Problema Proiectul noului Cod rutier e obiec..." />

Noul Cod rutier

Problema

Proiectul noului Cod rutier e obiectul unei dezbateri publice intense. La o alcoolemie maximă de 0,2 g/l îmbibație de alcool în sânge (0,15 mg/l în aerul expirat) ai deveni şofer cinstit, din contravenţionist, cum e acum.

Trecerea de la 0 la 0,2 are două motivaţii: una oficială – alinierea la media europeană, alta neoficială – sprijin pentru firmele ce produc etilotest. Condusul mașinii cu 0,2 g/l în sânge (0,15 mg/l în aerul expirat) – 0,5 g/l (0,25 mg/l) ar fi contravenție.

Cu peste 0,5 g/l în sânge, şofatul devine infracțiune. Cresc însă dramatic sancţiunile şi amenzile, inclusiv pe alcoolemie. Conform ultimului proiect, amenda maximă, 9.600 de lei, dar şi suspendarea permisului un an, sunt date la accident cu pagube materiale, pentru: neoprirea la trecerea de nivel cu calea ferată; conducerea unui vehicul pe autostradă, în sens opus celui de circulaţie; depăşirea vitezei legale cu peste 60 km/h; conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului, cu 0,2 – 0,5 g/l (0,15 – 0,25 mg/l); conducerea unui vehicul cu înmatricularea suspendată.

Cele două modificări (alcoolemie între anumite limite şi amenzi înăsprite) sunt contradictorii. Românii par responsabili: 62% dintre repondenţii unui sondaj online HotNews nu vor modificarea limitelor legale de alcoolemie.

Soluția

Unii cărăuşi se tem că vor urma opriri foarte dese (afară de cele din partea inspectorilor ISCTR) la controale şi din acest motiv susţin valoarea 0. Soluţia nu e înăsprirea legii, combinată cu permiterea consumului de alcool.

Să estimezi corect cât poţi să bei ca să nu ai peste 0,2 grame de alcool la litrul de sânge e dificil. În statele UE cu astfel de prevederi se vând etiloteste personale. Mai simplu e să aplici legea cum e acum.

Un legiuitor responsabil ar putea însă corecta scăpările procedurale, ce permit eludarea aplicării legii, în loc să agite măciuca amenzii de neplătit deasupra capului şoferului. Guvernul parcă vrea să încurajeze şoferii să bea, ca să urce la volan, apoi Poliţia să dea mai multe amenzi.

Luând puţini bani de la mulţi şoferi, statul ar strânge la buget venituri mai consistente. Problema e însă că amenzile sunt prea mari: 9.600 de lei înseamnă peste 2.100 de euro: cât costă o maşină second-hand acceptabilă. Şoferul vizat ar trebui să-şi vândă maşina ca să achite amenda.

Executivul şi-a făcut calcule eronate: dacă elimini din trafic un şofer pe un an sau mai bine, sigur pierzi mai mulţi bani. Şoferul scos pe tuşă un an nu mai face plinul. Un volum de accize pe carburanţi nu mai ajunge la buget.

Calculele pot demonstra şi cât anume, la un rulaj tipic, de exemplu, de 20.000 km/an. Dar pentru aceasta e nevoie de un studiu de impact.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

four + 11 =