Mircea Popa: „Şoferii români au probleme în CSI”

Ne-am reîntâlnit cu Mircea Popa 20 de ani după ce a fondat Sindicatul Frăţia. Azi e secretar general al Fundaţiei România – Rusia, e văzut ca prieten al Mamei Rusia şi considerat un gânditor de stânga, marxist. Însă comentariile sale despre Rusia sunt lucide. Am vorbit cu dl. Popa despre semnificaţia aderării Federaţiei Ruse la Organizaţia Mondială a Comerţului (OMC), din punctul de vedere al transportatorilor şi nu numai. La prima întrebare despre Transporturi a reacţionat, afirmând că nu prea se pricepe. Apoi a vorbit 45 de minute demonstrând că ştie foarte bine cum stau lucrurile.

 Foto: Mihail Cismaş

„Transportatorii sunt sângele ce curge prin căile de comunicaţii.”

Care sunt oportunităţile şi problemele generate de intrarea Rusiei în OMC, pentru transportatorii români şi cei din UE?

Când vorbim despre transportatori, vorbim despre sistemul sangvin al continentelor. Transportatorii sunt sângele ce curge prin căile de comunicaţii, un domeniu extrem de important. Mi se pare corect să fie primii interesaţi de efectele intrării Rusiei în OMC. Din păcate azi transportatorii, ca şi alţi agenţi economici, au mari dificultăţi să se deplaseze la frontiera dintre cele două lumi diferite.

Timpi de aşteptare. Despre aceasta se vorbeşte foarte mult.

Răspunsul meu e mai curând sceptic. 18 ani a durat negocierea pentru intrarea în OMC. Ce înseamnă aceasta? Rusia a avut mari reticenţe. Intrarea comportă riscuri mari, probabil mai mici ca acum 5 – 10 ani: ca Rusia să fie inundată de prosperitate. Guvernanţii Rusiei au o mare dificultate: nu sunt pregătiţi pentru o Rusie prosperă, nu pot face faţă prosperităţii.

 „Românii trec printr-o prosperitate pe care n-au visat-o niciodată, chiar dacă de dimineaţa până seara se plâng că sunt săraci.”

Ce înţelegeţi prin prosperitate în acest caz?

România în afara circuitului european a trăit într-un fel, în circuitul european cu totul altfel. Am stat câteva zile la Odesa. Diferenţa e uriaşă. Românii trec printr-o prosperitate pe care nu au visat-o niciodată, chiar dacă de dimineaţa până seara se plâng că sunt săraci. Să se raporteze la cum trăiau acum şapte ani. Această prosperitate a făcut ca viaţa politică să intre în derizoriu, să nu mai aibă miză, să nu mai conteze. Dacă în Rusia s-ar întâmpla asta, nu ar mai putea fi guvernată. Nu e o teamă de prosperitate a liderilor ruşi, ci de…

… imposibilitatea de guvernare.

E mult mai uşor să guvernezi o comunitate bazată pe ierarhii şi dependenţă, decât o societate eliberată de aceste constrângeri.

Regimul Elţin se temea mai mult de această democratizare a prosperităţii decât cel al silovikilor?

Cred că da.

Rusia doreşte să controleze Europa

Pentru mulţi cărăuşi români, Rusia încă e o necunoscută. Cei ce fac relaţia Est folosesc şoferi de limbă rusă, cu acte din CSI. Basarabeni de obicei. Există o incompatibilitate legislativă Rusia – UE. Ce face Rusia pentru ca şoferii români şi din alte state europene să circule liber până la Vladivostok, fără obstacole formale?

OMC provine din GATT (General Agreement on Tariffs and Trade – n.r.). În istoria tratatului, România a fost o excepţie: era interesată de GATT. Industrializarea ei s-a făcut preponderent cu capital occidental. GATT nu era o formulă interesantă pentru sistemul socialist, ce avea nevoie de propriul lui sistem de generalizare a relaţiilor interstate. A căzut sistemul, a dispărut bipolaritatea. A rămas o suprafaţă foarte mare, CSI, din care fac parte şi alte ţări. Anul trecut, a apărut o carte a lui Alexandr Dughin, ce vorbeşte despre geopolitică în alţi termeni decât cei folosiţi în fosta URSS sau Occident. Rezultă că Rusia contează în a controla continentul european. În această logică, normal că Rusia e reticentă. Transportatorii români vor trebui mult timp de-acum încolo să folosească lucrători cu identitate CSI. Şoselele Rusiei au alte cutume. Şoferii români au probleme în CSI.

Nu pot să comunice.

