UE trebuie să facă toate ajustările la do..." />

Noul cod vamal al UE

UE trebuie să facă toate ajustările la documentele de implementare a noului său Cod Vamal până pe 24 iunie anul viitor. Regulamentul prin care a fost stabilit noul cod vamal a intrat în vigoare pe 24 iunie 2008, dar nu e încă aplicabil. Inițiat pentru a armoniza procedurile clasice cu mijloacele electronice ale autorităților vamale, noul cod a fost și o oportunitate pentru introducerea unor modificări structurale.

Timpul trecut de la adoptarea și semnarea Tratatului de la Lisabona face necesară o amendare a textului din anul 2008 conform noilor condiții și a realității din domeniul vamal. O analiză echilibrată a evidențiat că termenul stabilit inițial trebuie amânat, pentru a relua consultarea cu autoritățile vamale naționale și reprezentanții mediului de afaceri. Cel mai important aspect e punerea de acord a prevederilor Codului Vamal cu cele ale Tratatului de la Lisabona, ce a stabilit modificări structurale în exercitarea funcțiilor Uniunii.

 

Există și prevederi ce trebuie reanalizate, pe baza unor concluzii practice. Lăsând la o parte rezistența la implementare, pe care administrațiile vamale o manifestă la unele prevederi noi, anumite proceduri s-au dovedit greu de introdus și merită mai multă atenție. Prevederile codului trebuie armonizate și cu evoluția problematicii securității în cadrul Transporturilor și operațiunilor vamale.

 

Contextul general

Procedurile de amendare și implementare se vor face într-un context general, din care trebuie analizate câteva dintre elementele ce-l compun. E și mai necesară coordonarea operațiunilor vamale cu mijloacele electronice performante, ce permit derularea foarte rapidă a comerțului. Mijloacele electronice permit derularea rapidă a operațiunilor și întărirea siguranței lor.

Tratatul de la Lisabona a stabilit funcționarea unor mecanisme importante, iar Codul Vamal trebuie regândit în concordanță cu principiile tratatului și cu funcționalitatea practică a prevederilor sale. Celelalte domenii care interferează cu operațiunile vamale au evoluat și ele și se confruntă astăzi cu cerințe noi. Un bun exemplu e securitatea Transporturilor – subiect dezbătut de mai mulți ani, a cărui configurare se apropie de final.

Presiunile SUA pentru o acțiune corelată la nivel mondial au dublat eforturile UE. Nu în ultimul rând, chiar afacerile au trebuit să se schimbe, pentru a face față societății informaționale, iar procedurile vamale trebuie configurate în sprijinul procedurilor actuale de afaceri, cu claritate și coerență.

 

Consultări cu factorii cheie

Au fost inițiate consultări pentru analizarea aspectelor legate de implementare. Principalii parteneri de dialog au fost administrațiile vamale naționale și federațiile europene de comerț. O ședință comună de analiză a avut loc în anul 2011, iar întâlnirile experților continuă. Nevoia pentru un nou studiu de impact e considerată mică, pentru că în fapt reanalizarea prevederilor codului înainte de stabilirea măsurilor de implementare ar evita două proceduri complete de modificare a Codului într-un timp prea scurt. O analiză de impact se face oricum, pentru evitarea unor noi sincope.

 

Alte implicații

În orice administrație din lume se pune problema de a ține pasul cu evoluția domeniului ce trebuie supravegheat. Aceeași problemă și-o pun și specialiștii UE și o putem constata în România. Integrarea noastră a însemnat o schimbare majoră și pentru Autoritatea Națională a Vămilor. Ca organism dintr-un stat angajat în integrare, Vama a făcut demersurile necesare. Analizând problema din perspectivă regională sau locală, am constatat că lucrurile nu evoluează cum se stabilește centralizat.

Impactul noilor modele de afaceri avute în vedere de specialiștii UE a fost și e cel mai puternic în Portul Constanța. Cu toate acestea, autoritățile vamale cu mai mare deschidere spre transportul internațional s-au descurcat mult mai bine cu noile proceduri din UE decât vameșii din Constanța. Pentru o lungă perioadă, transportul aici a fost considerat unul național, al unor mărfuri ce erau clarificate local și plecau apoi spre destinatari.

Diferența majoră era dintre facilitățile pe care noile proceduri europene și mijloacele electronice le permiteau, pe de o parte, și procedurile practice pe care vameșii le derulau. Acestea, făcute în sprijinul unui proces informatizat, implicau mijloace fizice suplimentare. ce alterau chiar esența facilităților electronice. Oficialii europeni au luat contact cu multe din aceste disfuncționalități și iau în considerare astfel de elemente, când stabilesc strategia de amendare și implementare. Vom urmări derularea procesului, pentru a dezbate și aspectele de fond ale noului Cod Vamal.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

20 − 5 =