În următorii patru ani, se va dubla numărul de kilometri de autostradă și de drumuri expres. Cel puțin asta reiese din interviul pe care ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, l-a acordat revistei Capital. În viziunea acestuia, proiectele vitale pentru România sunt Centura Capitalei, autostrăzile Sibiu-Pitești, Transilvania, Târgu Mureș – Târgu Neamţ – Iași și drumurile expres Pitești-Craiova și Ploiești – Buzău – Focşani – Bacău-Paşcani. foto
Odată cu lansarea licitaţiilor de peste 14 miliarde de lei pentru 800 km de autostradă şi şosea la patru benzi, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, dă examenul infrastructurii în 2017. După zece ani de promisiuni, Ministerul Transporturilor scoate la licitaţie construcţia centurii de sud a Capitalei la nivel de autostradă.
Capital: Aţi anunţat că în România se vor lansa licitaţii pentru proiecte de autostradă şi şosea la patru benzi în lungime de 800 km. Ce termene aveţi pentru finalizarea acestor proiecte?
Răzvan Cuc: Până la sfârşitul acestui an, proiectele lansate pe SEAP şi ANAP, pentru proiectare şi execuţie, vor ajunge la 800 de km. Printre acestea, se află podul suspendat de la Brăila, segmentul de sud al noii centuri a Bucureştiului la profil de autostradă, modernizarea centurii existente a Capitalei, între A1 – DN 7 şi DN 2 – A2 şi drumul expres Craiova-Piteşti. S-a încheiat perioada de contestaţii pentru podul peste Someş, iar în următoarea perioadă se va putea semna şi contractul. În plus, avem transmise la ANAP spre validare documentaţiile pentru secţiunile 1 şi 5 ale autostrăzii Sibiu-Piteşti, unul dintre cele mai importante proiecte de pe Coridorul 4 Pan European. Avem în atenţie şi celelalte trei secţiuni ale acestei autostrăzi atât de importante. Pentru secţiunea 4 a fost deja predat studiul de fezabilitate, iar secţiunile 2 şi 3 sunt în diverse faze pentru finalizarea studiului de fezabilitate. Se va putea trece rapid la etapa de proiectare şi execuţie. Suntem în curs de finalizare şi cu documentaţiile pentru secţiunea de autostradă Suplacu de Barcău – Borş şi tronsonul Mihăieşti – Suplacu de Barcău, care include Tunelul Meseş. În acest an, CNAIR lansează procedura de achiziţie publică pentru proiectare şi execuţie a secţiunii Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi, denumită Autostrada Montana. Trebuie să adaug şi faptul că în primul trimestru au fost lansate proceduri de achiziţie pentru studii defezabilitate şi proiecte tehnice care vizează un total de 336,50 km de drum expres. Mă refer aici la drumurile de mare viteză Focşani – Bacău, Bacău – Paşcani, Buzău – Focşani, Ploieşti -Buzău şi drumul expres care va asigura legătura între A3 şi aeroportul Henri Coandă. În funcţie de durata procedurilor legale, semnarea contractelor poate avea loc anul acesta. Sunt câteva din proiectele pe care le lansăm anul acesta şi care vor avea o durată de execuţie cuprinsă între 3 şi 4 ani, în funcţie de momentul atribuirii contractelor.
Capital: În ce stadiu este actuala centură a Capitalei. Va fi vreodată lărgită, integral, la patru benzi?
Răzvan Cuc: Construim o nouă centră a Capitalei, la nivel de autostradă. Am lansat zilele acestea, pe SEAP, anunţul de participare pentru procedura de achiziţie publică pentru proiectarea şi execuţia sectorului de Sud al noii centuri a Bucureştiului, la profil de autostradă. Acest prim sector sector va avea 52 de km, va face legătura între A1şi A2. În acest fel vom descongestionarea circulaţia în zona de Sud a Bucureştiului, iar pe de alta parte, vom putea asigura traficul rutier de tranzit. Proiectul va avea o valoare de aproximativ 580 de milioane de euro, şi ar urma să fie construit în 3 ani şi jumătate. Vreau să asigur bucureştenii, şi nu numai, că nu renunţăm la modernizarea centurii existente şi aici vă reamintesc faptul că sunt deja postate în SEAP proiectele sensurilor giratorii de la Berceni şi Olteniţa. Între cele două intersecţii, centura existentă va fi lărgită la 4 benzi, ceea ce va contribui la îmbunătăţirea circulaţiei în zonă. Pe zona de Nord a Bucureştiului, centura este deja în mare parte modernizată la 4 benzi pe sens, iar situaţia va fi îmbunătăţită odata ce Pasajul Mogoşoaia va fi dat în folosinţă.
Capital: Când încep lucrările pentru pasajul de la Domneşti?
Răzvan Cuc: Lucrările la pasajul Domneşti ar trebui să înceapă în acest an. Este un proiect vital pentru fluidizarea traficului rutier de pe centura Capitalei. Mă astept ca asocierea care a câştigat licitaţia să dea dovadă de responsabilitate şi profesionalism, asta în conditiile în care, pe de-o parte, vorbim de o lucrare amânată mai mulţi ani, iar, pe de altă parte, trebuie să respecte prevederile legale. Vreau să le transmit că este bine să ia în serios acest important proiect.
