Norvegia a impus un salariu minim de 18,23 Euro/oră de la 1 iulie 2015

De la 1 iulie 2015, în Norvegia a intrat în vigoare o nouă lege privind salariul minim de 158,52 coroane norvegiene pe oră (17,4 euro sau 133,5 coroane daneze) care se va aplica atât pentru firmele norvegiene, cât și pentru companiile străine care efectuează operațiuni de cabotaj sau transport internațional către sau din Norvegia. foto

În fapt, în domeniul social al transporturilor ne confruntăm cu o avalanșă de prevederi și clarificări diverse, al căror numitor comun este, mai degrabă, cabotajul. Fără ca informația să circule pe canalele uzuale, italienii au promulgat, spre exemplu, noi prevederi care aduc mai multe precizări și clarificări referitoare la cabotaj. Acestea sunt, desigur, restrictive.

Ce prevăd norvegienii?

Din informațiile existente și pe baza interpretărilor obținute prin intermediul asociației naționale de transportatori din Norvegia, se pare că se are în vedere piața locală de transport dar și, foarte important, cabotajul sau contractele transfrontaliere încheiate în Norvegia. Ceea ce, pentru transportatori, este destul de dificil, pentru că situația de normalitate este să iei cursele de plecare din Norvegia de la un expeditor Norvegian. Spre deosebire de prevederile franceze referitoare la pauza săptămânală în cabină (numite, din start, legislație împotriva dumpingului social), reglementările norvegiene au fost stabilite de Comitetul Norvegian pentru tarife de muncă. Salariul minim va fi de 158,32 coroane norvegiene, ceea ce înseamnă aproximativ 18,23 euro/oră. Pentru a ajuta la clarificarea unei mai vechi obsesii referitoare la diurna șoferilor, pe lângă salariul minim, șoferii norvegieni au dreptul la o diurnă de 35,35 euro scutită de taxe.

Nuanța greu de aplicat și de verificat este aceea că șoferii norvegieni nu trebuie să fie plătiți cu acest minimum dacă primesc comenzi din străinătate pentru curse naționale sau internaționale. Comenzile naționale trebuie date, în aceste cazuri, după regulile cabotajului. Un element cu care ne-am întâlnit deja este acela că responsabilitatea pentru salariul minim este extinsă: pentru unele încălcări vor plăti inclusiv expeditorii. Iar asta are legătură cu comenzile date din Norvegia, adică expeditorii vor trebui să se asigure de respectarea prevederilor pentru comenzile date de ei. Teoria este neclară și numai practica de implementare va putea arăta care vor fi limitele de definire a comenzilor date în Norvegia.

Vom avea incidente pe comenzi

Norvegienii au pornit la drum cu o altă abordare față de germani. Au trecut peste diurnă și s-au concentrat pe domeniul comenzilor. Cel care dă comanda este cel care figurează pe CMR și cel care plătește. În specific românesc am spune că este foarte ușor de dat comenzile prin intermediari din străinătate. Aici vor interveni multe aspecte, cum ar fi corectitudinea norvegiană (poate chiar patriotism) sau precizări de aplicare, așa că doar practica reieșită din implementare va conta. Nu este exclus ca, pe această nouă tematică, să avem și procese la Curtea Europeană de Justiție.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

two × five =