A fost imple..." />

Noul sistem de taxare din Ungaria. Csardas pe roți

A fost implementat un nou sistem de taxare în Ungaria. Debutul lui, cu probleme, cu aglomerarea și chiar blocarea punctelor de trecere.

Chiar după rezolvarea problemelor de funcționalitate, transportatorii români vor rămâne cu costuri suplimentare. Nu e de mirare interesul crescând pentru tranzitul prin Serbia și recentul membru UE, Croația.

În ultima vreme, transportatorii români au tranzitat Ungaria pe ritmul impus de noile modalități de taxare din Ungaria. Un seminar IRU de la începutul anului anunța schimbări în taxarea din Europa.

Notate după categorii de dans sportiv – artistic și tehnic, prezentările au fost conduse de francezi. Sistemul francez se mulează pe toate caracteristicile transportatorului. Scopul final e taxarea la kilometru parcurs. Englezii au părut detașați de orice idee de a taxa la kilometru și au anunțat un sistem foarte simplu.

Vecinii maghiari au anunțat că licitația de atribuire a administrării noului sistem de taxare nu a putut fi finalizată. Toate demersurile de implementare vor fi făcute direct de administratorul drumurilor. S-a prefigurat un sistem, ce va debuta pe ritmuri naționale.

Primele calcule arată creșterea costurilor cu până la 120 de euro, ținând cont de taxa veche și de varianta normală a deducerii TVA.

Intrarea în ritm

Transportatorii români au început să posteze impresii și să schimbe ponturi. Lăsând la o parte teoria, schimbul de informații aduce uneori validarea practică a unor procedee de plată a taxei.

La scurtă vreme după intrarea în funcțiune, sistemul s-a blocat din cauza suprasolicitării. Faptul, combinat cu predispoziția multora pentru rezolvarea în frontieră, a dus la blocarea vămilor și formarea cozilor kilometrice.

Toți șoferii cu mașini cu aer condiționat știu să pornească răcirea și să dea ventilația mai tare. Dacă butoanele se defectează, mare parte din ei cred că, până nu merg la service, totul s-a terminat. Unii, mai abili, observă că, apăsând butonul „Front”, va porni automat și aerul condiționat.

Apăsând butonul „Auto”, se va obține automat vara o viteză mare de ventilare. Iată cum din alte butoane sistemul poate funcționa și se obțin reglaje acceptabile. Cam la fel și cu sistemele mai complexe.

Disfuncţionalităţi

Unul din aspectele cele mai clare e acela că plata taxei în forint a fost singura conformă cu valorile din legislație. Dacă ai plătit cu euro, la o benzinărie, prin schimb valutar, se mai adăugau peste 10 – 15 euro.

Problema a putut fi remarcată chiar de la intrarea Ungariei în UE, când unele benzinării acceptau plata în euro, dar la cursul propriu.

Pentru unele plăți în euro sau cu alte carduri decât MOL nu s-au eliberat facturile necesare la deducerea TVA. Pe chitanțe chiar scria că nu sut valabile la recuperarea TVA. Și dispozitivele OBU au avut probleme.

Cea mai neobișnuită problemă a fost că șoferii nervoși nu i-au lăsat să treacă pe cei din coadă ce au reușit să-și rezolve problema cu plata electronică.

Pentru început, transportatorii au trebuit să fie atenți și la data și ora de valabilitate înscrisă pe tichete, ce poate fi diferită de momentul rezervării. Se consideră că certitudinea valabilității se stabilește doar la intrarea banilor.

Nu a existat claritatea modului în care eventualele restricții legale de trafic duc la prelungirea valabilității taxei. Pentru acoperire completă și evitarea oricărui risc de amendă, la setarea traseului trebuie bifate chiar punctele de frontieră, nu localitățile din apropiere.

Plata online

Cei mai mulți transportatori s-au specializat de mult în folosirea sistemelor informatice. Ei au fost dispuși să studieze și sistemul online al maghiarilor. Nu tot merge ușor.

De aceea, piața electronicelor e dominată de sisteme cu softuri având comenzi intuitive, foarte ușor de folosit. Chiar și literele RO din CUI-ul românilor au creat probleme, sistemul acceptând doar numerele din cod.

Destui sunt cei ce au observat rapid trucurile utile. Configurarea inițială rapidă a întregului parc a fost o mutare inspirată, ce a salvat timp la operațiunile cu camioanele ajunse la taxare.

La configurarea traseului, apăreau diferențe mari între ruta cea mai rapidă și alte rute alese. Au fost raportate chiar diferențe între aceleași rute calculate la momente diferite, dar ele trebuie privite cu reținere până la verificare.

La schimbarea rutei în timpul configurării, s-a reclamat că butonul „back” nu funcționa, iar procedura a trebuit reluată de la început. Ceea ce încearcă greu răbdarea oricui.

Din cauza unor probabile proceduri întârziate, anularea unei operațiuni era recomandată cu 48 de ore înainte, față de termenul minim de 24 de ore. Astfel, exista siguranța că banii nu vor fi trași din contul transportatorului pentru o operațiune ce nu mai are loc.

E recomandat, de asemenea, ca sumele încărcate în cont să nu fie prea mari, până când vezi exact dacă o parte din ele mai poate fi retrasă, în caz de urgențe. Chiar și asociațiile transportatorilor maghiari au admis și reclamat hibele de la începerea funcționării sistemului.

Modificarea s-a suprapus cu intrarea Croației în UE. Toți mai mulți transportatori au început să studieze ruta prin Serbia și Croația. După ce toate facilitățile de plată maghiare vor funcționa bine, tot rămâne costul suplimentar de la fiecare tranzit.

1 comment

  1. Claudiu

    Exista o solutie destul de avantajoasa www.obu1.ro, cca 75 EUR fara abo. Eu am testat-o si merge.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

twenty + 2 =