Toț..." />

Nu-i amendați pe transportatori pentru greşelile șoferilor!

Toți transportatorii mari sau mici, pe care am avut onoarea să-i cunosc și să le urmăresc strategiile de afaceri și modul de gândire, mi-au spus că legislația referitoare la încălcarea normelor de circulație îi favorizează pe șoferi.

Ioan Oprean sau frații Lazăr, Gheorghe Vlase sau Sorin Ciurea și mulți alții – toți au convingerea că autoritățile române preferă să-i amendeze pe transportatori, fiindcă este mai simplu să ia banii de la ei. E mai comod. Transportatorii au bani, șoferii – mai puțin. Și atunci trebuie amendați angajatorii.

Nu ne referim aici la situațiile create de camerele de filmat: robotul trimite amenda pentru depășirea vitezei legale pe adresa transportatorului, unde este înregistrată mașina. Sigur, angajatorul poate ulterior să-l pună la colț pe șofer, dar cu destule riscuri pentru afacerea lui. Și frecvent.

Hotărârea nr. 69 din 1 februarie 2012, privind stabilirea încălcărilor prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009, de stabilire a unor norme comune, privind condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupaţiei de operator de transport rutier, abundă în asemenea exemple.

Un caz flagrant îl reprezintă documentele pe care trebuie să le întocmească șoferul. Sigur că munca unui conducător de TIR este din ce în ce mai complexă. Nu doar în spațiul comunitar al Uniunii Europene, dar mai ales pe relațiile cu terțe state.

Angajatorul nu poate să-i completeze însă documentele pe drum. De exemplu, trebuie specificată fiecare vamă și șoferul se face că uită. Putea angajatorul să-i facă munca? Să scrie în locul lui? Și totuși, amenda vine pe numele angajatorului. Iar uneori poate fi vorba de mii de euro.

Legiuitorul român a dovedit și în domeniul Transporturilor că știe să creeze forme fără fond. Cel mai bun exemplu îl reprezintă respectarea timpilor de conducere. Șoferul trebuie să oprească mașina cu marfă în condiții de securitate, însă asemenea condiții nu s-au creat încă.

Foarte frecvent, transportatorul suportă în solidar cu șoferul, tocmai pentru neconcordanța dintre cerințele legii, referitoare la timpii de condus și realitatea de pe șosele. Pentru a lămuri asemenea situații, am solicitat opinia unui expert de la ARTRI.

Punct de vedere ARTRI

Amenzile pentru transportatori

În ceea ce privește situația amenzilor mari pentru abaterile de la legislația de transport, stabilite pentru societățile de transport, în special datorate culpei șoferului, pot face câteva observații:

1. Amenzile stabilite de autoritățile din România sunt mai mari decât cele din unele state vecine membre UE, în special raportat la salariul mediu din România. Acest aspect a făcut obiectul unei analize detaliate, la data apariției ultimelor modificări semnificative. Rezultatul acestei analize îl găsiți în textul de mai jos.

La nivelul UE, există preocupări pentru aplicarea unui sistem unitar de apreciere a gravității amenzilor. Aplicarea primelor măsuri a vizat uniformizarea aprecierii gravității abaterilor de la legislația privitoare la timpii de conducere și de odihnă, fiind considerată foarte importantă pentru securitatea rutieră.

Acest sistem este aplicat de țările UE. Vor fi și alte măsuri, dar aproape sigur nu unele care să scadă răspunderea transportatorului și transferarea responsabilității către șofer.

Sunt foarte puține amenzi specifice aplicate direct șoferului

2. Referitor la aspectul constatat în discuțiile cu transportatorii – că multe dintre abaterile sancționate de legislație se datorează șoferului, se poate constata că sunt foarte puține amenzi specifice aplicate direct șoferului.

Șoferul este, în contractul de transport simplificat (adică în CMR) reprezentantul transportatorului, care preia în custodie mărfurile și se preocupă de mare parte dintre operațiunile necesare pentru livrarea lor la destinație. Aproape toate amenzile au în vedere compania, care este reprezentată de unul dintre angajații săi, și nu angajatul.

Există o diferență dintre amenzile pentru abateri de la legislația privind circulația, aplicate șoferilor, și cele pentru abateri de la legislația de transport, aplicate societăților. Și abaterile de la legislația vamală specifică sunt aplicate transportatorilor, nu șoferului.

În același timp, pentru abateri de la prevederile generale privind trecerea frontierelor, în special regimul bunurilor declarate (de exemplu tutun și alcool), este sancționat șoferul.

Chiar și în cazul când se găsesc mărfuri de contrabandă în compartimentul pentru marfă, dar primele constatări indică o introducere a lor ulterioară încărcării, este cercetat șoferul, iar firma poate prelua camionul pentru continuarea cursei. Putem vedea așadar o diferențiere în modul de aplicare a sancțiunilor pentru abateri generale.

Opinia personală este că societățile sunt în general responsabile pentru acțiunile împuterniciților lor. Chiar în contractul de transport se precizează că societatea de transport este responsabilă pentru mărfurile preluate, indiferent de terții la care subcontractează părți din operațiune.

Transportatorul se poate ulterior îndrepta împotriva subcontractanților săi. Și în cazurile precizate de autorul articolului, societatea ar putea decide reținerea sumelor considerate a fi fost pierdute, ca urmare a culpei angajatului său.

ARTRI ar putea emite un punct de vedere diferit, conform obiectivelor și analizelor sale.

În UE se pune un mare accent pe pregătirea profesională a șoferilor profesioniști și pentru a determina o scădere a numărului și gravității abaterilor. Unele state chiar subvenționează pregătirea profesională, pentru a sprijini firmele de transport. De aici începe responsabilitatea lor în a selecta și angaja șoferii cu contracte legale, în care să le fie stabilite responsabilitățile.

Cunosc cazul unei companii, al cărei camion a fost oprit la frontieră pentru trafic cu țigări. Directorul companiei s-a prezentat la biroul vamal cu contractul de muncă, la care o anexă reprezenta un angajament al șoferului, că nu se va implica în transportul bunurilor interzise.

Camionul a plecat, iar șoferul a fost reținut pentru cercetări. La abaterile specifice legislației de transport, este mai greu, societatea putând doar ulterior să regleze problema cu șoferul.

(Teodor Agud)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

eleven + 10 =