Cele opt tronsoane de au..." />

Nădlac – Sibiu, autostrada întârziaților

Cele opt tronsoane de autostradă în lucru dintre Nădlac și Sibiu, la care contractele de execuție au fost semnate anul trecut, au șanse minime să fie definitivate anul viitor. Constructorii fie se ceartă între ei, fie n-au chef de lucru, fie se lovesc de dificutăți geologice, care i-au obligat să-și refacă proiectele. Bani însă au primit cu vârf și îndesat, față de cât au lucrat.

 Nădlac – Arad, una rece, alta caldă

 Fotografiile de pe Internet arată un şantier al primului tronson Nădlac – Sibiu (22 de kilometri), pe care vegetaţia scurmată şi un panou inaugural cu sigla MTI şi CE sunt indiciile că pe acolo, peste mai puţin de un an, ar trebui să treacă o autostradă. Imaginile sunt confirmate de progresul lucrărilor. CNADNR arată că stadiul fizic pe acest prim tronson e 4.61%. Tronsonul ar trebui să fie gata în aprilie 2013. Deoarece însă constructorii au beneficiat de un contract avantajos lor, o bună parte din bani a fost încasată, în pofida stadiului incipient al lucrărilor. Firmele asociate Romstrade (lider de consorţiu, deţinută de Nelu Iordache) au încasat deja 75,3 milioane de lei – 20% din valoarea contractului de 383 de milioane de lei.

„E contractul în cel mai mare pericol. Una dintre cauze e cearta Romstrade cu partenerul Monteadriano”, spune un oficial. Portughezii s-au plâns că nu primesc banii de la Romstrade, ce a obiectat că scrisoarea lor de garanţie nu era conformă. Monteadriano şi-a retras utilajele. Romstrade are şi alte probleme.

La Tribunalul Giurgiu sunt câteva zeci de dosare de insolvenţă a firmei depuse de furnizori. Neînvrezători în promptitudinea cu care primesc banii, furnizorii refuză livrarea materialelor. Romstrade şi Monteadriano au primit contractul anul trecut, chiar dacă oferta a fost cu unul din cele mai mari preţuri. Cea mai bună a fost cu 79 de milioane de lei mai mică.

Următorul tronson, de 10 kilometri, lucrat de Alpine, stă mai bine. „Alpine are şanse să termine lucrările. Poate chiar de 95%”, spune oficialul din proiect. Potrivit CNADNR, stadiul fizic e aici de 35,77%. Segmentul va trebui dat în funcţiune în aprilie 2013. Şi aici constructorul a încasat 76 de milioane de lei, adică 18.49% din întreaga sumă ce i se cuvine.

Arad – Timişoara, aproape gata după cinci ani

Deşi se poate circula pe cei 32 de kilometri de autostradă şi pe Centura Aradului (12 kilometri), lucrările nu sunt gata. Te trezeşti cu animale pe carosabil: gardul de protecţie e doar paţial pus. Apa bălteşte, pentru că sistemul de scurgeri nu e terminat. Stadiul fizic al lucrărilor e de 98%. Constructorii FCC – Porr (Centura Arad) şi Astaldi – Alpine (Arad – Timişoara) au încasat împreună 860 de milioane de lei.

Ei au primit suplimentar 200 de milioane lei, faţă de cele 900 de milioane stabilite prin contract, acuzând CNADNR că nu şi-a îndeplinit la timp obligaţiile. Deşi sectoarele nu presupun dificultăţi tehnologice, durata de execuţie s-a ridicat la aproape patru ani, în condiţiile în care uzual aceasta e în prezent de doar doi ani.

Tronsonul I Timişoara – Lugoj, cel mai avansat

Deşi început anul trecut, mai târziu decât Deva – Orăştie, primii 10 kilometri de după Timişoara, spre Lugoj – Sibiu, sunt în stadiul cel mai avansat. Spedition UMB, deţinută de Dorinel Umbrărescu, a reuşit să aducă lucrările aproape de jumătate (43,81%). Segmentul trebue să fie gata tot în aprilie 2011. Sunt porţiuni pe care stratul de asfalt intermediar a fost pus. Spedition UMB a încasat 31% din bani, adică 67 de milioane de lei din 210 – valoarea contractului.

Veştile bune se termină aici. Revista Mişcarea a relatat despre disputa veche de peste un an CNADNR – Tehnologica Radion, privind licitaţia pentru al doilea tronson Timişoara – Lugoj (25 km). După ce părea că a intervenit o remiză (contractul a fost scos iar la licitaţie), caietul de sarcini al noii proceduri a fost contestat iar de Tehnologica Radion. Cu succes: părţile se vor judeca la Curtea de Apel Bucureşti. Atribuirea contractului ar putea avea loc de-abia prin toamnă.