Şi dacă ştiu rusa tot nu pot comunica. Sunt alte obiceiuri, criterii, alt sistem de valori. E foarte complicat. Atenţie: atacul pozitiv asupra Ucrainei, din timpul Revoluţiei Portocalii, a fost un eşec. La analiză, a rezultat că Occidentul n-a ţinut cont de homo sovieticus. După eşec, Basarabia, chiar dacă se numeşte Republica Moldova, e foarte analizată de americani. Ei vor să înţeleagă cine e homo sovieticus, acest personaj cultural.

Ce înţelegeţi prin homo sovieticus?

Omul nou al fostei URSS. În România au eşuat în a crea „omul nou”. În Rusia experimentul a reuşit. Revenind: dacă un transportator român merge în acest spaţiu şi nu înţelege ce se întâmplă în jurul său eşuează. Multă vreme aşa vor sta lucrurile.

În pofida faptului că Rusia intră în OMC?

Da. Când se va deschide, Rusia va fi bombardată de produse alimentare, de exemplu. Nu poate face faţă. Are o iarnă extraordinar de rece. Nu are infrastructură care s-o ajute să aducă portocale din sud, din Georgia, până la Mosocova. Aceste lucruri vor duce la ruinarea industriei alimentare: vor fi aduse de afară produse ieftine. Aşa a fost distrusă producţia de legume din România. Dacă în România a fost posibil, gândiţi-vă ce efecte ar avea în Rusia.  Ea a făcut mai curând o concesie, decât un pas înainte.

Va pune în continuare alte bariere?

Dacă va fi nevoie.

De la 1 februarie 2009, vehiculele înmatriculate în UE cu mtma peste 3,5 tone sunt supuse de Rusia unei taxe speciale pe zi, săptămână, lună sau an. Comisia Europeană consideră taxa discriminatorie, pentru că nu se adresează decât vehiculelor din cele 27 de state UE, Elveţia şi Turkmenistan. UE nu putea lua până acum nici o măsură legală: Rusia nu era membru OMC. Acum o va face. Va găsi Rusia o soluție de compromis?

Cu siguranţă. Rusia nu poate să reziste la infinit ca stat închis.

Dar e unul de trei ori mare decât continentul european.

Într-un fel. În al doilea mandat al lui Putin există o anumită nemulţumire, ce vine exact de aici: „Noi, ruşii, de ce să nu avem facilităţile pe care le au, de exemplu, românii?”.

La căderea Cortinei de Fier, statele satelit ale Moscovei erau susţinute de URSS să îşi perpetueze o prosperitate superioară celei a URSS, ce provoca frustrări, care au dus la perestroika şi la căderea Cortinei. Acum se petrece ceva asemănător?

Corect, aşa e.

 „Rusia nu se poate desprinde de mistica imperială”

Unul din primele lucruri pe care le va face comisarul european pentru Comerţ va fi să reacţioneze la taxa specială despre care am vorbit. Cum va reacţiona Rusia?

Pozitiv. Va face tot ce depinde de ea. Va anula taxa, probabil în compensaţie cu alte garanţii. Acesta e stilul Rusiei. Nu-şi poate permite să facă concesii fără compensaţii. În spatele ei nu e decât Polul Nord. E singură pe lume. Nu acceptă să fie doar putere regională. Nu se poate desprinde de mistica imperială.

Rusia a introdus de la 1 septembrie 2012 o taxă ecologică pentru mașinile străine. Poate a făcut un pas înainte, ca să aibă de unde să dea înapoi.

Nu se poate concepe dezvoltarea Inelului Mării Negre fără Rusia. La Giurgiuleşti, între România şi Moldova, e o mare problemă: iarna, timpii de aşteptare devin dramatici. Ce perspective de cooperare Rusia – România există?

Probabil că, intrând în OMC, nişte lucruri se vor schimba. Pe traseul Inelului e Soci, unde va fi Olimpiada din 2014. Multe lucruri se pot simplifica, inclusiv transporturile. Primii beneficiari vor fi transportatorii, Rusia nu poate să se izoleze. Cei români vor intra greu în spaţiul CSI, dar în timp Rusia va avea şosele mai bune şi un Inel al Mării Negre edificat odată cu Olimpiada de la Soci. Proiectul e mult mai mare decât al Olimpiadei în sine.

Să zicem că un român vrea azi să-şi deschidă o afacere la Moscova. Poate?

Teoretic, da. Practic, fără călăuză nu pot să faci mai nimic.

Ce înseamnă „călăuză”, dincolo de filmul lui Tarkovski?

Păi, cam ce spune şi Tarkovski. Afaceristul român trebuie să aibă un partener…

… un partener rus? Societăţi mixte?

