La sfârş..." />

Noi sancţiuni în transporturile rutiere. Ce se schimbă?

La sfârşitul lunii februarie, Guvernul a adoptat noi sancţiuni aplicabile transporturilor rutiere. O originalitate a noii reglementări e că numărul sancţiunilor considerate foarte grave e mai mare decât al celor apreciate drept minore.

Dacă în viaţă se consideră că e mai probabil să faci o greşeală mică decât să comiţi o faptă gravă, în transporturile rutiere situaţia e invers. La finele lunii februarie, a intrat în vigoare HG 69/2012, act legislativ aşteptat încă de la sfârşitul anului trecut. El cuprinde sancţiunile aplicabile în transporturile rutiere la încălcarea unor prevederi europene şi naţionale: câteva regulamente ale Comisiei Europene şi OG 27/2011.

41 de încălcări foarte grave, 32 de abateri minore

Amenda aplicabilă la abateri foarte grave e 14.000 – 18.000 de lei. Pe lista faptelor foarte grave se află transportul rutier sau activităţile conexe acestuia fără licenţă de transport, cea comunitară, certificatul de transport în cont propriu, licenţa de activităţi conexe transportului rutier, licenţa de traseu, autorizaţia de transport internaţional şi/sau documentul de transport specific tipului de transport făcut ori transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate în alte zile şi la alte ore decât cele din grafic.

Tot aici este transportul rutier cu un vehicul pentru care operatorul nu are copia conformă  a licenţei de transport, a celei comunitare sau copia certificatului de transport în cont propriu. Utilizarea, la transportul rutier internaţional de mărfuri, a unui conducător auto ce nu e titular al atestatului de conducător auto sau al cărui atestat are perioada de valabilitate expirată e considerată de asemenea abatere foarte gravă. În această categorie mai sunt incluse: sustragerea de la controlul rutier, neoprirea vehiculului la cererea inspectorilor ori folosirea vehiculelor cu defecţiuni grave.

Încălcările grave, cele mai numeroase

Categoria include 83 de fapte, sancţionate cu amendă între 8.000 şi 12.000 de lei. Sunt considerate astfel transportul rutier de mărfuri cu depăşirea cu până la 20% – 25% a mmta, dar şi nerespectarea prevederilor din licenţa de traseu, a graficului de circulaþie şi a autorizaţiei de transport internaţional. Neemiterea de trei ori în decursul unui an a biletelor de călătorie e inclusă tot în această categorie, ca şi absenţa comunicării către ARR a oricăror schimbări ale managerului de transport. La fel şi nerespectarea de către şcolile de şoferi a programei de învăţământ, a obligaţiilor de înscriere a cursanţilor, ca şi a documentelor ce atestă pregătirea lor. Încălcarea obligaţiilor de montare pe mijloacele de transport a plăcuţelor cu masa maximă autorizată/admisă e tot abatere gravă.

Punctele slabe ale legii

Potrivit unor transportatori, reglementările au numeroase puncte slabe, care pot fi clasificate astfel:

1. Transportatorii sunt consideraţi responsabili pentru fapte asupra cărora nu au controlul. Spre exemplu, neregulile la ambalarea mărfurilor. Un cărăuş se întreabă: „Ce treabă am eu ca transportator cu felul în care sunt ambalate anumite produse, spre exemplu aparatura electronică?“. În plus, odată ce legiuitorul i-a făcut responsabili, există riscul ca anumite societăţi de asigurări să refuze să plătească despăgubirile în urma degradării mărfurilor, invocând exact această responsabilitate a transportatorului.

2. Sunt prevăzute amenzi mari pentru şoferi. Cum ar putea un conducător auto, al cărui salariu e de câteva sute de euro, să plătească amenzi de mii de euro? Firma va răspunde în solidar cu acesta, iar dacă şoferul va pleca din societate aceasta nu va mai putea recupera banii.

3. Există prevederi neclare, precum cea referitoare la obligativitatea montării plăcuţelor cu masa şi dimensiunile maxime/autorizate. Normele sunt neclare. Spre exemplu, ce plăcuţe poţi pune la un ansamblu tractor – remorcă, a cărui lungime e mai mică decât suma lungimilor luate separat, deoarece remorca se suprapune cu o parte a tractorului? Ce model are plăcuţa? De ce pui o firmă să monteze o plţcuţă conţinând caracteristici tehnice al căror control trebuie făcut de stat? Acestea sunt aspecte neclarificate, iar normele adoptate prin ordin de ministru nu precizează mai mult.

4. Amenzile sunt atât de mari, încât cel mai probabil nu vor fi plătite, ci doar vor creşte piaţa mitei date inspectorilor, spune transportatorul chestionat de noi.

5. Nu în ultimul rând, ciudăţenia semnalată: numărul faptelor considerate foarte grave îl depăşeşte substanţial pe cel al abaterilor minore. Aşa cum în viaţă nu se întâmplã.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

eighteen − fourteen =