Nielsen, Delegaţia IRU la UE: IRU şi UE fac presiuni pentru respectarea Sistemului TIR în Rusia

Dragă Michael, ești delegatul general IRU la Uniunea Europeană de mulți ani. Privind retrospectiv, cum vezi relația dintre IRU şi UE în acești ani de recesiune?
Relația noastră cu UE a fost și rămâne bună. Ambele părți înțeleg pe deplin că există chestiuni în care suntem de acord și lucruri pe care suntem în dezacord. Recesiunea globală a adus provocări pentru noi toți, în familia IRU și în sectorul mai larg al transporturilor rutiere.

Transportul rutier este un factor-cheie al economiei UE, care interconectează toate afacerile cu piețele și, în cele din urmă, toți consumatorii. Aşa cum depinde de activitatea economică, ca pentru existența sa, sectorul Transporturilor a fost în mod natural lovit dur de criza economică.

Mulți operatori de transport se află într-o situaţie economică extrem de dificilă. Aceasta este recunoscută de către Comisia Europeană, în special, dar și de către mulți dintre deputații aleși în Parlamentul European și, într-adevăr, de către alte instituții ale Uniunii Europene.

Am lucrat cu toate acestea, pentru a le face să depună eforturi, în vederea eliminării barierelor birocratice și să încerce să dezvolte politici care să stimuleze creșterea economică. Deși nu reușim întotdeauna să convingem instituțiile europene, reprezentanţii lor sunt cu siguranță întotdeauna dispuși să asculte argumentele și sugestiile noastre. Este o relație fructuoasă bazat pe dialog, cooperare și respect reciproc.

Proiectul Uniunii Vamale Rusia – Belarus – Kazahstan amenință activitatea standard a Sistemului TIR. Cu ce ochi privesc liderii europeni această situație?
Sistemul TIR a fost stabilit de către Organizația Națiunilor Unite, pentru a stimula și a facilita comerțul internațional, într-un moment în care lumea își revenea, după conflictele care au lovit continentul nostru. Astăzi, Sistemul global TIR încă furnizează același serviciu de facilitare a comerțului internațional, așa cum a făcut întotdeauna.

Mai întâi de toate, trebuie să facem distincția între Uniunea Vamală ca întreg, în care Rusia este lider și care încă încearcă să aibă o poziție comună cu privire TIR, și recentele poziții unilaterale ale unei agenții ruse, Serviciul Vamal Federal, care amenință TIR.

Schimburile comerciale dintre Federația Rusă și Uniunea Europeană sunt de o importanță crucială pentru ambele părți. Retragerea unilaterală dintr-un astfel de instrument de facilitare a comerțului nu poate decât să dăuneze activității comerciale și economice.

Acesta este un punct care este bine înțeles de către liderii europeni și de asemenea, în general, de către guvernul rus, la nivel de vârf. Cu toate acestea, pare a fi complet nerezonabil ca vămile ruse să aleagă în mod unilateral o perioadă de incertitudine economică pentru a destabiliza fluxurile comerciale internaționale.

Liderii europeni, ca persoane individuale, dar și conducerea Uniunii Europene, au susţinut la cel mai înalte nivel poziţia IRU și a Organizației Națiunilor Unite, conform căreia obligațiile stabilite prin tratate internaţionale asumate trebuie respectate de către toate părțile.

Este şi datorită presiunii combinate a membrilor IRU și sprijinului politic pentru poziția noastră că o reacție, fie ea și limitată ori nesatisfăcătoare, a existat din partea Federației Ruse. Cu toate acestea, acțiunile întreprinse de către vama rusească deja vor avea un impact natural asupra volumului și valorii comerțului internațional dintre Rusia și alți parteneri comerciali și, prin urmare, au un efect negativ pe piața internațională a transportului rutier de mărfuri.

Liderii IRU și cei europeni continuă să facă presiuni pentru soluționarea definitivă a utilizării corespunzătoare a Sistemului TIR în Rusia. Vom continua să sprijinim puternic acţiunile acestor actori globali, pentru ca Rusia să-și retragă solicitarea.

„Acțiunile întreprinse de către vama rusească deja vor avea un impact natural asupra volumului și valorii comerțului internațional dintre Rusia și alți parteneri comerciali.”

IRU are instrumente eficiente de lobby. Pe această linie, care sunt principalele obiective pentru anul 2014?
Există întotdeauna o mulțime de probleme pentru IRU și membrii săi, dar un număr dintre ele sunt deosebit de importante. În urma apariției anul acesta a unui raport al Comisiei Europene cu privire la funcționarea pieței transportului rutier de mărfuri, devine clar că problemele sociale rămân importante pentru industrie și pentru membrii

IRU, fie că este vorba despre cabotaj, fie că este vorba despre sau ocuparea forței de muncă, fie că e vorba despre timpul de lucru sau despre aplicarea regulilor actuale ce reglementează sectorul nostru. IRU, împreună cu membrii săi , trebuie să găsească soluții care să ajute la creşterea sectorului transporturilor rutiere de mărfuri, spre beneficiul economiei și societății în ansamblu.

În mod similar, dezvoltarea durabilă a industriei transporturilor rutiere și, astfel, de asemenea, ecologizarea operațiunilor noastre, rămân obiective importante pentru dezvoltarea noastră viitoare și pentru stabilitate. Reducerea emisiilor de CO2 nu este doar retorică la modă, dar este în primul rând şi cu deosebire o chestiune care ţine de creşterea profitabilităţii sectorului, prin reducerea costurilor cu carburanţii și creșterea eficienței utilizării acestora.

Există și alte subiecte care vor fi de interes în anul 2014. Mă gândesc la o îmbunătățire a eficienței transportului rutier, care ar  reprezenta un beneficiu potențial pozitiv imens pentru noi. Greutățile și dimensiunile camioanelor din UE, care în prezent progresează prin intermediul procesului legislativ, vor fi votate tot în anul 2014.

Trebuie să ne asigurăm că ni se va permite să îmbunătățim eficiența în beneficiul sectorului nostru, fără ca alţi actori din Transporturi să aibă drept de veto asupra unor astfel de inovații. Este o luptă care necesită sprijinul deplin al membrilor IRU.

„Reducerea emisiilor de CO2 nu este doar retorică la modă.”

La final, vă rugăm să oferiţi un sfat membrilor ARTRI pentru anul 2014.
Poate că totuși cel mai mare eveniment anul viitor, la nivel european, vor fi alegerile pentru Parlamentul European. Este vital ca ARTRI și membrii să folosească oportunitatea de a crește gradul de conștientizare a candidaţilor în privinţa problemelor noastre.

Trebuie să ne asigurăm că în urma alegerilor noii parlamentari sunt pe deplin informați cu privire la problemele care afectează sectorul nostru. IRU singur poate realiza nimic, deoarece nu e nimic fără membrii săi. Așa că noi contăm pe sprijinul ARTRI, ca în motto-ul IRU: „Să lucrăm împreună pentru un viitor mai bun”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

twenty − 2 =