apulum”, au susținut constant păstrarea flexibilității transportului rutier prin liberalizarea acestei categorii, inclusiv în procesul de consultare inițiat tocmai de Comisia Europeană.

Pentru transportatorii expres

Evenimentul anual este o reușită certă iar la asta contribuie oferta profesională limitată pe care domeniul transporturilor o are pentru această nișă. Sau a avut-o până acum. Ne întrebam la ediția precedentă dacă actualul grup de inițiativă va face pasul spre o structură permanentă. Chiar fără acest pas, sunt destule activități care pot păstra treaz interesul nișei lor.

Chiar acele aspecte ale legislației europene care au transformat mediul transporturilor într-unul care a creat nevoia pentru transporturi mici, rapide și flexibile, dau acum bătăi de cap și transportatorilor expres. Sunt deja cunoscute problemele de salarii minime, notificări, formulare specializate, dormit în cabină, întoarcerea acasă.

Un aspect unic în peisajul colaborării angajatorilor cu angajații în transporturi o reprezintă disponibilitatea organizatorilor și participanților de a dezbate direct cu reprezentanții șoferilor unele probleme specifice.

Diversitatea conferinței

Pentru elementele de presiune și destabilizare provocate de domeniul administrativ sau legislativ au fost prevăzute dezbateri cu specialiști din domeniul transporturilor dar și din instituțiile conexe transporturilor cum ar fi Inspectorate de muncă, Case de Pensii, Poliție, Vamă și altele.

Aspectul cu adevărat îmbucurător este interesul arătat pentru formarea profesională a celor care lucrează în domeniu, chiar și a șoferilor care nu trebuie să fie cu permis de profesionist. Mediul de lucru va fi mai sănătos dacă lucrătorii din domeniu vor cunoaște cât mai bine aspectele esențiale oricărui tip de transport general, indiferent de dimensiunea camionului.

Elementul de noutate la cea de-a IV-a ediție a Conferinței anuale a Transportatorilor Expres de Mărfuri din România sunt seminariile interactive adresate specialiștilor din transportul expres, seminarii ce vor fi coordonate de traineri cu o vasta experiență. Inițiatorii au prezentat că tocmai limitele dialogului în relațiile dintre transportatori cu diverși factori economici, politici, chiar interumani, cu propriii angajați au fost un imbold de a organiza încă de acum patru ani Conferința. De-a lungul edițiilor organizate au avut curajul de a deschide un dialog neconvențional asupra problematicilor care influențează activitatea ca transportatori.

Companiile de transport sunt invitate să se înscrie online, la adresa http://www.conferintaexpress.ro/inscriere-online . Alte informații despre eveniment pot fi obținute pe e-mail – marketing@conferintaexpress.ro sau events@euromaidec.ro sau via formularul de contact din cadrul website-ului oficial www.conferintaexpress.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

18 + eight =