Capital: În mandatul d-voastră se va finaliza vreun kilometru din autostrada Comarnic-Braşov?
Răzvan Cuc: Bineînţeles! Știţi că a fost deja desemnat câştigătorul pentru proiectarea şi execuţia sectorului de autostradă Râşnov-Cristian şi a drumului de legatură, cu profil de autostradă, care asigură descărcarea traficului rutier spre municipiul Braşov.
Capital: Aţi anunţat o listă de 14 constructori care nu şi-au respectat contractele. Cine sunt aceştia şi ce măsuri pregătiţi? Ce faceţi cu cei care contestă licitaţiile şi blochează proiectele?
Răzvan Cuc: Am spus de mai multe ori că astfel de practici vor fi sancţionate şi iată că mă ţin de cuvânt! Vorbesc aici atât despre constructorii care nu respectă termenele contractuale, cât şi despre contestatarii de profesie. L-am informat şi pe premierul Mihai Tudose că am o listă cu toţi cei care nu au respectat contractele pe care le-au avut de gestionat. În acestă listă neagră nu intră doar constructorii, ci şi proiectanţii- consultanţii. Documentul îl vom înainta şi Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice. Timp de doi ani, aceste firme nu vor mai avea voie să participe la alte licitaţii în România. Sper că astfel vor înţelege că nu se mai pot juca cu banii publici şi cu nervii românilor. Nu vreau să dau acum nume, dar puteţi deduce care sunt acei constructori, consultanţi sau proiectanţi care de-a lungul timpului au primit notificări negative sau multiple penalizări pentru că nu au respectat termenii contractuali. Și împotriva contestatarilor vreau să luăm măsuri. Probabil că este nevoie de unele modificări legislative care să nu le mai permită acestora să mai pună beţe în roate proiectelor de interes public. Toţi trebuie să înţeleagă faptul că statul român este onest cu cei care se dovedesc parteneri cinstiţi.
Capital: TAROM va cumpăra alte avioane în acest an şi în 2018? Putem spune că zboară pe profit odată cu programul de reînnoire a flotei?
Răzvan Cuc: Nu încă, dar sperăm să facă acest lucru pe măsură ce oamenii vor descoperi noile aeronave cu care dotăm acum flota companiei. După aproape zece ani, TAROM are două noi avioane Boeing 737-800 NG – Sarmizegetuza şi Marea Unire. Cu o flotă înnoită şi uniformizată, TAROM va fi pe profit. Luăm în calcul să avem, în cel mai scurt timp, 30 de noi aeronave, cu care să putem asigura călătorilor şi variante de lung curier (SUA, China şi Canada), chiar din acest an, sau cel mai târziu din 2018.
Capital: Când vom circula cu metroul de la Eroilor în Drumul Taberei şi de la Gara de Nord la Aeroportul Henri Coandă?
Răzvan Cuc: Linia de metrou Magistrala 6, care va asigura legătura reţelei de metrou a Capitalei, cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni este un proiect vital pentru Ministerul Transporturilor. La preluarea mandatului, am găsit acest proiect blocat, împreună cu echipa din minister am repus pe circuitul normal acest proiect de investiţii. Până la sfârşitul acestui an vom demara procedura de achiziţie a lucrărilor de structură pentru M6. La Magistrala 5, pe secţiunea Râul Doamnei – Eroilor, inclusiv staţia şi depoul Valea Ialomiţei, ne-am confruntat cu o serie de probleme cauzate de contestaţii legate de materialul rulant. Acum, că acestea au fost suspendate, Metrorex va iniţia o nouă proceduraăde achiziţie publică pentru materialului rulant, în primă fază 13 trenuri. Sperăm ca până la finalul semestrului 1 din 2018 să finalizăm şi Magistrala 5 de metrou.
Capital: Câte şantiere aţi vizitat în ultimele şase luni?
Răzvan Cuc: Ministerul Transporturilor nu se poate administra doar de la birou. Este nevoie să mergi pe teren, să iei pulsul direct de la faţa locului, şi eu exact acest lucru mi-am propus, încă de la începutul mandatului. Aşa monitorizez şi activitatea directorilor de DRDP, astfel încât să pot vedea dacă promisiunile şi termenele devin realitate. De aceea, prefer să merg şi să vorbesc direct cu autorităţile locale despre problemele pe care le au. Am făcut acest lucru în judeţul Bistriţa-Năsăud sau la Mehedinţi, când am discutat despre planificarea, pentru acest an, a lucrărilor de consolidare şi întreţinere la DN 57 pe sectoarele Orşova – Eşelniţa – Dubova. M-am asigurat că se respectă termenele şi că execuţiile sunt de calitate pe şantierele autostrăzilor Lugoj-Deva şi Sebeş-Turda. De asemenea, am inspectat şantierele din jurul Bucureştiului şi am fost să verific lucrările de modernizare a podului de la Agigea. Am redeschis circulaţia feroviară pe tronsonul Giurgiu-Grădiştea, iar când a nins m-am asigurat că drumarii îşi fac datoria. Nu ştiu un număr exact al deplasărilor. Vreau să mă asigur că toată lumea îşi face treaba şi că suntem pe drumul cel bun, nu?
Pingback: Ministerul Transporturilor promite o Nouă centură a capitalei și dublarea kilometrilor de autostrada | Un weblog normal