MT: Pentru deblocarea fondurilor europene a fost modificat sistemul de management și control

Toate dosarele de achiziție publică în cadrul proiectelor contractate au fost reverificate, pentru a vedea dacă există sau nu suspiciuni de fraudă și pentru a evita sau a combate conflictele de interese, au explicat pentru EurActiv.ro reprezentanții Autorității de Management a Programului Operațional Sectorial Transport. foto

Pe lângă aceasta, au fost refăcute sau create o serie de proceduri și instrucțiuni în sistemul de management și control, pentru a respecta cerințele Comisiei Europene, în vederea deblocării fondurilor. Dacă programul este deblocat, România mai poate atrage, până în 2015, până la 5,7 miliarde euro – în infrastructura de transport.

Până în prezent, au fost semnate 88 de contracte prin acest program iar valoarea plăților este de circa 1,8 miliarde lei. POS Transport a fost pre-suspendat în toamnă de către Comisia Europeană.

Reprezentanții AM POS Transport au explicat că motivele suspendării au ținut de sistemul de management și control, acesta fiind considerat nefuncțional de către Comisia Europeană. Mai exact, a fost vorba despre procedurile de achiziții publice, în special la proiectele derulate de CNADNR și CFR. „Este vorba despre controlul aferent derulării procedurilor, suspiciuni de fraudă, indicii privind conflicte de interese”, au explicat funcționarii din minister.

Ulterior auditului de la Bruxelles, Ministerul Transporturilor a trecut la reverificarea tuturor contractelor existente de achiziții publice, și anume 128 de dosare de licitație. Controlul a fost făcut inclusiv pentru depistarea conflictelor de interese, au fost verificați actionarii companiilor, directorii, membrii AGA, membrii comisiei de evaluare. „În unele cazuri au fost depistate erori, sau au apărut indicii de fraudă – situație în care cazul respectiv a fost comunicat Departamentului de Luptă Antifraudă. Nici unul din aceste cazuri nu este finalizat, ca sa putem spune daca au fost sau nu confirmate fraude. Oricum, un caz de fraudă de genul Romstrade nu a mai fost descoperit”, au mai spus reprezentanții AM. „În contractele in care au fost constatate nereguli au fost aplicate corectii de 20% sau 25% și chiar au fost recuperate debitele”, mai spun sursele citate.

În paralel, potrivit funcționarilor AM POS T, a fost modificat complet sistemul de management și control. Spre exemplu, au fost emise o serie de instrucțiuni către beneficiari, au fost refăcute documentațiile standard – în colaborare cu Autoritatea de Reglementare și Monitorizare a Achizițiilor Publice, au fost întocmite instrucțiuni.

Potrivit Ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu: „până la mijlocul lunii aprilie, noi vom termina toate procedurile pe care ni le-a cerut CE, între 15 și 26 aprilie autoritatea de audit va verifica funcționalitatea acestor proceduri și între 26 aprilie și maximum jumătatea lunii mai va face rapoartele către CE, astfel încât Comisia să aibă până cel târziu la jumătatea lui mai documentația din partea noastră, documentația de ridicare a presuspendării”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

thirteen − 2 =