Lugoj – Deva, şi acesta în situaţie dificilă

Firmele italiene Tirrena Scavi şi Cossi, la care se găsesc în lucru primii 27 de kilometri de autostradă dintre cele două municipii, sunt singurele care la un moment dat au avut şanse să prindă contractele pe două tronsoane. CNADNR i-a desemnat iniţial câştigători pentru acest tronson şi al doilea segment Timişoara – Lugoj (cel în dispută cu Tehnologica Radion).

Ce se întâmpla dacă italienii primeau contractele, când nu prea sunt în stare să construiască unul singur? Pe Lugoj – Deva au reuşit să ajungă cu stadiul fizic la 8,1%: puţin peste Romstrade. Nu există argumentul „n-am fost plătiţi”: au încasat 142 de milioane de lei, aproape 20% din contractul de 681 de milioane de lei, iar sectorul ar trebui şi el deschis în aprilie 2013.

Următorul tronson e Deva – Orăştie. Lucrările au fost începute mai devreme decât pe Nădlac – Arad – Lugoj – Deva şi va trebui terminat în februarie 2013. Ba, mai mult, în octombrie 2012 vor trebui deschise circulaţiei două benzi din patru, una pe sens. Stadiul fizic e de 40%.

Cel mai probabil în toamnă vom vedea două benzi deschise circulaţiei. Şansele deschiderii tuturor benzilor până în februarie 2013 sunt mici: iarna nu se pot face lucrări de asfaltare. Straco şi Strabag au primit 28% din bani, adică 56 din totalul de 195 de milioane de lei.

25% – procentajul banilor încasaţi de majoritatea constructorilor, în condiţiile în care lucrările de până acum sunt în jur de 5-15%

Orăştie – Sibiu: probleme cu pădurile şi aluviunile Mării Sarmate

Pe cele patru tronsoane (82 de kilometri), lucrările sunt cele mai avansate. Ultimul e realizat de Astaldi şi Euroconstruct Trading 98 (regele asfaltului Dan Beşciu). Stadiul fizic e de 20%. Persistă întrebarea: cele două firme pot termine restul de 80% în cele nouă luni rămase? Surse oficiale afirmă că firmele au întârzieri din cauza scoaterii cu întârziere din circuitul forestier a câteva sute de hectare de pădure, putând obţine o extensie de timp.

Cei mai rămaşi în urmă – austriecii de la Strabag, cu doar 13,96% din lucrări pe primii 24 de kilometri dinspre Orăştie. Au încasat însă 20% din bani. Pe celelalte două tronsoane lucrările sunt avansate în proporţie de 15,25% (19 kilometri, lotul 2, constructori Straco – Studio Corona) şi 16,6% (22 de kilometri, lotul 3, constructor Impregilo Italia). În acest ultim caz, o parte a lucrărilor a fost afectată de o alunecare de teren, din cauza caracterului aluvionar al solului, prin prezenţa Mării Sarmate aici în urmă cu milioane de ani. Apoi s-a modificat proiectul.

Şansele ca tronsoanele scoase la licitaţie să fie gata în 2013 sunt deci minime. MTI, prin vocea fostului ministru Anca Boagiu, promitea sancţionarea vinovaţilor. Ar trebui să treacă la penalizări.

Stadii de execuţie ale tronsoanelor Nădlac-Sibiu

Tronson Lungime(km) Constructori Stadiu fizic(%) Termene contractuale
Nădlac-Arad I 22 Romstrade-Monteadriano 4,6 04.2013
Nădlac-Arad II 10 Alpine 35,77 04.2013
Centura Arad 12 Porr-Alpine 98 2008 (potrivit contract BEI)
Arad-Timişoara 28 Astaldi-FCC 98 2008 (potrivit contract BEI)
Timişoara-Lugoj I 10 Spedition UMB 43,8 04.2013
Timişoara-Lugoj II 25 * * *
Lugoj-Deva, I 27 Tirrena Scavi-Cossi 8,1 04.2013
Lugoj-Deva II,III şi IV 75 * * *
Deva-Orăştie 32 Straco-Strabag 39 10.2012
Orăştie-Sibiu I 24 Strabag 14 04.2013
Orăştie-Sibiu II 19 Straco-Studio Corona 15,2 04.2013
Orăştie-Sibiu III 22 Impregilo 16,6 04.2013
Orăştie-Sibiu IV 17 Astaldi-Euroconstruct Trading 20,5 04.2013

* constructori neselectaţi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ten + nine =