În următorii 25 de ani nu se va ..." />

Mutații în ADN-ul camioanelor?

Perfecționarea legislativă din UE nu putea omite dezvoltarea camioanelor. Zeci de directive și sute de alte reglementări se referă la aprobările de tip pentru vehicule. Se discută acum un proiect de regulament pentru reunirea acestor acte normative.

Orice progres european trebuie coordonat și cu Comisia Economică a ONU pentru Europa, ce se ocupă și de acest domeniu. Schimbarea legislativă e un bun prilej pentru o analiză a liniilor directoare de dezvoltare a construcției camioanelor.

Posibile evoluții spectaculoase

Din analizele și studiile făcute, reiese că în următorii 25 de ani nu se va modifica ADN-ul camioanelor, ci se vor produce mai degrabă schimbări în tehnologia de fabricație, iar cuvântul de ordine e eficiența. Vor fi reduse în continuare emisiile, va crește siguranța, dar evoluțiile vor fi moderate.

Performanțe superioare se vor obține prin extinderea gamei de materiale cu caracteristici superioare și dezvoltarea sistemelor auxiliare. Sunt vizate motoarele, ca ansamblu, consumul de combustibil, anvelopele, asistarea electronică la frânare, profilele aerodinamice ale camioanelor.

Motoarele vor scădea în capacitate, iar emisiile de noxe se vor reduce. Se vor regândi fluxurile de transmitere de putere la sistemele motorului. Sistemele de generare a energiei vor ajunge la un raport între combustibilul clasic și cel auxiliar de 75% / 25% la vehiculele urbane. Desigur, sistemul electric, spre exemplu, al unui vehicul de transport pe distanțe lungi va atinge doar 5% la raportul cu arderea internă.

Ceea ce vedem la autoturismele de ultimă generație se va extinde și la vehiculele de transport: pornirea / oprirea motorului la semafor, pentru reducerea consumului.

Producătorii de anvelope prefigurează deja evoluțiile viitoare prin formule îmbunătățite, rezistență redusă la rulare, aderență crescută și constantă pe toată durata de viață, lamele speciale inserate, orificii inovative pentru retenția apei și eliminarea excesului, limitarea pulverizării apei. Anvelopele vor fi montate pe jenți mai ușoare.

Forma camioanelor va fi optimizată aerodinamic, cu accent pe zona de trecere la semiremorcă și pe rafinarea liniilor.

Ne așteptăm la zone noi pentru montarea spoilerelor adiționale. Fibra de sticlă și plasticul ranforsat cu fibră, detestate de cei ce conduc autoturisme și le găsesc în aripi, va intra în construcția tavanelor și plafoanelor.

Studiile au arătat că, pe măsura bombardării cu tot felul de sisteme, nevoia viitorului este uniformizarea și standardizarea bordului camioanelor, ceea ce e oarecum surprinzător.

Siguranța, deziderat permanent

Noul Regulament european stabilește extinderea categoriilor de vehicule echipate cu sisteme de avertizare și execuție anticoliziune şi sisteme de avertizare a trecerii liniilor de delimitare.

Aceste sisteme sunt mai aproape de noi decât altele, devenind standard pentru modelele noi începând cu noiembrie 2013 și obligatorie pentru toate vehiculele nou produse din noiembrie 2015.

Protecția pietonilor se mută în altă etapă, prin regândirea părții laterale a camioanelor, astfel încât la impact efectele asupra omului să fie diminuate. Pasagerii vor fi în mai mare siguranță după un impact nedorit.

Caroseriile vor avea ranforsări suplimentare și zone de deformare, pentru a nu bloca pasagerii prin contorsionare.

Constructorii vor încerca să fie cu un pas înaintea reglementărilor, ceea ce nu e greu, pentru că trebuie să fie cu un pas înaintea competiției. Așa că se vorbește deja de îmbunătățirea asistenței electronice pentru păstrarea aderenței, vedere nocturnă, alertă de mișcări bruște, mai ales la virare. Vedem deja multiple tipuri de oglinzi și ne așteptăm la introducerea de camere și senzori de poziție.

Dezvoltarea vehiculelor de transport trebuia corelată cu schimbările percepției de confort urban și rural. Zgomotul, unul dintre factorii de stres, va fi redus atât la motor, cât și la anvelope și rezistența aerului. Nu vom vedea camioane ca ale pasionaților de stilul „pom de Crăciun”, dar se are în vedere o îmbunătățire a vizibilității, iluminării și semnalizării.

Coșmarul șoferilor, tahograful

Coșmarul unora e, indiscutabil, somnul liniștit al celor mai mulți: tahograful. Și aici termenele sunt mai apropiate: noul tahograf digital se apropie. Până la apariția lui, se pot perfecționa și alte sisteme de navigație, optimizare a rutelor, comunicații, multimedia, afișarea încărcăturii pe axe, transmisie de date de la distanță.

Corelarea dintre sisteme va eficientiza lucrul șoferului. Ne putem aștepta ca formarea de coloane pe autostradă și activarea unor sisteme de anticoliziune să contribuie la odihna șoferilor la fel de mult ca tahograful.

Tot pentru odihna și confortul șoferilor se lucrează la reducerea zgomotului în cabină, ergonomia spațiului și ansamblelor. Motoarele mai mici vor oferi mai mult spațiu șoferului.

În multe prezentări, auzim că noul sistem sau model vine cu îmbunătățiri și că e la un preț apropiat de al celui vechi. În practică, transportatorii sunt interesați să aibă tot ce e mai nou și mai performant, dar trebuie să evalueze și modalitățile de stimulare din partea statului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

11 + seventeen =