Nu. E cel mai simplu. Cel ce face acest lucru trebuie să fie asistat de oameni calificaţi. Nu se face nimic în afara acestei „călăuze”. Veneam de la Moscova, de Crăciun. Pe Aeroportul Vnukovo erau vreo 400 de români. Urmau să mai doarmă acolo două zile, până venea avionul. Veneau acasă de sărbători, din Siberia. Lucrau la o firmă maghiară, la o rafinărie. Ungaria are relaţii excelente cu Rusia. Ambasada lor are probabil 40 – 50 de agenţi economici, cea a României doi. Câtă vreme relaţia România – Rusia e proastă, e greu de crezut că acordul va produce efecte imediate pentru noi.

 „Rusia se teme de prosperitatea de tip occidental.”

Comisarul european pentru Comerţ Karel De Gucht a criticat Rusia pentru interzicerea importurilor de animale vii din Europa, planul de a percepe taxe la vehiculele importate, două măsuri anti-dumping și un caz de apărare comercială. Toate lansate de Moscova contra UE în ultimele luni. De Gucht a afirmat că, dacă Rusia nu va juca după regulile OMC, se va confrunta cu măsuri. Cum comentaţi?

Rusia a procedat, paradoxal, pozitiv: şi-a creat un cadru de negociere. A avansat câţiva paşi, ca să aibă de unde să dea înapoi. Aşa se lucrează. Pentru ruşi nu contează numai ce e profitabil. Nu tot ce e profitabil e acceptabil. Rusia se teme de prosperitatea de tip occidental.

Bloomberg afirmă că, „în timp ce cumpărătorii ruşi vor beneficia de pe urma costurilor scăzute ale bunurilor importate, industriile ruseşti, subvenţionate azi intensiv, ca Agricultura şi industria auto, vor avea de suferit de pe urma competiţiei”.

Avem şi noi cazul Oltchim. Românii sunt proşti? Au făcut bad management? Nici vorbă! E vorba despre pieţe concurente. Revigorat, Oltchim ar crea probleme concurenţei. Industria alimentară şi cea auto ruse nu vor face faţă şi se vor închide.

Ovanes Oganisyan, analist la banca Troika Dialog, spune că „AvtoVaz trebuie să se reformeze în următorii şapte ani sau să iasă din piaţă”. Agreeaţi opinia?

AvtoVaz nu se poate reforma. Niciodată nu supravieţuia Dacia Piteşti cu Renault 12 dacă nu venea Renault cu tehnologii şi sisteme de operare moderne. Rusia are mari probleme să accepte construirea în spaţiul ei a unor lucruri coerente pe care nu le controlează.

Dar de ce trebuie să le controleze?

Are o problemă de identitate. Dacă nu va acţiona ca un imperiu, ci coerent, pentru profit, riscă să iasă de pe harta lumii.

Rusia nu va accepta să vândă pachetul majoritar AvtoVaz lui General Motors, de exemplu?

Ba da, dar în condiţii pe care nu le putem anticipa.

De exemplu, o soluţie de tipul celei de la câmpurile petroliere kazahe din Caspica, unde s-a format un consorţiu transnaţional,unde KazMunaiGas e mână forte?

Posibil. E o soluţie. Asemănător.

O să-i convină Occidentului?

Vor fi negocieri. Rusia o s-o lase mai moale, dar nu foarte mult: nu poate renunţa la condiţia ei imperială. Nu are cum.

RIA-Novosti anunţa că preşedintele Putin a declarat, la summitul APEC de la Vladivostok, că Rusia poate acum să preseze schimbarea regulilor OMC, astfel ca statele membre să-şi protejeze industriile vulnerabile, în vremuri de instabilitate globală. Cum comentaţi?

Rusia face parte şi din Grupul de la Shanghai, organizaţie politico-militară. Ţările membre sunt convinse că experimentul occidental cu Europa unită se va închide cumva. Rusia e al cincelea deţinător de aur din lume. Putin a declarat că ne pregătim de o perioadă grea. Cine deţine aur e puternic în astfel de vremuri. Multe ţări se pregătesc pentru ce se va întâmpla. Când lucrurile se vor clarifica, poate că vor apărea schimbări.

Bloomberg mai arată că „analiştii şi politicienii speră că Rusia, ce a demonstrat în timp că are o piaţă comercială formidabilă, dar dominată de o birocraţie bizantină, ar putea fi transformată de intrarea sa în OMC”. Cum se poate întâmpla aceasta?

Chiar se şi petrece. Moscova ori Sankt Petersburg sunt foarte occidentalizate. Dincolo de aceste oraşe, vorbim despre alte valori. Nu avem de-a face cu o Rusie unitară, dar nu se va desface în bucăţele. Dincolo de zecile de naţionalităţi din fosta URSS, multe în actuala Rusie, homo sovieticus survolează şi nu face posibil un conflict fatal.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

two + nineteen =