Număr record de companii de transport rutier înființate în 2016. Doar 1 din 10 are șanse să reziste pe piață

Transportul rutier de mărfuri este unul dintre domeniile cu cea mai mare creștere a numărului de companii înființate în anul 2016, comparativ cu anul 2015. Mai puțin de 10% dintre aceste companii au șanse reale de a rezista pe piață în următorii ani, arată o analiză realizată de Creditinfo la nivel național, informează Forbes. foto

9,2% este ponderea exactă a companiilor solvabile și de încredere din domeniul transportului rutier de mărfuri, aceste companii reprezentând motorul întregului domeniu de activitate.

Conform Registrului Comerțului, înființarea de companii în domeniul transportului rutier de mărfuri este în plină creștere, anul 2016 reprezentând maximul istoric cu peste 3.800 companii înființate în acest domeniu. Ca număr de companii înființate, anul 2016 este urmat de anul 2015 și 2014, în ultimii 3 ani depășindu-se de fiecare data recordul de companii înființate, record înregistrat în anul 2008.

Trendul crescător început din anul 2009, care continuă și în prezent, este asemănător cu cel dintre anii 2003-2008, fiind aproape la fel de abrupt ca acesta. Dacă în intervalul 2009-2016 a fost nevoie de 8 ani pentru ca numărul de companii înființate să crească de la aproximativ 1.500 anual (2009) la peste 3.800 anual (2016) – o creștere de peste 2.300 companii înființate anual, în trecut a crescut la aceste valori în aproximativ 6 ani (de la aproximativ 900 companii înființate in 2003 la peste 3.500 în 2008).

Unul dintre motivele creșterii numărului de companii din domeniul transportului rutier de mărfuri este dat și de programul SRL-D, program unde în intervalul 2011-2016 au fost înființate peste 1.300 astfel de companii. Mai mult de atât, în intervalul 2014-2016 cele mai multe companii SRL-D au fost înființate în acest sector de activitate, depășind domenii de activitate precum service-urile auto sau construcțiile.

”Înființarea unei companii în domeniul transportului rutier de mărfuri este relativ ușoară, investiția inițială constând deseori într-un autovehicul destinat transportului care la început poate fi și second-hand. Mai mult, costurile operaționale sunt relativ reduse, salariile șoferilor (deseori minimul pe economie și bonusuri la kilometrii parcurși) și combustibilul consumat”, explică Aurimas Kacinskas, CEO Creditinfo România.

Creșterea domeniului este vizibilă atât în cazul numărului de angajați, cât și a vânzărilor totale obținute în anul 2016 comparativ cu anul 2015. Într-o economie în care au dispărut aproximativ 90 mii locuri de muncă din mediul privat, domeniul transportului rutier de mărfuri a înregistrat o creștere a numărului de angajați de la aproximativ 122.000 persoane la peste 129.000 persoane, arată studiul realizat de Creditinfo România. Creșterea se observă și în cazul vânzărilor, acestea ajungând în anul 2016 la aproximativ 35 milarde lei, de la 33 milarde lei în anul 2015.

Profitul total generat de domeniu este într-o ușoară scădere – de la 1,8 milarde lei la aproximativ 1,67 miliarde lei.
Valoarea indicatoriilor medii păstrează trendul indicatorilor generali. Astfel, dacă în anul 2015 o companie din domeniul transportului rutier de mărfuri obținea în medie o cifră de afaceri de 1,13 milioane lei, în anul 2016 aceasta a crescut sensibil la 1,18 milioane lei. Profitul mediu înregistrat de aceste companii a scăzut cu 7 mii lei, de la aproximativ 62.000 lei la 55.000 lei.

”Chiar dacă s-a ieftinit combustibilul și ne așteptam la creșterea profitului, impactul creat de creșterea salariului minim din mai 2016 a făcut ca acesta să scadă. Este interesant de văzut ce se va întâmpla cu acest sector în acest an când, pe lângă o nouă creștere a salariului minim spre final de an, s-a scumpit și combustibilul”, spune Aurimas Kacinskas.
Din punctul de vedere al cifrei de afaceri totale generate de companiile care activează în domeniul transportului rutier de marfuri, cea mai mare valoare o generează cele din județele Argeș și Cluj, ambele cu puțin peste 3 miliarde lei, urmate de cele din București cu 2,9 miliarde lei.

Topul profitabilității: pe primele locuri, Mehedinți, Vrancea, Tulcea și Constanța

Cele mai profitabile companii din domeniul transportului rutier de mărfuri se regăsesc în județele Mehedinți, Vrancea, Tulcea și Constanța, unde profitabilitatea este de aproximativ 9%. La polul opus, în județele din vestul României – Bihor, Arad și Satu-Mare, funcționează cele mai puțin profitabile companii de transporturi rutiere de mărfuri.

”Spre deosebire de multe domenii de activitate, unde marea pondere a angajaților și a veniturilor sunt canalizate spre companiile cu sediul în Municipiul București, în cazul transportului rutier de mărfuri acestea sunt distribuite mult mai uniform”, a mai spus Kacinskas.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

1 × 3 =